Karotenoider: alt du trenger å vite

Hva er karotenoider?

Karotenoider er pigmenter i planter, alger og fotosyntetiske bakterier. Disse pigmentene produserer lyse gule, røde og oransje farger i planter, grønnsaker og frukter.

Karotenoider fungerer som en type antioksidant for mannen;.

Det er mer enn 600 forskjellige typer karotenoider. Noen kan konverteres til vitamin når de slippes ut i kroppen. Noen av de vanligste karotenoider inkluderer:

  • Alfa karoteni
  • Betakaroten
  • Beta Cryptoxanthin
  • lutein
  • Zeaxanthina
  • Lycopen

Karotenoider må konsumeres gjennom kostholdet. De absorberes best gjennom en fettkilde. Karotenoidrike matvarer inkluderer:

  • poteter
  • kål
  • spinat
  • vannmelon
  • Cantaloupe
  • Peppers
  • tomater
  • gulrøtter
  • mango
  • appelsiner

Hvordan karotenoider fungerer?

Karotenoider er liposoluble forbindelser, noe som betyr at de blir bedre absorbert med fettstoffer. I motsetning til noen matvarer og grønnsaker rik på protein, øker matlaging og hugger rik mat av karotenoider styrken av næringsstoffer når de kommer inn i blodet.

Karotenoider er klassifisert i to hovedgrupper: Xantofille og karoteni.

Begge typer karotenoider har antioksidantegenskaper. Videre kan enkelte karotenoider omdannes til vitamin A, en viktig medlemskomponent og menneskelig vekst.

Disse karotenoider provitamin for å inkludere alfa karoten, beta karoten og beta cryptoxanthin. Ikke-Virtaminert karotenoider for å inkludere lutein, zeaxanthin og lycopen.

Xantophille

Xantofilene inneholder oksygen og noen ganger har mer gul pigment. Xantofilla karotenoider beskytter deg mot for mye sollys. De er mer forbundet med øyehelsen. Lutein og zeaxanthin faller inn i kategorien xanthophilla.

Matvarer som faller inn i xantofylkategorien inkluderer:

  • kål
  • spinat
  • sommer gresskar
  • gresskar
  • Avokado
  • Gule massefrukter
  • korn
  • eggeplommer; egg

karotenes

Karotener inneholder ikke oksygen og er forbundet med flere oransje pigmenter. Karoten karotenoider spiller en betydelig rolle i # 8217; hjelpe planter å vokse. Betakaroten og lycopen faller inn i denne kategorien karotenoider.

Mat i karoten kategorien inkluderer:

  • gulrøtter
  • Cantaloupe
  • Søte poteter
  • papaya
  • gresskar
  • mandarins
  • tomater
  • vinter gresskar

Fordeler for helse

Karotenoider er antioksidanter gunstig som kan beskytte deg mot sykdommer og forbedre immunforsvaret ditt. Kakrottenoider av provitamin A kan omdannes til vitamin A, avgjørende for vekst, funksjonen til immunsystemet og øyehelsen.

Øyehelse

Spis karotenoid rike matvarer kan beskytte sunne øyekeller og forebygge kreftcellevekst.

En av hovedårsakene til blindhet er makuladegenerasjon eller degenerasjon av midten av netthinnen. L’Langsiktig eksponering for blått lys kan føre til at dette og negativt påvirker de delikate delene av øyet. Imidlertid kan lutein og zeaxanthin karotenoider tilstede i netthinnen bidra til å absorbere blått lys.

utdanning Bevis at inkorporering av minst seks milligram lutein i kosthold per dag kan redusere risikoen for å utvikle 43% makuladegenerasjon. Øke mengden lutein og zeaxanthin i kostholdet kan også bidra til å bremse eller stoppe nåværende øyeskader og forhindre fremgang av din nåværende tilstand.

Kardiovaskulær helse

Karotenoider er antioksidanter, og reduserer kroppen betennelse. Selv om det fortsatt er i forskningsfasen, har de antiinflammatoriske egenskapene til karotenoider vært forbundet med å forbedre kardiovaskulær helse. Reduser betennelse bidrar til å beskytte hjertesykdom og forhindre blokkering av arterielle vegger.

Kreft

Antioksidanter beskytter celler fra frie radikaler eller fra stoffer som ødelegger eller ødelegger cellemembraner. Økende karotenoider gjennom kostholdet kan øke mengden antioksidanter og beskyttelsesceller i kroppen. Dette er viktig når du bekjemper kreft og kan være i stand til å forhindre kreftvekst.

Karotenoider har vært assosiert med reduksjon av kreftrisiko, spesielt lungekreft. Når sigaretter røyker, inntar skadelige kjemikalier som ødelegger sunne celler. Selv om blandet i resultatene, en studere viste en liten reduksjon i risikoen for lungekreft når karotenoider innlemmet i dietten. Det er enda mer sunt å slutte å røyke og øke karotenoider i kostholdet for å hjelpe lungene til å helbrede mens du overvinne avhengighet.

På samme måte har karotenoider vært assosiert med å redusere risikoen for hudkreft. Noen karotenoider kan bryte inn i vitamin A, et næringsstoff som beskytter mot for tidlig hudskade forårsaket av solens eksponering. Begge er risiko for melanom, for tidlig rynker og usunn hud.

Outlook

L’å legge til mer rik karotenoid mat til kostholdet ditt kan styrke immunforsvaret og generell helse.

Selv om karotenoider er tilgjengelige i vitamin A-kosttilskudd, forbedrer deres forbruk naturlig sine antioksidantseffekter. Videre kan kosttilskudd være farlig hvis de inneholder høye nivåer av vitamin A, som kan være giftig hvis du tar det for mye.

Snakk med legen din før du endrer kostholdet ditt eller ta kosttilskudd.