Jordbær og diabetes: Det er godt å spise denne frukten?

Du har sikkert hørt minst en myte på diabetes og diett. Kanskje du ble fortalt at du må holde deg borte fra sukker, eller du kan ikke spise frukt.

Men mens det er sant at du burde begrense mat, er frukt ikke en av disse.

Ja, sukkerholdige matvarer kan øke blodsukkernivået. Men å spise frukt påvirker glukose nivåer annerledes enn å spise sjokoladekake eller informasjonskapsler. Den har alt å gjøre med ernæringsmessig innhold og sammensetningen av forskjellige matvarer.

Så hvis du er en stor jordbær fan, trenger du ikke å sparke denne frukten & # 8211; eller bær, generelt & # 8211; på fortauet. Å spise jordbær og andre frukter er viktig for et sunt kosthold. Dessuten er jordbærene lave i kalorier og en god kilde til antioksidanter, fibre og andre næringsstoffer.

Men hvis du har diabetes, er det fortsatt viktig å forstå hvordan disse bærene påvirker blodsukkeret.

Jeg kan spise jordbær?

Hvis du har diabetes, kan du fortsatt spise søtsaker som kaker, kjeks og iskrem. Men moderering er nøkkelen til å hindre blodsukker topper.

Jordbærene er ikke bare deilig og forfriskende, men de er den perfekte gaven fordi deres søthet kan tilfredsstille ditt ønske om søtsaker.

Moderasjon

Vær oppmerksom på visse retter som kan virke sunnere enn hva de bare er fordi de inkluderer jordbær.

Noen desserter, som kaker og ostekake, inkluderer jordbær som en krydder. Imidlertid er mange av disse desserter ikke akkurat egnet for diabetes, siden det totale sukkerinnholdet kan forårsake en økning i blodsukkeret.

Ernæringsmessig innhold

Spis jordbær alene er sunn fordi frukt er dårlig i kalorier. I gjennomsnitt har en kopp jordbær ca 46 kalorier.

Dette er nyttig hvis du ser på vekten din. Å holde en sunn vekt kan senke blodsukkeret naturlig og hjelpe deg med å redusere risikoen for diabetes komplikasjoner.

Fiber

Jordbærene er også en god kilde til fiber. En kopp hele og friske jordbær inneholder om 3 gram (g) av fiber, Eller ca 12 prosent av den anbefalte daglige dosen.

Fiberforbruket er viktig hvis du har diabetes fordi det bidrar til å redusere sukkerabsorpsjonen. Ikke bare fibre forbedrer blodsukkernivået, men kan hjelpe deg med å føle deg full lengre. Dette bidrar også til en sunn vektstyring.

Vitaminer og mineraler

Andre viktige næringsstoffer og vitaminer i jordbær inkluderer vitamin C og magnesium.

Sekund Undersøkelser, Magnesium kan forbedre motstanden ALL & # 8217; insulin, reduserer risikoen for type 2 diabetes og forbedrer diabetes kontroll.

Videre har vitamin C vært knyttet til en lavere risiko for å utvikle type 2 diabetes og kan bidra til å redusere blodsukkertoppene etter måltider. Vitamin C Antioksidanter kan også bidra til å redusere noen diabetes komplikasjoner, som hypertensjon.

Hva er l & # 8217; glykemisk indeks?

Når du bestemmer hvilke frukter som spiser og begrenser, vil du kanskje vite hvor du plasserer i # 8217; Glicemic Index.

L & # 8217; glykemisk indeks rangering karbohydrater basert på hastighet eller langsomhet som glukose nivåer øker i blodet. Personer med diabetes tar ofte sikte på å spise mat med lav glykemisk belastning, inkludert de lave glykemiske indeksfruktene.

Jordbærene faller inn i denne kategorien, siden frukten ikke øker glukosenivået raskt. Du kan spise dem uten å bekymre deg for en topp av blodsukker.

Det er nyttig å kjenne den glykemiske belastningen av forskjellige typer mat. Kan hjelpe deg med å bestemme hva du skal spise.

Andre frukter

Selv om fruktene ikke er forbudt for personer med diabetes, husk at noen frukter har en høyere glykemisk belastning enn andre. Men selv fruktene med en høyere glykemisk indeks er god i moderasjon.

Ta vannmelonen, for eksempel. Det er på toppen av den glykemiske indeksen, men har en lav mengde fordøyelige karbohydrater. Dette betyr at du bør spise mye vannmelon fordi det har en negativ effekt på blodsukkeret.

Det er også viktig å vite at den glykemiske indeksen måler hastigheten med hvilken mat øker blodsukkeret. Tar ikke hensyn til næringsblandingen av mat.

Så, mens en mat kan rangere en lav glykemisk indeks, kan det være fullt av fett og ikke det beste valget hvis du prøver å holde en sunn vekt.

Sunn å spise for diabetes

God mat er viktig for å opprettholde en sunn vekt og administrere diabetes. Det er et spørsmål om balanse. Dette innebærer forbruket av en blanding av næringsstoffer, inkludert:

  • Magert protein
  • frukt
  • grønnsaker
  • Helkorn
  • belgfrukter
  • Lavfett Meieriprodukter

Du bør også begrense drinker eller matvarer med tilsatt fett og sukker. Hvis du ikke er sikker på hva du skal spise, kan legen din gi deg en dietiker for å hjelpe deg med å utdype en sunn matplan.

Sekund Sentre for kontroll og forebygging av sykdommer (CDC), Om lag 45 prosent av kaloriene skal komme fra karbohydrater.

De fleste kvinner kan konsumere tre deler av karbohydrater per måltid, mens menn kan forbruke opptil fem porsjoner per måltid. En del består av 15 g karbohydrater.

Når du har snacks mellom måltider, begrenser det karbohydrater om ca 15 g. En kopp jordbær er en del av dette området, slik at du kan nyte denne matbit uten å påvirke blodsukkernivået for mye.

Sunn jordbæroppskrifter

Selvfølgelig kan spise rå jordbær bli kjedelig etter litt & # 8216;. Her er en titt på noen oppskrifter av diabetes venner av diabetes dell & # 8217; American Diabetes Association å prøve denne uken. Hver oppskrift inneholder mindre enn 15 g karbohydrater.

Når skal du snakke med en profesjonell

Det er viktig å regelmessig overvåke blodsukkernivået og ta medisiner for diabetes som angitt. Noen livsstilsendringer kan også hjelpe deg med å kontrollere blodsukkeret, for eksempel:

  • Hold en sunn vekt
  • slutt å røyke
  • jevnlig
  • Spis et balansert kosthold

Hvis du har problemer med å holde blodsukkernivået i et sunt intervall, kontakt legen din. Du må kanskje endre diabetes medisiner. Legen kan også lede deg til en lærer eller dietitian for diabetes.

Bunnlinjen

Personer med diabetes kan spise jordbær og mange andre frukter. Frukt er en viktig del av et sunt kosthold, men nøkkelen spiser et balansert kosthold av frukt, grønnsaker, magert proteiner og hele korn.