Jernrike matvarer til barn: 10 å prøve

Del på Pinterest

Beskrivelse

Jern er en viktig næringsrik brukt av organismen for å produsere hemoglobin.

L & # 8217; hemoglobin er et protein som inneholder jern i røde blodlegemer (RBC) som hjelper blodet til å utføre oksygen og distribuere det til alle andre celler.

Uten l & # 8217; hemoglobin, vil kroppen slutte å produsere sunne røde blodlegemer og musklene, vevet og babycellene kan ikke motta oksygen de trenger.

Breastfed barn mottar vanligvis nok jern fra morsmelk, mens barn drevet med kunstig melk skal få en befestet formel med jern.

Når barnet ditt går for å spise normale matvarer, kan det ikke spise nok jernrike matvarer. Dette kan sette dem i fare for jernmangel, som er den vanligste årsaken til anemi.

Jernmangel kan hindre barnets vekst og kan også forårsake:

Jern er også viktig for immunforsvaret. Ikke ansett nok jern kan bety flere infeksjoner, mer forkjølelse og mer innflytelsesangrep.

Symptomer kan ikke vises, start, men med forverring av & # 8217; anemi barnet kunne eksperimentere:

Min baby trenger?

Du lurte aldri på hvorfor så mange frokostblandinger er forsterket med jern? Jern er et veldig viktig næringsstoff for et raskt voksende barn. Det kan være vanskelig for et krevende barn får nok fra faste matvarer. Anbefalt daglig jernkrav varierer basert på alderen på # 8217;.

Baby Birthforns ved fødselen og for tidlig krever mer jern enn normale vekt barn.

Eme vs Ferro Noneme

Dietary Iron har to hovedskjemaer: EME og NUEME. Planter inneholder jern ingen ememe. Kjøtt og sjømat inneholder jern EMEME og IKKE EMENSE.

Strykejernet ikke absorberes ikke lett fra kroppen som jern EME. Dette gjelder både små barn og voksne. Hvis barnet ditt følger vegetarianer eller overveiende vegetarisk kosthold, prøv å få dobbeltstryket i forhold til anbefalt mengde.

Kroppen bedre absorberer jern når jern svelges sammen med en vitamin C-kilde.For å øke mengden jern absorbert av kroppen, server rike jern matvarer sammen med vitamin C rike matvarer.

Eksempler på vitamin C Rich Foods inkluderer:

Hvilke matvarer skal spise min baby til jern?

Feed barnet ditt med jernrike matvarer sammen med vitamin C Rike matvarer kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle jernmangel. Små barn bør ikke administreres kun kumelk fordi den ikke inneholder jern.

1. Magert kjøtt

Del på Pinterest

Kjøtt og fjærfe er gode jernkilder fordi de inneholder store mengder jern EME. Biff, orgel kjøtt og leveren inneholder spesielt mye jern. Selv mørk kylling og kalkun er rik på jern.

Prøv å forberede en stuing eller en gryte med mykt og godt tilberedt magert kjøtt. Pass på at du fjerner den fete delen av kjøttet siden C & # 8217; Det er veldig lite jern i de fete delene. Spaghetti med kjøtt og tomatsaus er A & # 8217; annet alternativ egnet for jern.

2. Fortified kornblandinger (tørket og øyeblikkelig)

Del på Pinterest

Forsterket korn og lavt sukkerinnhold som D & # 8217 mel; havre er en av de beste måtene å sikre at barnet ditt mottar nok jern.

En del av frokostblandinger beriket med jern og mel d & # 8217; havre har generelt 100 prosent av den daglige verdien for jern i en enkelt del. L & # 8217; Eksakt mengde vil variere, så sørg for at du styrer etiketten. Selv tørre korn, som cheerios, er vanligvis forsterket.

Noen ganger en uke til frokost, prøv å gi barnets frokostblandinger til frokost eller mel D & # 8217; ovnen forsterket med jern med noen blåbær eller jordbær på toppen for å legge til vitamin C.

3. Bønner

Del på Pinterest

Hvis du satser på et vegetarisk kosthold eller din sønn, er ikke en fan av kjøtt, bønner er et utmerket kompromiss. Soyabønner, filbønner, røde bønner og linser, for eksempel, er rike på essensielle vitaminer og mineraler, inkludert jern. Halv kopp hvite bønner har 4 milligram jern, mens en halv kopp linser har 3.

