Kokosnøttsukker: A & # 039; sunt alternativ til sukker eller en stor løgn?

De skadelige effektene av tilsatt sukker blir stadig tydelige.

Som et resultat blir folk vendt til naturlige alternativer.

Et søtningsmiddel som har blitt svært populært de siste årene, er kokosnøttsukker.

Dette sukkeret er avledet fra kokospalmen og annonseres som mer næringsrik og med en lavere glykemisk indeks enn sukker.

Denne artikkelen skiller fakta fra fiksjon for å avgjøre om kokosnøttsukker er virkelig A & # 8217; sunt sukkeralternativ.

Hva cos & # 8217; er kokosnøttsukker og hvordan den er produsert?

Del på Pinterest

Kokosnøttsukker kalles også kokosnøttpalmsukker.

Det er et naturlig sukker oppnådd fra SAP av kokospalm, som er sukkersirkulasjonsfluidet i kokosnøttplanten. Det er ofte forvirret med palmer, som er lik, men sammensatt av en annen type håndflate.

Kokosnøttsukker er produsert med en naturlig prosess i 2 faser:

  • Du gjør et kutt på blomsten i kokosnøttpalmen og væsken er samlet i beholdere.
  • SAP er plassert i brann til det meste av vannet, vann fordampes.
  • Det endelige produktet er brunt og granulert. Fargen er lik den med råsukker, men partikkelstørrelsen er vanligvis mindre eller mer variabel.

    Det er mer næringsrik enn normalt sukker?

    Det normale bordsukkeret og mais sirupen med et høyt fruktoseinnhold inneholder ikke viktige næringsstoffer og gir derfor kalorier & # 8220; tomt & # 8221;.

    Men kokosnøtt sukker holder en fin po & # 8216; av næringsstoffer til stede i kokosnøttpalmen.

    Den mest bemerkelsesverdige av disse er jern, sink, kalsium og kaliummineraler, sammen med noen kortkjede fettsyrer som polyfenoler og antioksidanter.

    Så det inneholder en fiber som kalles inulin, som kan senke glukoseabsorpsjonen og forklare hvorfor kokosnøttsukker har en lavere glykemisk indeks enn vanlig bordsukker (1).

    Selv om kokosnøttsukker inneholder noen næringsstoffer, får du mye mer fra ekte matvarer.

    Kokosnøttsukker er veldig kalorisk (som vanlig sukker), og du bør spise en latterlig mengde for å tilfredsstille behovet for de nevnte næringsstoffene.

    Kokossukker kan ha en lavere glykemisk indeks

    L & # 8217; Glykemisk indeks (GI) er et mål for hastigheten med hvilke matvarer øker blodsukkernivået.

    Glukose er tildelt en IG på 100. Til sammenligning øker mat med en IG på 50 blodsukkernivået i halvparten sammenlignet med ren glukose.

    Bordsukker har en IG på ca 60, mens kokosnøttsukker er målt med en IG på 54 (2).

    Det er imidlertid viktig å merke seg at Ig kan variere sterkt fra individ til individ og kan også avvike mellom kokosnøttsukker.

    Selv om innholdet i inulin sannsynligvis reduserer på noen måte sukkerabsorpsjonen, er det ikke klart om denne beskjedne forskjellen i # 8217; IG har noe relevans for helse.

    Er fortsatt lastet med fruktose

    Det tilsatte sukkeret er ikke sunt fordi det forårsaker en betydelig økning i blodsukkernivået. Det er også dårlig ernæringsmessige stoffer, det gir ikke praktisk talt vitaminer eller mineraler, men dette er bare toppen av # 8217; Iceberg.

    En annen mulig grunn til at tilsatt sukker er så usunn er dets høye fruktoseinnhold.

    Selv om ikke alle forskere er overbevist om at fruktose er et alvorlig problem hos friske mennesker, stemmer de fleste at en overdreven fruktose kan fremme metabolsk syndrom i overvektige personer (3, 4).

    Det normale bordsukkeret (sukrose) er 50% fruktose og 50% glukose, mens mais sirup med et høyt fruktoseinnhold består av ca. 55% fruktose og 45% glukose.

    Til tross for de hyppige uttalelsene at kokosnøttsukker faktisk er fri for fruktose, består den av 70-80% fra sukrose, som er halvfruktose.

    Av denne grunn gir kokosnøttsukker nesten samme mengde fruktose av normalt sukker, gram for gram.

    Konsumert i overskudd, tilsatt sukker kan forårsake alle slags problemer som metabolsk syndrom, fedme, diabetes og hjertesykdom.

    Selv om kokosnøttsukker har en litt bedre ernæringsmessig profil enn bordsukker, bør helseeffekter være i stor grad lik.

    Bruk kokosnøttsukker i moderasjon, akkurat som du ville med normal bordsukker.

    Bunnlinjen

    På slutten av dagen er kokosnøttsukker ikke en mirakuløs mat.

    Det er veldig lik vanlig bordsukker, selv om det ikke er så behandlet og inneholder små mengder næringsstoffer. Hvis du har tenkt å bruke kokosnøttsukker, bruk det sparsomt.

    Kokosnøttsukker tilhører samme båt som de fleste sukkeralternativer. Det er sunnere enn raffinert sukker, men bestemt verre enn ingen sukker.