Menn og kvinner nærmer seg vekttap forskjellig

Menn og kvinner prøver ofte å nærme seg vekttap annerledes, men er vanligvis mer vellykkede med en lignende tilnærming. Her pga.

Del på PinterestMenn og kvinner er virkelig så forskjellige når det kommer til vekttap? Getty bilder

Du har allerede hørt det: menn kommer fra Mars, kvinner fra Venus.

Det var i hvert fall slik den populære relasjonsboken forsøkte å forklare hvorfor menn og kvinner ofte ser ut til å kommunisere, oppføre seg og uttrykke følelser forskjellig.

Men menn og kvinner er virkelig så forskjellige når det kommer til vekttap?

«Jepp. Men jeg tror forskjellene historisk sett har vært større, og måten menn og kvinner tilnærming til vekttap på er mer lik hverandre i dag enn for ti år siden, sa Dr. Rekha B. Kumar, medisinsk direktør for American Board of Obesity Medicine, fortalte Healthline.

Han sier at forskjellene blir mindre på grunn av fedmeepidemien i USA og en økning i diabetes.

«Tidligere var kvinner mer fokusert på vekttap og å være tynne, potensielt på grunn av sosialt [og] kulturelt press i stedet for helseproblemer. Og menn var mer fokusert på å bygge muskler og ta kosttilskudd som de trodde kunne forbedre musklene deres, sa Kumar. «Nå er alle mer fokusert på å redusere fettmassen og være tynne.»

Det er imidlertid noen forskjeller mellom kjønnene.

Muskelmasse er viktig

Genetisk har menn en tendens til å ha mer muskler og mindre fettmasse enn kvinner på grunn av høyere testosteronnivåer, og det er derfor de trenger å spise flere kalorier enn kvinner for å opprettholde samme vekt.

«Hvis du tar to personer med samme vekt, men den ene har mer muskler, vil den personen forbrenne flere kalorier og vil trenge flere kalorier for å støtte vekten,» sa Kumar.

Det er fordi muskler forbrenner flere kalorier i hvile enn fett – 35 til 50 kalorier per kilo muskel, sa Katherine Tallmadge, registrert kostholdsekspert og forfatter av «Enkel diett: 195 mentale triks, erstatninger, vaner og inspirasjoner. «

«Dette er en av grunnene til at kvinner trenger å bygge muskler,» sa Tallmadge til Healthline.

«Når du går ned i vekt, er omtrent halvparten av det du mister muskler, så det er veldig viktig å spise riktig og trene for styrke mens du går ned i vekt for å minimere muskeltap.»

Påpek at både menn og kvinner begynner å miste muskler i 30-årene. I tillegg til å ha en effekt på vekttap, «påvirker tapet av muskelmasse immunsystemet og vår evne til å bevege seg, fungere og ikke falle når vi blir eldre,» sa Tallmadge.

Vi bærer også forskjellig vekt

Premenopausale menn og kvinner bærer forskjellig vekt.

«Menn har en tendens til å gå opp i vekt rundt magen og har en tendens til å være mer epleformede hvis de går opp i overvekt, mens premenopausale kvinner har en tendens til å gå opp mer i vekt rundt hoftene og mindre rundt magen,» sa Kumar.

Men postmenopausale kvinner går opp i vekt i magen på grunn av hormonelle endringer, for eksempel tap av østrogen.

For begge kjønn er magefett som finnes under muskelen og rundt organene et farlig inflammatorisk fett som øker risikoen for diabetes, fettleversykdom og hjerte- og karsykdommer.

«Det myke fettet som sitter rett under huden er ikke nødvendigvis metabolsk farlig fett. Det holder deg varm og litt god, sa Kumar.

Del på PinterestGenetisk har menn en tendens til å ha mer muskler og mindre fettmasse enn kvinner på grunn av høyere testosteronnivåer, og det er derfor de trenger å spise flere kalorier enn kvinner for å opprettholde samme vekt. Getty bilder

Menn går raskere ned i vekt

Kumar sier at det er sant at menn har en tendens til å gå ned i vekt raskere enn kvinner.

I sin praksis kl Weill Cornell medisin, sier at en kvinne i gjennomsnitt kan tape fra 0.5 til 1 pund per uke i de tidlige stadiene av vektkontroll, mens en mann kan gå ned 2 pund per uke.

«En teori er at dette har å gjøre med hormoner og en kvinnes settpunkt for hva sunt kroppsfett er på grunn av at hjernen oppdager kroppsfett og prøver å holde kvinner i sunn form for reproduksjon,» sa han. Kumar forklarte.

For eksempel påpeker han at kvinner som er på en streng diett kan oppleve syklusstans og til og med infertilitet på grunn av lavt kroppsfett.

«Vi vet ikke mye om kroppsfettreduksjon som påvirker mannlig fruktbarhet. Menn kan være sunne med mye lavere fettmasser enn det som anses som sunt for kvinner, sa Kumar.

