Karbohydratfunksjon: De er sunne?

Beskrivelse

Karbohydrater (karbohydrater) er en makronæringsstoff som naturlig finnes i mat. De er tilgjengelige i tre typer: sukker, stivelse og fiber. Du har kanskje hørt at karbohydrater skadet, men de er en viktig del av et sunt kosthold. De gir det meste av’energi som kroppen din trenger for å fungere skikkelig.

Karbohydrater kan være enkle eller komplekse. Enkle karbohydrater er både sukker og noen former for stivelse, for eksempel hvit ris. Kroppen din bryter dem raskere enn komplekse karbohydrater. Dette betyr at de er en god kilde til rask energi. Men å spise for enkle karbohydrater kan imidlertid ha en negativ helsepåvirkning fordi de raskt øker blodsukkeret.

Komplekse karbohydrater inkluderer noen former for stivelse og fiber. Disse har lange kjeder med enkle karbohydrater som brytes ned av kroppen din før du blir fordøyd. Dette betyr at de gir energi til kroppen langsommere enn enkle karbohydrater, men gir også energi i lengre tid.

Komplekse karbohydrater har også mindre sannsynlig å bli omgjort til fett sammenlignet med enkle karbohydrater. Blodsukkernivåene øker ikke så mye.

Karbohydratfunksjon

Karbohydrater er avgjørende for korrekt funksjon av kroppen din. Deres hovedfunksjon er å gi energien som kroppen din trenger. De har også mange positive effekter.

Makt

Når karbohydrater fordøyes, blir de forvandlet til glukose. Glukose er den viktigste energikilden for kroppen din. Enkle karbohydrater kan gi en rask eksplosjon av energi, men komplekse karbohydrater vil gi energi til kroppen din i lengre tid fordi de frigjør sukker i blodet langsommere.

Selv fett og proteiner kan gi energi til kroppen din, men karbohydrater gir mer energi per gram.

Cerebral funksjon

Mens karbohydrat glukose er viktig for driften av hele kroppen, er det spesielt viktig for hjernens funksjon. Din amerikanske hjerne 20 prosent Dell’energi i kroppen din. Det er mer enn noe annet organ. Her er mer morsomme fakta på hjernen.

Redusere risikoen for sykdommer

Å spise for mange enkle eller bearbeidede karbohydrater kan ha negative effekter på kardiovaskulær helse, men andre karbohydrater kan faktisk redusere risikoen for sykdommer. Komplekse karbohydrater, spesielt fibre, er forbundet med lavere kolesterolnivåer. De er også forbundet med en lavere risiko for diabetes fordi de ikke fører til topper av blodsukker.

Vektkontroll

Komplekse karbohydrater holder deg full i lange perioder fordi kroppen din bryter dem sakte. Dette betyr at å spise komplekse karbohydrater kan hjelpe deg med å spise mindre og kontrollere vekten din. Dette gjelder spesielt hvis du spiser mange fibre og en moderat mengde integral frokostblandinger.

Fordøyelsessystemet

Å spise karbohydrater i form av fibre kan bidra til å forbedre fordøyelsessystemets helse. Fiberen lindrer forstoppelse ved å lette avføringen av avføringen. Reduserer også diaré ved å bidra til å størkne avføringen. Å hjelpe kroppen din å bli kvitt avfall mer effektivt, reduserer fiberen også hevelse. En diett rik på fiber det kan også Redusere sjansene for å kontrahere noen kolon sykdommer, som divertikolititt.

Hvordan de brukes?

Hver celle i kroppen din bruker glukose slik at energien fungerer som den skal. Sukker, som glukose og fruktose, er enkle sukkerarter. De kan absorberes i blodet direkte fra # 8217; tarmene. Fruktose er i frukt.

Når enkle sukker er i blodet, bidrar insulinet til å bevege seg glukose i celler. Cellene kan da bruke den til å produsere energi. Insulinet bidrar også til å bevege ekstra glukose i leveren og musklene, hvor den kan lagres for fremtidig energibruk, og konverterer fettglukose hvis den ikke kan lagres alt.

Når du spiser komplekse karbohydrater, trenger kroppen din å bryte ned de lange sukkerkjedene i karbohydrater før du kan bruke dem til å produsere energi. Når maten kommer til ALLE’tynntarmen, begynner enzymer prosessen med å bryte maten i glukose.

Når komplekse karbohydrater fordøyes, går glukose i blodet. Derfra blir det behandlet på samme måte som glukose fra enkle karbohydrater. Men siden komplekse karbohydrater må brytes først, tar de lengre tid å komme inn i blodet og gi energi i lengre tid enn enkle karbohydrater.

Kosttilskudd

Kostholdsretningslinjene for amerikanere anbefaler det mellom 45 og 65 prosent av dine daglige kalorier skal komme fra karbohydrater. Av disse kaloriene anbefaler eksperter at de fleste kommer fra komplekse integrerte frokostblandinger, for eksempel integrert ris, søte poteter og fullkornsbrød.

Men du bør ikke helt eliminere enkle karbohydrater. Mens enkle karbohydrater i form av tilsatt sukker, som karbonerte drikker, godteri og andre søtsaker, ikke gjør det bra, bør det være opptil 10 prosent av daglige kalorier, det er enkle naturlige karbohydrater som er gode for deg . For eksempel har frukter og meieriprodukter både enkle naturlige karbohydrater.

Kilder til karbohydrater

Det er mange gode karbohydrater å velge mellom, men her er en kort liste over matvarer som er gode kilder til karbohydrater og mengden karbohydrater i en del:

  • D & # 8217 mel; havre (ikke øyeblikkelig eller pre-søtet): 28 gram kopp
  • Hele hvetemelbrød: 20 gram skive
  • Søte poteter: 26 gram For 5 tommers lang potet
  • Integrert ris: 17 gram halvkopp
  • bananer: 27 gram I en middels banan
  • svarte bønner: 22 gram halvkopp
  • Linser: 20 gram halvkopp
  • Epler: 25 gram I et gjennomsnittlig eple
  • Kikærter: 22 gram halvkopp
  • Grønnsaker: Varierer i henhold til typen, men generelt rundt 12 gram del

Ta bort

Karbohydrater er en viktig del av et sunt kosthold. De gir kroppen din mesteparten av’energi du trenger å fungere skikkelig. Men ikke alle karbohydrater er de samme. Komplekse karbohydrater kan:

  • Fullt hold
  • Hjelpe deg med å sjekke vekten din
  • Bidrar til å redusere risikoen for sykdommer, for eksempel diabetes

Velg mat som integrert frokostblandinger, bønner og grønnsaker for å få de anbefalte karbohydratdelene.