Mental utmattelse: Definisjon, årsaker, symptomer og behandling

Del på Pinterest

Beskrivelse

L’mental utmattelse kan skje med alle som lider langsiktig stress. Kan få deg til å føle deg overveldet og følelsesmessig tømt og gjøre ditt ansvar og dine problemer umulig å overvinne.

Følelsene av løsrivelse og apati kan ødelegge alle aspekter av ditt personlige og arbeidsliv.

Du kan føle deg fanget i din situasjon, og som om kraften til å gjøre noe med det var ute av hendene, men du kan overvinne den mentale utmattelsen med en PO & # 8216;.

Mental utmattelse symptomer

L’mental utmattelse forårsaker både fysiske og følelsesmessige symptomer. Det kan også få innvirkning på din oppførsel, at andre kan legge merke til selv før deg.

Symptomene på’mental utmattelse kan variere fra person til person og begynner ofte å manifestere seg gradvis, insinuating i perioder med ekstrem stress. Hvis stress fortsetter å se deg, kan du nå et punkt hvor du føler at jeg er i et svart hull, og du kan ikke se veien D & # 8217;.

Mange refererer til dette som & # 8220; selv om det ikke er en offisielt anerkjent medisinsk begrep.

Selv om du ikke støter på alle tegn og symptomer, er det viktig å gjenkjenne at disse er tegn som kan indikere at du er på gaten i’mental utmattelse eller utbrenthet.

Emosjonelle tegn

De følelsesmessige tegnene på mental utmattelse kan inkludere:

  • Depresjon
  • angst
  • kynisme eller pessimisme
  • apati (følelse av ikke å bekymre seg)
  • løsrivelse
  • sinne
  • følelser av fortvilelse
  • følelse av terror
  • MISSTIT
  • Produktivitetsalo
  • Konsentrasjonsproblemer

Fysiske tegn

De fysiske tegnene på mental utmattelse kan inkludere:

  • hodepine
  • mageknip
  • Kropps smerte
  • kronisk utmattelse
  • Endringer i’appetitten
  • søvnløshet
  • økning eller vekttap
  • Økning i sykdom, for eksempel kulde og influensa

Behavioral Signs

Din mentale tretthet kan føre deg til å oppføre seg på måter som er ute av karakteren din. Adferdsskiltene kan omfatte:

  • Lav ytelse på jobben
  • Sosial tilbaketrekking eller isolasjon
  • Manglende evne til å opprettholde personlige eller arbeidsforpliktelser
  • Ring de syke oftere på jobb eller skole

Stress vs mental utmattelse

Stress er noe som alle opplever fra tid til annen. Det er den naturlige responsen til kroppen vår til positive og negative situasjoner som er nye, spennende eller skremmende.

Denne biologiske responsen oversetter til en bølge av stresshormoner, inkludert adrenalin og kortisol. Denne hormonforhøyelsen hjelper oss med å reagere raskt på oppfattede trusler og høytrykkssituasjoner som krever rask tenkning. Når stressfaktoren er fjernet, bør kroppen din gå tilbake til normal.

L’mental utmattelse er vanligvis et resultat av langsiktig stress. Når du stadig gjør det med ting som aktiverer svaret på kroppens stress, forblir kortisolnivåene høye. Til slutt begynner dette å forstyrre kroppens normale funksjoner, som fordøyelse, søvn og immunsystemet.

Fysisk utmattelse vs mental utmattelse

L’fysisk utmattelse, som er en ekstrem tilstand av uklassifisert tretthet som etterlater deg fysisk tørket opp, er en bivirkning som kan skyldes’mental utmattelse. En revisjon av 2017 av 11 studier bemerket at den mentale utmattelsen endrer fysisk ytelse og kan også gjøre oppgaver eller enkle øvelser mye mer anstrengende og krevende fra et fysisk synspunkt.

Årsaker til mental utmattelse

Vilkårene utmattelse av mental og utbrenthet brukes ofte til å referere til arbeidsoverbelastningen eller relatert til stress på arbeidsplassen, men den mentale utmattelsen kan skyldes en lang periode med vedvarende stress i ethvert område i livet ditt.

Selv om de utløsende faktorene i # 8217; mental utmattelse ikke er det samme for alle, er noen vanligere enn andre.

Vanlige mentale utmattelsesårsaker inkluderer:

  • Høytrykks yrker, som redningsmenn og lærere
  • Jobber for lange timer
  • Finansiell stress og fattigdom
  • Misnøye på jobben
  • Være en omsorgsperson for en elsket eller eldre person
  • Lever med en kronisk sykdom
  • Død av en kjære
  • få barn
  • Lav balanse mellom arbeid og privatliv
  • Mangel på sosial støtte

Behandle og takle den mentale utmattelsen

Det er endringer i livsstilen og teknikkene du kan bruke hjemme for å hjelpe deg med å takle stress og lindre symptomene på «8217; mental utmattelse.

