Kan tran være skadelig?

Er det lurt å ta tran?

Tran er naturlig rik på vitamin D. Selv om det er litt mer sol i sommermånedene uten «r» i Norge, er det lurt å ta tran året rundt. Dersom vi får i oss for lite D-vitamin kan vi føle oss slappe og trøtte, og immunforsvaret vårt svekkes.

Hvor ofte bør man ta tran?

Kortversjonen er at vi alle bør ta én spiseskje tran hver dag – men ikke noe mer enn det. Det er sannsynlig at D-vitaminnivået ofte er en markør for livsstil. Et eksempel: Når du får for lite sollys, vil vitamin D i blodet bli lavere.

Hvor mye tran er farlig?

Det skal imidlertid drikkes en stor mengde tran før det kan gi forgiftning. Enkeltinntak under ca. 450 ml tran hos barn (1-4 år) er lite farlig. Dersom barnet ditt har fått i seg en for stor mengde tran ved et engangstilfelle, unngå å gi barnet vitamintilskudd i inntil en måned.

Hvor bra er egentlig tran?

Det er en av få naturlige kilder til vitamin D, som blant annet er viktig for å opprettholde skjelettet. I tillegg er tran rik på vitamin A som bidrar til et godt immunforsvar og omega-3-fettsyrer som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og bidrar til å opprettholde et normalt syn og hjernefunksjon.

Hva er best av tran og omega-3?

Hvor mye omega3 er det i tran? Grunnen til at tran og omega3 ofte omtales i samme åndedrag er at tran er en av de beste kildene vi har til marint omega3. Dette betyr ikke at andre kilder enn tran er dårligere eller at fettsyrene de inneholder er av en lavere kvalitet.

Når på døgnet er det best å ta tran?

I praksis kan man ta tran når som helst på døgnet, det som er enklest å huske er ofte lurt! Tar man tran rett før et måltid, så er det mindre sannsynlig at man blir plaget med ‘oppgulp’-smak av tran etterpå, fordi da spiser man mat som blander seg med tranen i magen.

Hvem trenger tran?

Personer som spiser mindre enn 200 gram fisk i uken, anbefales å ta tilskudd med Omega-3 eller tran. 5 ml tran daglig dekker behovet ditt for Omega-3 og vitamin D. For gravide og ammende er det spesielt viktig å ha inntak av den marine Omega-3 fettsyren DHA, 200mg daglig er anbefalt.

Skal man ta tran hele året?

Lenge var huskeregelen at man bare trengte å ta tran i månedene med navn som inneholder bokstaven r. Man var med andre ord fritatt i den lyseste årstiden, fra mai til august. Men nå anbefaler Helsedirektoratet at man tar tran hele året, skriver Dagens Medisin.

Hvor mye tran skal man ta daglig?

I gamle dager var rådet å ta en barneskje (10 mL) eller spiseskje (15 mL) tran daglig, men den anbefalte mengden tran synes nå å være regulert av behovet for vitamin D. For barn og voksne er anbefalt daglig inntak av vitamin D 10 μg/dag, mens eldre anbefales 20 μg/dag.

Når må man ta tran?

Dersom man spiser lite fet fisk kan man dekke behovet for omega-3-fettsyrer ved å drikke tran. Den offisielle anbefalingen fra norske myndigheter er at barn bør ta tran daglig fra barnet fyller 1 år. Tran skal ikke gis til barn under 1 år. Anbefalt mengde er 5 ml daglig.

Kan man drikke for mye tran?

Tran kan være farlig i alt for store doser, men da gjerne for store doser over tid. Dette fordi det inneholder vitaminer som kroppen ikke bare klarer å tisse ut når det er for mye av dem, disse kalles fettløselige vitaminer. Så man kan bli «vitaminforgiftet», da skal det store mengder til.