Kvinners kroppsformer: 10 typer, størrelser, endringer, andre

Del på PinterestDiego sabogal illustrasjoner

Alle er vakre

Kropper er tilgjengelige i alle forskjellige former og størrelser. Dette er en del av det som gjør hver av oss unike.

Det er viktig å vite at det ikke er noen kropp & # 8220; medium & # 8221; O & # 8220; typisk & # 8221;.

Noen av oss er mer buede, andre har smalere hofter eller bredere skulder & # 8211; Vi er alle en bit & # 8216; forskjellige.

Imidlertid kan de fleste av oss klassifisere vårt skjema i noen få store kategorier.

For eksempel a 2004 studie De rapporterte at beskrivelsene av kvinnelige organer har blitt historisk beskrevet i kategorier basert på former, som trekant, rektangel, diamant, oval og timeglass.

Noen av de vanligste generelle kategoriene inkluderer:

  • rektangel
  • trekant eller # 8220; pære & # 8221;
  • invertert trekant eller # 8220; Apple & # 8221;
  • Timeglass

Dette er bare noen av de forskjellige kroppene du har det kunne høre om det.

Så hva er disse forskjellige typer kropp?

Det er viktig å huske at klassifiseringen av kroppstyper ikke er en eksakt vitenskap.

Ofte er det mange variasjoner alle & # 8217; internt av en & # 8220; type & # 8221;.

Det kan hende du finner ut at din individuelle form har funksjoner i mange av de forskjellige kroppene som diskuteres nedenfor:

Del på Pinterest

Rektangel, rett eller & # 8220; banan & # 8221;

Hvis målingene i livet ditt er mer eller mindre det samme som din side eller byste og skuldrene dine og hofter har omtrent samme bredde, har du det som kalles en type kropp til & # 8220; banan & # 8221; eller rektangel.

Stylister vil trolig vise deg topper med oppdagede skuldre, rør klær og midje belter.

Trekant eller # 8220; pære & # 8221;

Med dette skjemaet er skuldrene og bysten nærmere enn sidene.

Du har sannsynligvis magert armer og et ganske definert liv. Ditt liv synger mest sannsynlig mot sidene.

Stylister anbefaler ofte klær som markerer midjen.

Spiseskje

Typen av skje kropp er ganske lik formen på trekanten eller # 8220; pære & # 8221;.

Hoftene dine er større enn bysten eller resten av kroppen og kan ligne lignende den av en hylle.

Du har sannsynligvis et definert liv. Du kan også ha litt «8216; veier i øvre del av armene og i lårene.

Du kan bli bedt om å lete etter klær som har den klassiske kuttet fra & # 8220; Baby Doll & # 8221; eller andre artikler med et imperiumliv.

Timeglass

Hvis sidene dine og bysten har nesten samme størrelse, og du har et veldefinert liv som er smalere enn begge, har du en timeglassform.

Bena og overkroppen anses trolig proporsjonal.

Skuldrene dine kan være litt avrundet og du har sannsynligvis avrundede skinker.

Adherent eller tilpassede klær har tradisjonelt utformet tenkning av denne typen kropp.

Topp timeglass

Som en Øvre timeglass, Du har den generelle skjemaet på timeglass, men bustens målinger er litt større enn sidene dine.

Buksene kuttet i en ankelboot eller litt flared sannsynligvis de er fine, så vel som romslige skjørt eller til og skreddersydde jakker.

Del på Pinterest

Nedre timeglass

Som en Nedre timeglass, Du har den generelle timeglassformen, men sidene måler er litt større enn bysten.

Stylister adresserer sannsynligvis deg mot masker og adherent klær.

Invertert trekant eller # 8220; Apple & # 8221;

Hvis skuldrene dine og bysten din er større enn dine relativt tette hofter, har du det som er kjent som en invertert trekant eller en form A & # 8220; Apple & # 8221;.

