Kinesisk frukt: Ernæring og helsemessige fordeler

Du trenger ikke å angripe et eple om dagen for å holde deg frisk. Legg til en PO & # 8216; av variasjon med kinesisk frukt og lyser din smakpapiller med en søt kake.

Disse kinesiske fruktene er en fin måte å oppleve nye matvarer fordi de er rike på viktige næringsstoffer og helsemessige fordeler.

1. Grapefrukt

Andre navn: Pamplemousse, Pummelo, Shaddock

Få alle grapefruktutvidelsene uten bitterhet. Pomeli er rike på antioksidanter, vitamin C og fibre. Alle disse bidrar til å beskytte mot mange kroniske sykdommer.

Denne frukten har en søtere smak av grapefrukt, og som den største sitrus, kan Pomelo nå størrelsen på en basketballkule. Frukten har tradisjonelt vært brukt til å behandle hjerteproblemer og magesykdommer.

2. Litchi

Andre navn: Litchi

Du har sikkert sett snacks, desserter og jellies smaksatt med Litchi. Opprinnelig Sør-Kina, den nysgjerrige frukten er spiss, rød og litt & # 8216; større enn en kirsebær. De er vanligvis skrellet for å avsløre en gjennomsiktig hvit masse og fersk spist.

En enkelt kopp Litchi inneholder mer enn to ganger den anbefalte daglige dosen (RDA) vitamin C. Det er også en god kilde til kobber. Litchi har en’høy konsentrasjon av antioksidanter. De kan bidra til å forhindre:

  • kreft
  • hjertesykdom
  • diabetes
  • Aldringsskilt

3. Kumquat

Det er lett å miste disse sitrusfruktene i en størrelse på en «8217; men ikke å bli lurt av deres små størrelse. Kumquats er rike på antioksidanter og vitamin C. Du spiser vanligvis disse små hele fruktene, så du får også alle næringsstoffene i skrellen.

Den andre studere, Citrusrike dietter kan bidra til å forhindre skade forårsaket av oksidanter og redusere risikoen for hjertesykdom og hjerneslag. Legg til Kumquat til kostholdet ditt for å bekjempe vinteren og også å gjenopplive måltider.

4. Buddha hånd

Andre navn: Cedar av Buddha Hand, Cedar av fingrene

Ikke la deg motvirke fra # 8217; rart utseende av denne frukten. I Kina symboliserer Buddhas hånd lykke og lang levetid. Selv om denne frukten ofte brukes som en dekorasjon, blir den også konsumert i desserter og saltede retter og fungerer som en tradisjonell tonic.

I motsetning til en sitron, har frukten ingen frø, juice eller masse, bare peeling og marrow. Den eksterne skallen brukes til å legge til en sitron smaken til drinker eller retter. Nylige søk tyder på at det kan lindre migrene;.

5. Bayberry

Andre navn: Yangmei, Yumberry

Det er sjelden å finne fersk bayberry utenfor Kina. Dette er fordi de er delikate og ruiner lett. Denne rødlige frukten er saftig og har en litt sur smak.

Bayberry er rike på fytokjemiske stoffer og # 8211; Vegetabilske kjemikalier som kan ha helsemessige fordeler & # 8211; og antioksidanter som vitamin A, C og E. Jeg er også en god kilde til folat. Frøpresset, hermetisert, tørket eller frossen.

6. Mangosteen

Andre navn: Mangostan, XanGo

Til tross for navnet, er mangosten ikke som en mango. All’Interiør av sin røde spiselige peeling Det er opptil åtte hvite massesegmenter som inneholder en melkejuice. Massen har en søtsikker smak som mange er like for et fiske eller en mandarin.

Mangosteen har tradisjonelt blitt brukt i Sørøst-Asia for å behandle sår og hudinfeksjoner. Noen av forbindelsene i frukten er effektive mot noen bakterier og sopp. Og nylig Undersøkelser Indikerer at frukten kan bidra til å hemme kreftvekst. Dette har ennå ikke blitt demonstrert i menneskelig bevis.

Mangosteen selges også som et supplement og juice for å redusere smerte og # 8217; betennelse. Imidlertid sier Mayo Clinic at videre forskning er nødvendig for å støtte denne bruken.

7. Stjernefrukt

Andre navn: Carambola

Du kan ikke slå den morsomme formen på denne frukten. Når kuttet i halvparten, blir stjernenes frukt til en fem-punkts stjerne.

Golden Yellow Star Fruit har en søtsur smak og en enkelt kopp inneholder nesten en tredjedel av ditt vitamin C RDA. Spis dem er en leken måte å sette inn gul frukt og grønnsaker i kostholdet ditt. Disse har gunstige fytokjemiske stoffer som er forskjellige fra de som finnes i produkter med andre nyanser.

