Kosthold for endometriose: mat mat og mat å unngå

Beskrivelse

L’endometriose er en tilstand der stoffet som vanligvis er på innsiden av livmoren inne i livmoren. Stoffet som dekker livmoren kalles endometrium. Herfra navnet på tilstanden kommer.

I USA, tilstanden treffer 1 hos kvinner 10 Under sine reproduktive år, anslår Endometriose Foundation of America.

L’endometriose er ofte en smertefull lidelse som manifesterer seg hovedsakelig i bekkenområdet. Det er sjeldent at dette stoffet sprer seg over egglederne, eggstokkene og stoffene som dekker området i bassenget.

Symptomene på denne tilstanden har en tendens til å forverres i menstruasjonsperioder. Tegn og symptomer inkluderer:

  • bekken smerte
  • Økt smerte i perioder og rapporter
  • Smerte med tarmbevegelser og vannlating
  • tunge perioder eller blødning mellom perioder
  • utmattelse
  • diaré
  • opphovning
  • forstoppelse
  • smerte i korsryggen
  • Intense kramper

Hvis endometriose ikke behandles, kan det føre til infertilitet.

C’Det er en liten økning i risikoen for eggstokkreft eller adenokarsinom hos personer med en historie med endometriose. derimot, Lancetten rapporterer at risikoen fortsatt er lavt gjennom livet og krever ikke en hast for en radikal behandling.

For tiden er det ingen kur for denne tilstanden, men kan administreres med A’fullstendig hjelp. Omsorg bør omfatte både en smertestillingsplan og en sunn livsstil med god ernæring og trening.

Fortsett å lese for å lære mer om hvordan kostholdet ditt kan hjelpe hvis du har endometriosen.

Mat som kan påvirke & # 8217, endometriose

Noen livsvalg kan påvirke utviklingen av # 8217; endometriose og øke risikoen for å utvikle den. Disse valgene kan også ha en effekt på hvor smertefull eller godt administrert lidelsen.

Selv om videre forskning er nødvendig for å fullstendig korrelere visse matvarer eller livsvaner med utvikling eller forverring av denne tilstanden, kan følgende faktorer negativt påvirke endometriosen:

  • En diett rik på transfett. Forskning & # 8211; Undersøkelser Han fant høyere diagnose av endometriose blant kvinner som forbruker mer transfett. Transfett er hovedsakelig funnet i stekt, maskinert og hurtigmat. Finn ut mer om hvorfor transfett er så usunn.
  • Rødt kjøttforbruk. Noen søk viste en økning i risikoen for utvikling av endometriose med høyt inntak av rødt kjøtt.
  • Gluten. En studie Involvering av 207 kvinner med endometriose viste at 75% av dem hadde en reduksjon i smerte etter å eliminere gluten fra kostholdet. Dai A & # 8217, se på denne detaljerte guiden for nybegynnere til et glutenfritt kosthold hvis du er interessert i å eliminere gluten.
  • FODMAP Høyt innholdsmat. En studie De fant en betydelig forbedring av symptomene i fag med syndrom Dell’irritabel tarm (IBS) og endometriose som fulgte et lavt fodmap diett.

Matvarer som kan påvirke hormonell regulering, spesielt balansen i østrogen, kan negativt påvirke de med endometriose. Også unngå eller begrense mat som kan fremme kroppen betennelse og føre til ytterligere smerte eller progresjon av uorden. Disse matvarene inkluderer:

  • alkohol
  • koffein
  • gluten
  • rødt kjøtt
  • Sktianske og transfett

Mat som kan påvirke endometriose positivt

For å bekjempe betennelsen og smerten forårsaket av endometriosisen, er det bedre å konsumere en diett rik på næringsstoffer og godt balansert, hovedsakelig basert grønnsak og rik på vitaminer og mineraler. Legg dem til kostholdet ditt:

  • Fibrøse matvarer, for eksempel frukt, grønnsaker, belgfrukter og integrert frokostblandinger
  • Jernrike matvarer, som mørkegrønne grønnsaker, brokkoli, bønner, fortified frokostblandinger, valnøtter og frø
  • Mat rik på essensielle fettsyrer, for eksempel laks, sardiner, sild, ørret, valnøtter, chia og linfrø
  • Matvarer rik på antioksidanter som ligger i fargede frukter og grønnsaker, som appelsiner, bær, mørk sjokolade, spinat og rødbeter

Pass på at du tar hensyn til hvordan kroppen din fungerer når du spiser visse matvarer. Hold en dagbok med mat du spiser og noen symptomer eller utløsende faktorer kan være nyttige.

Vurdere L’ide å møte en registrert dietitian. Kan hjelpe deg med å planlegge måltider som fungerer bedre med deg og med endometriose, siden det ikke er gyldig tilnærming til alle.

Kosttilskudd som kan hjelpe

I tillegg til å følge et sunt kosthold, kan kosttilskudd også være nyttig.

en Liten studio involvert 59 kvinner med endometriose. Deltakere integrert med 1200 internasjonale enheter (UI) av vitamin E og 1000 Vitamin C UI. Resultatene viste en reduksjon i kronisk bekkenpine og en reduksjon i inflammasjon i & # 8217. For å legge til mer vitamin E til kostholdet ditt, sjekk disse matvarene.

En annen studere Inkludert L’Ekstra sink og vitaminer Assumption A, C og E. Kvinner med endometriose som har tatt disse kosttilskuddene, har redusert perifere oksidative stressmarkører og forbedrede antioksidantmarkører.

Curcumin kan også hjelpe til med ledelsen av endometriosen. Dette er den anti-inflammatoriske delen av den berømte gurkemeie krydderet. En studie Det har oppdaget at curcumin har hemmet endometrialceller ved å redusere østradiolproduksjonen. Gurkemeie og curcumin har også mange andre helsemessige fordeler.

en Stort prospektivt studio De viste at kvinner med et høyere nivå av vitamin D og de som hadde en større emisjon av meieriprodukter i kostholdet, hadde en redusert endometriosefrekvens. I tillegg til vitamin D, kan mat og magnesium eller kosttilskudd også være nyttig.

Trening og alternative terapier

Også l’trening kan hjelpe til med å administrere Dell’endometriose. Dette skyldes at den fysiske øvelsen kan redusere østrogennivåer og frigjøring & # 8220 hormoner; velvære & # 8221;.

I tillegg til konvensjonelle behandlingsmetoder kan alternative behandlinger være svært nyttige for kvinner med endometriose. For eksempel kan avslappeteknikker være nyttige. Disse kan inkludere:

  • meditasjon
  • yoga
  • akupunktur
  • massasje

Ta ut mat

Videre forskning er nødvendig på hvordan livsstilsendringer kan redusere symptomene på endometriose. Snakk med legen din og oppfyller en diettist for å finne den beste planen D’handling for å håndtere din tilstand. Alles kropp er annerledes. En spesifikk og skreddersydd plan basert på dine individuelle behov vil være de beste.