Kan man trene med strekk i leggen?

Hvor lenge varer en muskelskade?

Seks uker etter en muskelskade er nytt vev som regel tilnærmet normalisert, men ettersom du begynner å øke de fysiske kravene og bruke muskelen mer aktivt, vil du kjenne at du ikke er like sterk og fleksibel som du var før skaden.

Hva skjer når du strekker en muskel?

En muskelstrekk oppleves oftest som en plutselig skarp smerte. Av og til kan man få en følelse som om en gummistrikk ryker inne i muskelen. Om skaden skjer under et løp sitter den som regel overfladisk og omfatter kun få fibre. Verre kan det bli under plutselige kortvarige, kraftige belastninger.

Hvordan forebygge strekkskader?

På lengre sikt kan det være en god idé å styrke musklene som er utsatt for strekk. Hos løpere er det ofte baksiden av låret og leggene. Gjør øvelser som jobber eksentrisk, det vil si at de både strekker og spenner musklene. Det kan for eksempel være øvelser som nordic hamstring og tåhev.

Hvor lenge er det vanlig å ha strekk?

Det er viktig å starte rolig, og ikke gå for fort frem. Restitusjonstiden etter en skikkelig muskelstrekk er på rundt 12 uker. – Når det ikke gjør vondt å gå, kan man forsiktig begynne å jogge. Man skal ikke løpe før man kan jogge uten smerter.

Kan man trene med muskelstrekk?

En typisk muskelstrekk trenger 4–6 uker å hele, og i denne perioden kan du med fordel trene for eksempel rolig sykling for å fremme helingen av vevet. Du trenger ikke stoppe helt opp med styrketreningen.

Når kan man trene etter strekk?

Etter 7–10 dager kan man vanligvis begynne med styrkeøvelser. Dette bør gjøres i samråd med terapeut den første tiden. Det kan være aktuelt med passive behandlingsteknikker, men det er likevel systematisk trening som har størst og best innvirkning på det endelige resultatet. Smerten er borte før skaden er ferdig leget!

Når trene etter strekk?

Når den verste ømheten har lagt seg – trolig etter 4–6 dagers pause – kan du begynne forsiktig med gjenopptrening. Her vil første fase være å spenne og slappe av i muskelen. Senere kan du gjøre større bevegelser med beinet.

Hvordan behandle muskelskade?

Behandling
  1. Ro og hvile. Den skadede skal helst ligge og unngå belastning.
  2. Bruk ispose eller kaldt vann på skadet muskel i minst 20 minutter. Obs unngå forfrysning.
  3. Legg en bandasje som strammes noe for å utøve trykk og støtte på stedet. …
  4. Den skadede fot eller arm heves over kroppen.

Hvordan behandle muskelbrist?

Hva skal man gjøre ved muskelbrist? Ved muskelbrist burde man først minske hevelsen og blødningen ved å legge bandasje på det skadde området. Hold området høyt – det vil si over hjertehøyde. Bandasjen bør løsnes etter 30-60 minutter for å unngå oksygenmangel og lammelse i kroppsdelene nedenfor det vonde området.

Hvor lang tid tar det for en sene å gro?

Operasjon innebærer at seneendene sys sammen, og leddet fikseres med gips eller skinne til senen anses for tilhelet, som regel minimum seks til åtte uker. Konservativ behandling betyr gips eller skinnebehandling for å holde leddet i ekstensjon mens senen gror.

Hva er en muskelskade?

Muskelskade er når muskelen blir utsatt for kraftig støt – kjent benevnelse er «lårhøne» (uten at muskelskader er begrenset til lårmuskulaturen). Kan ramme både overflatisk og dyp muskulatur.