Stylists kan anbefale topper som har litt og 3216; av det mest åpne livet og halslinjer eller klær som markerer bena.

Runde eller ovale

Hvis bysten din er større enn kroppens hvile, er hoftene dine stramme og din sentrale del er fullere, du har det som vanligvis kalles en rund eller oval kroppstype.

Stylister adresserer vanligvis folk med denne typen kropp til topper som lyser høyt eller har vertikale detaljer.

Diamant

Hvis du har bredere sider av skuldrene, en tett bust og en bredere belte linje, har du den som kalles en diamant kroppsform.

Med denne typen kan du ta med litt vekt på toppen av bena. Du kan også ha slanke armer.

Vanligvis for denne typen kropp anbefaler vi toppvæsker med skuldre oppdaget eller båthals.

Atletisk

Hvis kroppen din er muskuløs, men det er ikke særlig sinuous, kan du ha en atletisk kroppsbygning.

Skuldre og sider måler er mer eller mindre det samme.

Livet ditt er nærmere enn skuldrene og sidene, men det er ikke altfor definert og ser vanskeligere opp og ned.

Stylister indikerer ofte halterstiler, stroppeløs og racerback.

Hva er fruktmetaforer?

L & # 8217; Fruktbruk for å beskrive kroppstyper har lenge vært sett av noen som en visuell snarvei; En måte å beskrive skjemaet på en mindre teknisk eller vitenskapelig måte.

For eksempel, Pear Shape & # 8221; Det er mye lettere å forestille seg, Gynoid & # 8221;, selv om begge betyr det samme.

Når det er sagt, er mange mennesker ikke en fan av disse fruktbaserte metaforene.

Mange tror at bruken av disse vilkårene bidrar til målet ved å transformere kroppen til et objekt som andre kan evaluere.

I en Studere på teorien om «8217; objektiv, Forskerne Barbara Fredrickson og Tomi-Ann Roberts skriver:

«Dette perspektivet i selvet kan føre til den vanlige kroppsovervåking, som i sin tur kan øke kvinners muligheter til å føle skam og angst, redusere mulighetene for punktmotiverende stater og redusere bevisstheten om de indre kroppsstatene.

L & # 8217; Akkumulering av slike erfaringer kan bidra til å forklare en serie risiko for mental helse som disproporly påvirker kvinner: Unipolar depresjon, seksuell dysfunksjon og spiseforstyrrelser og # 8220;.

Så hvis du ikke liker å bli sammenlignet med frukt, vet du at du ikke er alene.

Måten du beskriver kroppen din, avhenger av deg og bare deg. Ingen andre kan merke det for deg.

Hvordan ta målingene dine

Kanskje du umiddelbart gjenkjente kroppstypen din i denne listen over kategorier, kanskje ikke.

Hvis du vil ha litt hjelp, kan du alltid ta målingene dine og bruke disse tallene for å hjelpe deg med å veilede deg.

Dine målinger kan også være nyttige for klær generelt, uavhengig av & # 8220; type & # 8221; der de kunne falle.

Slik tar du målingene dine nøyaktig:

Skuldre

Du trenger hjelp til dette. Spør en venn eller noen andre du stoler på for å måle ryggen din fra kanten av en skulder alle & # 8217;.

Bryst

Plasser en ‘8217; enden av måleren på den bredeste delen av bysten, og velg det rundt deg selv. Sørg for at du går under armhulene og rundt skulderbladene.

Liv

Jeg sirkler din naturlige midje & # 8211; L & # 8217; område over navlen, men under thoracic buret & # 8211; med måleren som om det var et belte.

Hvis du vil ha en enkel måte å sikre at du måler riktig punkt, bøyd litt til siden. Du vil sannsynligvis se en liten fold: det er ditt naturlige liv.

Flanker

Hold en & # 8217; enden av måleren på forsiden av en av hoftene, og pakk det rundt deg selv. Sørg for å overvinne den største delen av baken.

Hvilke faktorer påvirker formen på kroppen din?

