Må og vin: hva er effektene i forhold til øl og likører?

Ofte basert på anekdotisk informasjon, er det motstridende meninger på # 8217; vineffekt på gikt. Men resultatene av en relativt liten 2006 studie Ut av 200 personer vil foreslå svaret på spørsmålet: Jeg burde drikke vin hvis jeg har gikt?& # 8221; og nei.& # 8221;

Selv om studien konkluderte med at tilbakevendende gikt angriper alkoholalkohol utløser, ikke funnet at risikoen for gjentatte giktangrep varierer avhengig av type alkohol. Den endelige konklusjonen er at mengden etanol i en hvilken som helst alkoholholdig drikke er ansvarlig for gjentatte giktangrep, i motsetning til enhver annen komponent.

Med andre ord, ikke redusere risikoen for å utløse giktangrep ved å drikke vin i stedet for øl eller cocktail.

Gikt

Gikt er en smertefull leddgiktform som utvikler seg med urinsyreakkumulering i ledd. Denne akkumuleringen skyldes det faktum at du produserer mer urinsyre eller fordi du ikke klarer å eliminere tilstrekkelig mengde.

Kroppen din kan oppleve overflødig urinsyre hvis du spiser mat eller drikker drinker som inneholder purin. Purene er kjemikalier som er tilstede i naturen at kroppen din bryter inn i urinsyre.

Hvis du har blitt diagnostisert med gikt, vil legen din trolig foreskrive ikke-steroide antiinflammatoriske stoffer (fans) fra benk eller teller. Legen vil trolig også foreslå endringer i livsstil, som en diett for å senke urinsyre. Avhengig av den spesifikke situasjonen, kan legen også anbefale Colchicine eller Corticosteroider.

Gikt og alkohol

En studio i 2015 Gjort over en periode på 12 måneder med 724 deltakere funnet at å drikke noen mengde av hvilken som helst type alkoholholdig drikke øker risikoen for et giktangrep på et visst nivå.

Studien viste at mer enn en drink over en 24-timers periode var forbundet med en 36% økning i risikoen for giktangrep. Også, det var en korrelasjon med en økning i risikoen for giktangrep innen en periode på 24 timer fra alkoholforbruk:

  • 1-2 porsjoner vin (en del er 5 gram)
  • 2-4 porsjoner øl (en del er 12 gram øl)
  • 2-4 porsjoner superalcolico (en del er 1.5 gram)

Studien konkluderte med anbefalingen at personer med konsolidert gikt skulle, for å redusere risikoen for gjentatte giktangrep, unngå å drikke alkohol.

Betraktninger om livsstilsendring utover og # 8217; alkohol

Det er endringer i livsstilen som sammen med justering av alkoholforbruk, kan redusere risikoen for gikt og giktangrep. Med tanke på:

  • Gå ned i vekt. EN Revisjon av studier i 2018 Han indikerte at fedme mer enn dobler risikoen for gikt.
  • Fruktose. EN 2008 studio konkluderte med at fruktose bidrar til ALLE & # 8217; økning i urinsyreproduksjon. I denne studien ble fruktjuicer og sugared brus inkludert.
  • Unngå mat med høyt innhold av puriner. For å unngå gikt gikt og eksacerbations, Leddgikt fundament Anbefaler å begrense eller eliminere forbruket av noen sjømat (krepsdyr, reker, hummer) og animalske proteiner som organer (lever, livslinje, tunge og hjerne) og noen røde kjøtt (biff, bison, hjort). Noen biff og gris kutt anses å være lavere i puriner: bryst, filet, skulder, mørbrad. Kyllingen inneholder også et moderat nivå av purin. Bunnlinjen her kan være å begrense alle deler av kjøtt til 3.5 gram per måltid eller del av størrelsen på en haug med kort.
  • Øk forbruket av grønnsaker og meieriprodukter. Sekund retningslinjer Dell & # 8217; American College of Rheumatology, grønnsaker og meieriprodukter med lavt fett eller fettfri kan hjelpe behandlingen av gikt. Retningslinjene indikerer også at høye innholdsgrønnsaker av puriner ikke øker risikoen for gikt.

Ta bort

Selv om anekdotiske tester kan tyde på at vin er mindre sannsynlig å få innvirkning på gikt enn øl og alkohol; alkohol, viser forskning at det ikke er noen viktig forskjell forbundet med giktangrep og typen alkoholholdig drikke som forbruket.

Selvfølgelig er alle forskjellige, så spør legen din om din spesifikke giktdiagnose, og hvis de tror at du enkelt kan bruke alkoholen i moderasjon for å se hvordan det påvirker gutten din.