Liste over følelser: 54 måter å si hva du prøver

Del på Pinterest

Følelser er en viktig del av hvem du er, men noen ganger kan de være uorden, kompliserte og til og med forvirrende. Å vite hvordan å nevne dem og snakke om det, enten med deg selv og med andre, er det en grunnleggende del av utviklingen av følelsesmessig helse.

Heldigvis trenger du ikke å bla alene i ferd med å identifisere dine følelser. Paul Ekman, en ledende psykolog og forsker på følelser, intervjuet mer enn 100 forskere og brukte sitt bidrag til å utvikle det som kalles atlasen av følelser.

Dette In-line Interactive Tool deler følelser i fem hovedkategorier:

  • sinne
  • frykt
  • tristhet
  • avsky
  • fornøyelse

Husk at dette bare er en måte å klassifisere følelser på. For eksempel a nylig studie antyder at det er 27 kategorier av følelser. Men begrepet EKMAN av de fem hovedtyper av følelser gir en god setting for å bryte ned kompleksiteten i alle følelser.

Her er en titt på hva som kommer til hver av disse fem kategoriene.

1. Glede

Folk generelt elsker å føle seg lykkelig, rolig og god. Du kan uttrykke disse følelsene som smiler, ler eller hengi deg til deg selv.

Du kan føle deg fornøyd når:

  • Du føler deg nær og knyttet til folkene du bryr deg om
  • Du føler deg trygg og beskyttet
  • Du gjør noe som utløser sensorisk nytelse
  • Du absorberes i A’aktivitet
  • Du føler deg avslappet og i fred

Hvordan snakke om det

Noen ord du kan bruke til å beskrive ulike typer underholdning inkluderer:

  • lykke
  • kjærlighet
  • lettelse
  • tilfredshet
  • moro
  • glede
  • stolthet
  • begeistring
  • fred
  • tilfredshet
  • medfølelse

Hvis nytelsen og dens relaterte følelser virker unnvikende, prøv å ta en titt på andre følelser eller følelser som er inntrengende, for eksempel:

  • Vanskeligheter med å konsentrere seg om hva som skjer i nåtiden
  • bekymre
  • understreke
  • Et lavt eller engstelig humør

2. Tristhet

Alle føler seg trist fra tid til annen. Denne følelsen kan vedrøre en bestemt begivenhet, som et tap eller avvisning. Men i andre tilfeller kan du ikke ane på hvorfor du føler deg trist.

Hvordan snakke om det

Når du er trist, kan du beskrive deg som en følelse:

  • ensom
  • frigjort
  • dystert
  • skuffet
  • håpløs
  • sorgfull
  • ulykkelig
  • tapt
  • agitated
  • gikk av
  • elendig

Tristhet kan være vanskelig å riste av, men avhengig av situasjonen, kan disse forslagene hjelpe:

  • Gråte. Sorg er en vanlig del av smerte. Enten du prøver å gjenopprette fra et tap, en pause, en endring eller manglende evne til å oppnå et mål, gjenkjenne tapet ditt, kan hjelpe deg med å godta det og løse det. Alle lider på sin egen måte, så gjør det det virker riktig. Det kan være nyttig å snakke om smerten du prøver, men det kan også være nyttig å sitte rett og slett med dine følelser for en PO & # 8216; eller uttrykke dem kreativt.
  • Gjør noe betydelig. Gjør noe for å hjelpe andre eller returnere noe til samfunnet, kan hjelpe deg med å føle deg mer forbundet med andre mennesker. Hvis du nylig har mistet noen som du holder, bør du vurdere det å fullføre et prosjekt som han holdt eller donere tiden din til en fordi de støttet.
  • Nå støtten. Dette er lettere å si enn å få når du er på et lavt punkt. Prøv å huske folket i livet ditt som tar vare på deg og at de sannsynligvis vil hjelpe deg. Smerten av hjertesorg blir dempet over tid, selv om du ikke kan forestille deg det for øyeblikket.

Hvis din tristhet fortsetter eller begynner å ha en betydelig innvirkning på hverdagen og gjør det vanskelig å jobbe, gå i skole eller holde forholdene dine, kan være nyttig å snakke med en terapeut.