Knuser linsene kokt eller forbereder en mild suppe eller chili. Prøv å knuse en ris beriket med bønner for et komplett måltid av protein og jern.

Du kan også prøve å betjene babybakt bønner med et stykke fullkornsbrød for en høy jernlunsj. En kontur av mashed søte poteter kan legge til litt & # 8216; vitamin C til platen.

Kikærter, kjent for noen som kyllinger, er en annen type jernbønner og en god matbit for barn (og voksne!). Du kan også blande kikærter for å lage din jernrike hummus.

4. Spinat

Del på Pinterest

Mørke grønne bladgrønnsaker som kål, brokkoli og spinat er blant de beste vegetabilske alternativene for jern. Prøv å servere kokt spinat og drenert for barnet ditt. En halv kopp inneholder ca. 3 milligram jern.

Du kan også prøve å legge til hakkede grønnsaker til Mac og til barnets ost eller krypterte egg.

Legg bønner og andre grønnsaker til en omelett eller eggerøre for å øke jerninnholdet. Selv eggene er en god kilde til jern.

5. Rosiner og annen tørket frukt

Del på Pinterest

Barn tilber til matbit med rosiner. Den gode nyheten er at tørket frukt kan gi barnet ditt et løft av jern, og bidrar også til å forhindre forstoppelse. En fjerdedel av Raisin Cup inneholder ca. 1 milligram jern.

6. Gresskarfrø

Del på Pinterest

Gresskarfrøene inneholder nesten 6 milligram jern i en halv kopp. Prøv å lage en blanding av sti med rosiner, plommer, tørkede aprikoser, gresskarfrø og solsikkefrø.

Husk at rosiner og frø kan være risiko for kvelning for svært små barn. Knuse eller kutte disse matvarene i små biter og se på barnet ditt mens du knuser dem.

7. Peanøttsmør og syltetøy

Del på Pinterest

Allerede et favorittprodukt fra barn, kan peanøttsmør og gelé satt inn i det befestede hele brødet hjelpe barnet ditt til å tilfredsstille sitt jernkrav. Peanøttsmøret tilberedt i informasjonskapsler med beriket mel eller mel D & # 8217; havre kan være en velsmakende behandling med et høyt jerninnhold.

8. Plommejuice

Del på Pinterest

Plommejuice er en av de få typer fruktjuicer rik på jern. Inneholder ca 3 milligram per kopp. Brukes også til forstoppelse, det kan hjelpe barnet ditt med å ha nok av sitt daglige jerninntak.

På grunn av deres høye sukkerinnhold, bør juice være begrenset til ikke mer enn 4-6 gram om dagen.

9. Tunfisk fisk

Del på Pinterest

Den hermetiske tunfisken er en «8217; lagt til lavt og dårlig fett til barnets kosthold som også gir jern og andre viktige næringsstoffer som omega-3 fettsyrer. Kombiner den skinnede tunfisken med smoothie grønnsaker for å øke barnets jerninntak, men vent hvis sjømatallergi er tilstede i familien din.

10. Poteter (skins)

Del på Pinterest

Når du forbereder frites eller bakt poteter for barnet ditt, må du sørge for at du forlater huden. Potet peeling inneholder de fleste næringsstoffer i en potet, inkludert en mengde jern fem ganger høyere enn resten av potet. Poteter er også en god kilde til vitamin C.

Og kosttilskudd?

Hvis legen din mener at sønnen din har en jernmangel og # 8217; jernmangelanemi, kan gjøre en enkel blodprøve og foreskrive jerntilskudd. Følg instruksjonene fra legen din, og sørg for at alle kosttilskudd er utilgjengelige for barn.

A & # 8217; Overdreven jerninntak kan føre til alvorlige helseproblemer, så administrer aldri jerntilskudd til barnet ditt uten først å konsultere en lege.

Sekund Nasjonale institutter av helse, Mellom 1983 og 1991, A & # 8217; utilsiktet inntak av jerntilskudd forårsaket nesten en tredjedel av dødsfall for utilsiktet forgiftning hos barn i USA.

De fleste barn trenger ikke ekstra jern.