«Kvinner har en tendens til å være sunne med en høyere kroppsfettprosent, noe som går tilbake til teorien om at dette skyldes reproduktive årsaker,» la hun til.

Matpreferansene er forskjellige

Tallmadge sier at menn vanligvis velger kjøttrelaterte dietter, mens kvinner kan fokusere på frukt og grønnsaker.

«Det er derfor Paleo- og Atkins-diettene tiltrekker seg flere menn,» sa han. «Kjøttbaserte dietter fungerer kanskje ikke like bra for kvinner fordi menn kan komme unna med å spise flere kalorier og fortsette å gå ned i vekt mens kvinner ikke kan det, og kjøtt har en tendens til å være høyt i kalorier.».

Han legger til at årsaken til at mange menn lener seg mot kjøtt kanskje ikke er så mye fysiologisk som kulturell.

«Igjen, dette kan være fordi kvinner generelt har mer erfaring med slanking og helselesing eller søker råd, så vi er mer tilpasset og utdannet om sunn mat og mindre sannsynlighet for å bytte til. en diett rik på kjøtt,» sa Tallmadge.

Kumar tror imidlertid matpreferansene er i endring.

«Jeg tror disse forskjellene er det som har blitt redusert. Historisk sett, en kvinne på en diett lente seg mot frukt og grønnsaker fordi hun var fokusert på ernæring og vekttap der en mann lente seg mot et proteinrikt kosthold og tok kosttilskudd for å bygge muskler, «sa hun.

«Nå tror jeg at menn og kvinner innser viktigheten av magre proteiner, grønnsaker med mye grønnsaker og lite sukker, så de setter begge pris på fordelene med et middelhavskosthold.».

Dette kan være et område hvor menn og kvinner kan lære mer av hverandre.

«Kvinner kan lære av menn i diett- og vekttapprosessen at muskelbygging er veldig viktig for å støtte metabolsk vekt. Menn kan lære av kvinner at i slankeprosessen er det like viktig å få god ernæring gjennom tilstrekkelig vitamin- og mineralinnhold i frukt og grønnsaker som å få i seg protein og bygge muskler,» sa Kumar.

Del på PinterestMuskler forbrenner flere kalorier i hvile enn fett – omtrent 35-50 kalorier per kilo muskel. Getty bilder

Psykososiale faktorer spiller en rolle

Kulturelt sett sier Kumar at det kan være enda mer akseptabelt for kvinner å gå på diett og for dem å diskutere dietten.

«For øyeblikket er det viktig for en mann å gå på diett, på grunn av det faktum at vi har en fedme- og diabetesepidemi, men det er kanskje ikke sosialt akseptabelt i noen kulturer for en mann å være på diett,» sa Kumar.

«Dette er old school-greier, men det er folk som kan kommentere en mann som spiser en salat versus en kvinne som spiser en salat,» sa han.

Tallmadge var enig, og la til at menn har en tendens til å ta ekstreme tiltak når de prøver å gå ned i vekt, for eksempel å hoppe over måltider hele dagen.

«Kvinner har en tendens til å ha mer historie med slanking siden det har vært et akseptabelt kosthold for kvinner i lang tid, og derfor vet de at det å hoppe over måltider kan gi tilbakeslag,» sa hun.

Men etter Kumars erfaring er menn mer villige til å følge kostholdsråd og trening og følge en plan.

«Mens jeg ser at kvinner vil endre og tilpasse regimer for å passe deres livsstil, fordi kvinner kan sjonglere mange ting som hjem, jobb og barnepass. Dette er en stereotypi og en generalisering, men totalt sett gjør jeg flere justeringer av kvinners planer enn menns planer, sa hun.

Imidlertid sier begge ekspertene at de nærmer seg en vekttapsplan for menn og kvinner på lignende måte, med fokus på en personlig plan.

«Jeg kjenner personen veldig godt, hvilke typer mat de liker å spise og livsstilen deres, og vi er avhengige av det for å gjøre endringer,» sa Tallmadge. «Hvis de trenger mer frukt og grønnsaker, setter vi det til et mål, eller hvis de hopper over frokosten, setter vi frokosten til et mål hver dag. For å gå ned i vekt trenger både menn og kvinner små endringer, ikke store endringer. «

Mens Kumar sier at det å kutte kalorier og bevege seg mer fortsatt er bunnlinjen for vekttap, påpeker han at det er nyanser til dietter, for eksempel sammensetning av makronæringsstoffer.

«Noen mennesker kan gjøre det bedre på lavkarbodietter, for eksempel kvinner etter overgangsalderen eller de som har blitt behandlet for brystkreft. Og noen menn kan være mer sannsynlig å ha direkte kaloribegrensning over hele linja, «sa Kumar. «Det avhenger virkelig av den enkelte.»