3. Frykt

Frykt skjer når du oppfatter noen form for trussel. Avhengig av den oppfattede trusselen, kan frykt variere fra mild til grav.

Husk at nivået av frykt du føler ikke alltid samsvarer med trusselintensiteten. For eksempel, hvis du lever med angst, kan du føle frykt for situasjoner som ikke skjønner en stor trussel, selv om dette ikke gjør frykt mindre ekte.

Hvordan snakke om det

Frykt kan få deg til å føle deg:

  • bekymret
  • tvilsom
  • nervøs
  • engstelig
  • vettskremt
  • panicking
  • forferdet
  • desperat
  • forvirret
  • stresset

Frykt er en’følelser helt normalt & # 8211; Og han forhindret sannsynligvis at dine forfedre blir spist live & # 8211; Men det er ting du kan gjøre for å bekjempe det:

  • Ansikt frykten i stedet for å unngå det. Hvis du er redd for noe, om det er en alvorlig diskusjon, for å møte nye mennesker eller kjøre, er det naturlig å ønske å holde seg borte fra kilden til din frykt. Men dette kan bare få din frykt verre. I stedet, prøv å håndtere din frykt trygg. For eksempel, hvis plutselig utvikler frykten for kjøring, vender han tilbake til bilen og kjører igjen umiddelbart. Hold deg nær Hjem All’start hvis det hjelper, men ikke unngå det.
  • Distrahere deg selv fra din frykt. Noen ganger kan frykt bli så overveldelse at det er vanskelig å tenke på noen’andre. Men Brugn eller la de samme tankene gjenta igjen og igjen, kan ha en negativ innvirkning på din følelsesmessige tilstand. Det kan forverre frykt. Hvis du føler deg knyttet til en bekymring eller en kilde til stress, prøv noe som distraherer deg. Lytt til en lydbok eller en podcast, matlaging med en ny oppskrift du må konsentrere deg eller ta en tur eller jogge med en PO & # 8216; energiserende musikk.
  • Vurderer frykten logisk. Ta et øyeblikk å tenke på din frykt. C’er noe du kan gjøre med det? Det kan virkelig skade deg? Hva er det verste som kan skje hvis frykten din kommer ut? Hva ville du gjøre i det scenariet? Vet hvordan å håndtere din frykt kan hjelpe deg å føle deg mindre redd.

Ikke motvirke deg selv hvis disse forslagene virker umulige eller overveldende: de kan være vanskelig å realisere alene. Vurder ideen om å jobbe med en terapeut, som kan hjelpe deg med å overvinne panikkanfall, fobier, angst og andre psykiske helseproblemer knyttet til frykt.

4. Sinne

Anger manifesterer vanligvis når en slags urettferdighet oppstår. Denne erfaringen kan få deg til å føle deg truet, fanget og ikke i stand til å forsvare deg selv. Mange tenker på sinne som en negativ ting, men det er en Normal følelse som kan hjelpe deg når en situasjon er blitt giftig.

Hvordan snakke om det

Ordene du kan bruke når du føler deg sint, er:

  • irritert
  • frustrert
  • irritert
  • motsetning
  • bitter
  • infuriated
  • irritert
  • gal
  • scammed
  • hevngjerrig
  • fornærmet

Det er mange måter å håndtere sinne, hvorav mange kan forårsake problemer for deg og de rundt deg.

Neste gang du er i vanskeligheter, prøv disse forslagene for å håndtere sinne mer produktivt:

  • Pause. Når du føler deg frustrert, legg en viss avstand mellom deg og situasjonen som forstyrrer at du kan hjelpe deg med å unngå reaksjoner på øyeblikket eller eksplosjonene av sinne. Prøv å ta en tur eller lytte til en avslappende sang. Tilbring noen minutter å vurdere hva din sinne forårsaker. Situasjonen har en’et annet perspektiv? Du kan gjøre noe for å gjøre det bedre?
  • Uttrykk din sinne på en konstruktiv måte. Du kan unngå å snakke om din sinne for å forhindre konflikter. L’internalisering kan virke som en sikker strategi, men din sinne kan bli verre, og du kan ende opp med å fôre rancor. Dette kan påvirke dine mellommenneskelige forhold og ditt følelsesmessige velvære. I stedet, ta deg tid til å oppdatere deg hvis du trenger det, så prøv å uttrykke dine følelser rolig og respekt.
  • Konsentrere deg om søket etter en løsning. Angst er ofte vanskelig å håndtere fordi det gjør at du føler deg maktløs. Arbeider for å løse problemet som forårsaker at din sinne kan bidra til å lindre denne frustrasjonen. Du kan ikke løse alle situasjoner som gjør deg sint, men du kan vanligvis gjøre noe for å få litt forbedring. Be de andre involverte det de tenker og jobber sammen. Du kan også prøve å spørre dine kjære. Ulike perspektiver kan hjelpe deg med å vurdere løsninger du kanskje ikke har sett deg selv.