Eliminer stressfaktor

Det er ikke alltid mulig å eliminere kilden til stresset ditt, men det er den beste måten å behandle den på.

Hvis du er overveldet av ditt ansvar hjemme eller på jobb, vurder sjansen til å be om hjelp med oppgavene dine eller delegere noen av dine ansvar til andre.

Be om profesjonell servicehjelp er en annen måte å lette lasten på, for eksempel L & # 8217, lettelse assistanse eller en personlig supportoperatør hvis du er en omsorgsperson for en elsket. Barnevakt, å gjøre rengjøring og igangkjøring er andre ansvarligheter du kan betro til tredjeparter.

Pause

Tid til hvile og oppladning er en viktig del av behandlingen av # 8217; mental utmattelse. Dette kan bety å ta en langvarig ferie, frigjør programmet for et par dager eller til og med bare dedikere litt og seg selv hver dag.

Ta en tur under lunsjpause eller se en film med en venn en gang i uken kan gjøre mirakler for stressnivåene dine.

Trening

Det er ikke lett å finne motivasjonen til å trene selv på en god dag, men øvelsen har mange påviste fordeler for din fysiske og følelsesmessige helse. Det er ikke nødvendig å engasjere seg i en kompleks eller høy intensitetsaktivitet for å samle frukt. En moderat trening er nok, som en rask tur.

I 2010 Transversal Studio På 533 politiorganer og sveitsiske nødtjenester fant at den fysiske øvelsen var forbundet med bedre helse og beskyttet mot stressrelaterte helseproblemer.

Studiedeltakere følte også bedre forberedt på å håndtere kronisk stress. Basert på resultatene, var en moderat trening bedre egnet til å redusere stress enn en intens trening.

Andre bevist fordeler med’Øvelse inkluderer:

  • Reduserte stressnivåer
  • redusert angst
  • Forbedret humør
  • Et sterkere immunsystem

Avslappingsteknikker

Avslappingsteknikker er vitenskapelig anerkjent for å redusere stress og # 8217; angst. EN 2013 studie Involvering av 30 medisinske studenter i Bangkok viste at mekling senker blodkortisolnivået, noe som kan redusere risikoen for sykdommer forbundet med stress.

Eksempler på andre avslapningsteknikker inkluderer:

  • yoga
  • Tai Chi
  • dyp pusting
  • biofeedback
  • massasje
  • aromaterapi
  • Progressiv avslapningsterapi

Mer

Søvn er nødvendig for ditt følelsesmessige velvære. Prøv å sove de åtte timene som anbefales hver kveld.

En av de beste måtene å sikre en god natts søvn er å unngå å bruke for mye tid i sengen i løpet av dagen, noe som kan bidra til den mentale utmattelsen.

Utvikler en godnat rutine og respekterer det, hvordan å lese noen få minutter lett før du går i seng på samme tid hver natt.

Hold en dagbok av takknemlighet

Negative tanker og følelser kan forbruke deg når du er mentalt utmattet. Hold en dagbok for å merke de tingene du er takknemlig hver dag, kan hjelpe deg med å fokusere på de vakre tingene i livet ditt.

Et sett Tre studier publisert i 2017 Han viste at folk som praktiserer takknemlighet og takknemlighet, setter pris på:

  • Større velvære
  • Mindre symptomer på fysisk sykdom
  • redusert stress
  • lykke
  • Større relasjonelle tilfredshet
  • Søvnforbedring
  • Beste fysiske helse

Medisinsk behandling

Søket etter profesjonell hjelp for mental utmattelse er viktig. En psykisk helsepersonell, som en terapeut, kan gi deg de verktøyene som trengs for å håndtere stress og arbeid i denne vanskelige perioden.

Snakk med en lege av symptomene dine. Legen din kan foreslå medisiner for å hjelpe til med å håndtere symptomer mens du arbeider med mental utmattelse med andre teknikker og terapier.

Legemidlene som kan brukes til å behandle den mentale utmattelsen inkluderer antidepressiva, anti-angst medisiner og søvnhjelp.

Outlook

L’mental utmattelse er herdbar. Tallrike ressurser er tilgjengelige for å lindre symptomer og takle stress. Snakk med en psykisk helse lege på måter å håndtere stress og få deg til å føle deg selv.