8. Dragon Fruit

Andre navn: Pitaya

Til tross for å være en av de mest anerkjente asiatiske fruktene, kommer frukten av draken faktisk fra # 8217; Sentral-Amerika. Det er imidlertid veldig populært i Kina. Den ekstraordinære røde eller gule frukten med grønne flak ser fullt ut av vanilje iskrem. Det kan også ha magenta eller rosa masse alle & # 8217;.

Uavhengig av farge, er frukten rik på mikronæringsstoffer som antioksidanter og polyfenoler. Hans peeling er designet for potensialet til å senke eller stoppe veksten av melanomceller.

9. Nespole of Japan

Andre navn: Kinesisk plomme, japansk nespol

Denne gyldne frukten husker en aprikos, men har en smak mer som en plomme eller en kirsebær. Hans oransje eller hvite eller hvite masse er en god kilde til beta-karoten. En enkelt kopp har nesten halvparten av ditt vitamin A RDA. Det er også rik på:

  • fiber
  • Vitamin B-6
  • mangan
  • Kalium

10. Vaniljesaus

Andre navn: Sukker Apple, Sweetsop, Atis, Cherimoya

Selv om de kan virke store grønne furuskegler, har krem-epler en søt og saftig masse med en konsistens som ligner på vaniljesaus. Denne dessertfrukten er en god kilde til vitamin C, riboflavina og kalium. Med nesten en tredjedel av din daglige fiber i en enkelt frukt, vil en eple kanel forlate deg full og fornøyd.

11. Jackfruit

Med en vekt opptil 80 pund, er jackfruit den største frukttræret i verden og er verdt sin vekt ernæringsmessig. Jackfruit er en god kilde til vitamin C, mangan, kalium og kobber. Dens fiber og sukker fungerer som prebiotika, som støtter fordelaktige bakterier i fordøyelseskanalen.

Jackfruit har også en balanse mellom stivelse og protein. Dette gjør det til en næringsrik base i mange asiatiske retter. Det er fullt av fytonutrients som har anticancer egenskaper, antiaging og blodtrykksregulatorer.

12. Jujube

Andre navn: Kinesisk dato

Nei, ikke candies. Frukten av Jujube er dyrket i Kina i mer enn 4000 år, og mange kulturer brukte den i tradisjonell medisin. På grunn av sine høye nivåer av antioksidanter, forskere de undersøker sine potensielle effekter på brystkreft og nakke av livmor.

1. 3. Rosa eple

Andre navn: Chomphu, Wax Apple, Pomerac, Malay Apple, Chompoo

Friske roser epler er vanskelig å finne i USA fordi de kan huse fruktgnats og er svært forgjengelige. Men noen ganger kan du finne konsentrere juice, gelé eller dessert basert på rosa epler. Frukten tar navnet sitt fra den søte duften av rose som kommer til modenhet. The Soda Peel, Yellow-Pink, dekker en skarp hvit masse og semi-crunchy.

Rosene eplene er en god kilde til vitamin A og C. Hvis du legger en kul, vær forsiktig med å unngå frø. De anses giftige.

14. Asiatisk pære

Andre navn: Pære Apple

Av alle fruktene i denne listen er asiatiske pærer trolig det enkleste å finne friske. De vokste opp i USA. De kan også være tilgjengelige på det lokale landbruksmarkedet på slutten av sommeren eller alle «høststart.

De har en sprø tekstur som et eple, men smaken av en pære. Med over en tredjedel av den anbefalte daglige matfiberen, er asiatiske pærer en god matbit. De har også vitamin C, vitamin K og kalium. I motsetning til en tradisjonell pære, bør du spise dem når de er skarpe.

15. Kinesisk Hawberry

Andre navn: Hawthorn

Kinesisk tranebær har en’høy konsentrasjon av antioksidanter som en nylig studie attributter til effekten av hjertebeskyttelse som kolesterol senking. Hawberry har også anti-inflammatoriske og anticancer egenskaper. Selv om disse små røde bærene ofte ender med kosttilskudd, kan du spise dem friske.

Smak og samle frukt

Du finner noen av disse friske eller frosne fruktene i asiatiske dagligvarebutikker og bøndermarkeder. Sjekk ut naturlige matbutikker for ekstrakter og kosttilskudd.

Avslutt ditt komfortområde og ta med noen av disse mindre kjente fruktene i kostholdet ditt. Ikke bare vil du legge til litt & # 8216; av spenning til dagen din, men de vil gi mange helsemessige fordeler. Gå videre og spis regnbuen for en næringsrik trykk.