Alle blir sint fra tid til annen. Men hvis du har lyst til å ha problemer med raseri, kan en terapeut hjelpe deg med å utvikle effektive verktøy for å håndtere disse følelsene.

5. Avsky

Du føler vanligvis avsky som en reaksjon på ubehagelige eller uønskede situasjoner. Som sinne, kan følelsen av avsky hjelpe deg med å beskytte deg selv mot de tingene du vil unngå.

Det kan også skape problemer hvis du tar deg til ikke å elske visse mennesker, inkludert deg selv, eller situasjoner som ikke nødvendigvis er negative for deg.

Hvordan snakke om det

Discustet kan få deg til å føle:

  • mislikes
  • frastag
  • avsky
  • mislike
  • fornærmet
  • forferdet
  • ubehagelig
  • nauseated
  • forstyrret
  • ta ut
  • aversjon

Avsky kan bli født som et naturlig svar på noe du ikke liker. I noen situasjoner vil du kanskje utdype eller overvinne din avsky. Disse strategiene kan hjelpe:

  • Øv medfølelse. Det er normalt å føle seg ubehagelig foran ting som temaer eller du ikke forstår. For eksempel liker mange ikke å være med de syke. Hvis du føler deg forstyrret når du tenker på syke mennesker, kan du prøve å bruke litt og en person kjære syk eller tilby deg å hjelpe dem. Det er viktig å vedta tiltak for å beskytte helsen din, så sikret før de ikke er smittsomme.
  • Konsentrere deg om atferd, ikke på personen. Hvis noen du bryr deg om det, fornærmer du deg eller avskyer deg, kan du ikke godkjenne og reagere med å trekke seg tilbake, flytte bort eller ange. I stedet kan du prøve å snakke med den personen. For eksempel, hvis søsteren røyker, unngå sterk hoste eller gjør akutte kommentarer på # 8217; gammel tobakk lukt. I stedet, fortell henne at sigarettrøyking gjør at du føler deg syk og at du er bekymret for helsen din. Tilbud for å hjelpe deg med å stoppe eller jobbe med deg for å finne støtte.
  • Expock sakte. Noen ting kan få deg til å slå på magen, uansett hva som skjer. Kanskje du ikke kan bære noen form for forstyrrende skapning, men du vil gjerne prøve hagearbeid. For å bekjempe avsky for utseendet på ormer, kan du begynne å lese på dem og se på bildene sine. Hvis du bekymrer deg for at du legger hendene, kan du prøve å bruke hagearbeidhansker. Hvis du ikke liker å se dem flytte, kan du prøve å se korte videoklipp på ormer for å bli vant til dem før du ser dem i det virkelige livet.

Hvis du føler deg en sterk mislikning for en gruppe mennesker, en bestemt person eller for deg selv, bør du vurdere å snakke med en terapeut av dine følelser (du la merke til et tema her?).

Selv om du ikke er sikker på hva du skjuler nøyaktig bak din avsky, kan de hjelpe deg med å overvinne følelsene og utforske positive måter å håndtere det.

Sett alt sammen

Følelser kan være kompliserte. Noen kan føle seg intense, mens andre ser ut som mild i sammenligning. Du kan prøve motstridende følelser på et gitt tidspunkt.

Men følelser kan tjene til en hensikt, selv når de er negative. I stedet for å prøve å endre følelsene du føler, vurder hvordan å reagere på dem. Vanligvis er det reaksjonene for å skape utfordringer, ikke følelsene selv.