Noen elementer i kroppstypen din bestemmes av beinstrukturen din.

For eksempel har noen mennesker mer buede og rundabaser og Bøy i ryggraden.

Andre kan ha bredere sider, kortere ben eller lengre torsi.

Hvor høy eller lav vil du også påvirke kroppens generelle form.

Genetikk spiller også en rolle. Generen din bestemmer hvordan kroppen din akkumulerer og lagrer fett.

Og i mange tilfeller er kroppsfett ikke jevnt fordelt.

Noen kan finne at de generelt lagrer fett i sin sentrale seksjon, mens andre kan legge vekt på lår, ben eller armer før.

Hormoner kan også påvirke formen på kroppen din.

For eksempel kan stress indusere kroppen din for å frigjøre l & # 8217; kortisolhormon. Forskning & # 8211; Undersøkelser antyder at stress-indusert kortisol kan knyttes til fettakkumuleringen rundt de mest vitale organene i den sentrale delen.

Østrogener og progesteron, utstedt av seksuelle organer, kan også påvirke måten kroppen din lagrer fett. Estrogen, for eksempel, kan indusere kroppen din for å lagre fett i underlivet.

Skjemaet ditt kan endres over tid?

Aldingen er en av de viktigste faktorene som påvirker din form og størrelse over tid.

De eldre har en tendens til å ha Høyere nivåer av kroppsfett generelt. To faktorer som bidrar inkluderer en nedgang i metabolisme og et gradvis tap av muskelvev.

L & # 8217; aldring kan også påvirke mobilitet, noe som resulterer i en mer stillesittende livsstil. Dette kan føre til en vektøkning.

L & # 8217; aldring kan også påvirke høyden din. Mange finner det De blir gradvis kortere Etter 30 år. Dette kan påvirke det generelle aspektet av kroppen din.

Ifølge en 2016 Gjennomgang, Overgangsalderen kan også endre kroppsformen og fettfordelingen Redistributing mer vekt Alle & # 8217; Abdomen.

Med andre ord kan denne hormonelle overgangen få deg til å endres fra formen på A & # 8220; Pear & # 8221; et skjema mer enn & # 8220; Apple & # 8221;.

Formen på kroppen din kan også endre hvis vi øker eller går ned i vekt, men disse endringene vil være milde.

Dette er fordi måten kroppen din lagrer fettet og den generelle beinstrukturen forblir uendret.

Og hvis jeg ønsket å endre form?

Hvis du vil endre visse ting om deg selv & # 8211; For deg og fordi du vil ha det & # 8211; L & # 8217; Øvelse kan gjøre en forskjell.

L & # 8217; Regular mosjon kan bidra til å bygge magert muskelmasse og gi definisjonen til kroppen din.

Dette kan hjelpe deg med å understreke noen funksjoner eller endre din generelle form.

For eksempel kan du kanskje gi armene mer muskeldefinisjon med en vanlig treningsøkt.

Akkurat som du ikke kan trene for å bli høyere, kan du ikke fortelle kroppen din hvor du lagrer fett.

Forskning har også funnet at genetiske faktorer kan påvirke din Metabolisk hastighet i ro.

Dette kan påvirke hastigheten som du mister eller vekten øker, selv om du endrer mengden trening.

Bunnlinjen

Uansett hvilken form av kroppen din, husk: du er vakker.

Det er ingen kroppsform & # 8220; ideell & # 8221;, uansett hva noen kan prøve å fortelle deg.

Det viktigste er at du er glad og sunn.

Hvis du er i tvil om kroppen din, inkludert som du føler eller hvordan det beveger seg, snakk med en lege eller en annen helsepersonell.

Kan svare på eventuelle spørsmål du kan ha og gi deg råd om de neste trinnene.

Simone M. Scully er en forfatter som elsker å skrive om alt relatert til helse og vitenskap. Finn Simone på henne Dedikert portal, Facebook Og Twitter.