Jeg har tvangsmessig obsessiv lidelse. Disse 5 forslagene hjelper meg med å overleve all & corronavirus angst

C & # 8217; er forskjellen mellom å være forsiktig og være tvangsmessig.

Del på Pinterest

& # 8220; Sam, & # 8221; sier gutten min i en lav stemme. «Livet må fortsatt fortsette. Og vi trenger mat. & # 8220;

Jeg vet at de har rett. Vi motstår karantene så lenge som mulig. Nå, stirrer på de nesten tomme garderobene, var det på tide å sette i praksis litt og fylling og fylkering.

Unntatt ideen om å forlate bilen vår under en pandemi, virket bokstavelig talt en tortur.

& # 8220; Jeg vil helst dø av sult, ærlig, & # 8221; gemo.

Jeg hadde en obsessiv-kompulsiv lidelse (DOC) for det meste av livet mitt, men det nådde en feberaktig topp (ord av ord ikke ment) under Covid-19 Burst.

Tap noe er som frivillig legger hånden min på en komfyr. Pust den samme luften som noen i nærheten av meg, er hvordan å puste en dødsdom.

Og jeg frykter ikke engang andre mennesker. Fordi virusbærerne kan virke asymptomatiske, er jeg enda mer redd for å spre det uvitende alle & # 8217; elsket Nana eller All & # 8217; noen immunokomissess venn.

Med noe seriøst som en pandemi, aktivert min obsessive tvangsforstyrrelse akkurat nå, det gir mye mening.

På en måte er det som om hjernen min prøvde å beskytte meg.

Problemet er at det egentlig ikke er nyttig, for eksempel, unngå å berøre en dør to ganger på samme sted eller nekte å signere en kvittering fordi jeg er overbevist om at pennen vil drepe meg.

Og sikkert er det ikke nyttig å insistere på sultende dø i stedet for å kjøpe mer mat.

Som gutten min sa, må livet fortsatt fortsette.

Og mens vi ikke bør følge Shelter-ordrene på stedet, vask våre hender og trene den sosiale fjerningen, jeg tror de var interessert i noe da de sa: SAM, ta medisiner er ikke valgfritt & # 8221;.

Med andre ord, C & # 8217, er forskjellen mellom å være forsiktig og være rotete.

I disse dager kan det være vanskelig å si hvilken av mine panikkanfall som er «8220; rimelig & # 8221; og som bare er en ‘8217; forlengelse av min obsessive tvangssykdom. Men for nå er det viktigste å finne måter å håndtere min angst uansett.

Slik holder jeg min panikk fordi min OCD-panikk:

1. Jeg bærer den tilbake til opprinnelsen

Den beste måten jeg vet for å styrke helsen min, både mentalt og fysisk, holdes matet, hydrert og hvilt. Selv om dette virker åpenbart, er jeg kontinuerlig overrasket over hva grunnlaget faller i glemsel når en krise åpnes.

Hvis du sliter med å holde tritt med ditt grunnleggende menneskelige vedlikehold, har jeg noen forslag til deg:

  • Du husker å spise? Konsistens er viktig. Personlig prøver jeg å spise hver 3. time (så 3 snacks og 3 måltider hver dag & # 8211; Dette er ganske standard for alle som har problemer med en «8217; uorganisert kraft, hvordan gjør jeg det). Jeg bruker en timer på telefonen, og hver gang jeg spiser tilbakestill i ytterligere 3 timer for å forenkle prosessen.
  • Du husker drikkevann? Jeg drikker et glass D & # 8217; vann på hvert måltid og matbit. På denne måten trenger jeg ikke å huske vannet separat: Maten min Timer fungerer også som en påminnelse om vannet;.
  • Sov nok? Søvn kan være veldig vanskelig, spesielt når L & # 8217; angst er høy. Jeg bruker podcasten Sov med meg å lindre i en mer avslappet tilstand. Men egentlig, du kan ikke gå galt med en rask oppdatering på & # 8217; sovehygiene.

Og hvis du er stresset og blokkert i løpet av dagen, og du er ikke sikker på hva du skal gjøre? Dette Interaktiv quiz Det er en ekte berøring (legg den til bokmerker!).

2. Jeg utfordrer meg selv til å gå ut

Hvis du lider av obsessiv kompulsiv lidelse, spesielt hvis du har trender på «8217; selv-isolasjon, kan du bli fristet av & # 8220; Facing & # 8221; Til din angst, unngå å gå ut.

Dette kan imidlertid være skadelig for din mentale helse og kan styrke ulempen for å håndtere strategier som kan gjøre din langsiktige angst verre.

Så lenge du holder en avstand på 6 fot mellom deg og andre, er det helt trygt å ta en tur i nabolaget ditt.

Prøv å legge inn litt og # 8216; utendørs. # 8221; Veldig viktig for hjernen min.

L & # 8217; Isolasjon er aldri svaret når du sliter med din mentale helse. Så når det er mulig, finn tiden for en pusteaktig D & # 8217, frisk luft, selv om du ikke kan gå veldig langt.

3. Jeg prioriterer å holde kontakten i stedet for & # 8220; informert & # 8221;

Dette er trolig den vanskeligste enn listen for meg. Arbeid i en media helseklubb, så bli informert om Covid-19 på et visst nivå, det gjør bokstavelig talt en del av arbeidet mitt.

Men hold meg & # 8220; oppdatert & # 8221; Det har raskt blitt tvang til meg & # 8211; På et tidspunkt sjekket jeg den globale databasen med bekreftede tilfeller dusinvis av ganger om dagen & # 8230; som tydeligvis ikke tjent enten for meg eller min engstelige hjerne.

Jeg vet logisk at jeg ikke trenger å sjekke nyheten eller overvåke symptomene hver gang min obsessive tvangssykdom gjør meg til å føle seg forpliktet (eller i nærheten av det). Men som med noe tvangsmessig, kan det være vanskelig å holde seg i.

Det er derfor jeg prøver å etablere stive grenser rundt når og hvor ofte jeg er forpliktet til de samtalene eller atferdene.

I stedet for å overvåke min temperatur eller de siste nyhetene, flyttet jeg min oppmerksomhet for å holde kontakten med de menneskene jeg elsker. Jeg kan i stedet ta opp en video melding for en kjære person? Kanskje jeg kunne organisere en virtuell Netflix-fest med en bedre venn for å holde tankene okkupert.

Jeg kjenner også mine kjære når jeg sliter med nyhetssyklusen, og jeg forplikter meg til å la «8220 ta kontrollen & # 8221;.

Jeg stoler på at hvis det er ny informasjon som jeg trenger å vite, er det folk som vil kontakte meg og fortelle meg.

4. Jeg etablerer ikke reglene

Hvis min obsessive kompulsive lidelse var vellykket, ville vi alltid ha på seg hansker, vi ville aldri holde den samme luften enn noen andre og ikke ville forlate leiligheten for de neste 2 årene minimum.

Når kjæresten min går på shopping, bærer vi dem med en brannsikkert dress og, som en ekstra forholdsregel, fyller vi et desinfiserende basseng og sover inne hver natt.

Men dette er grunnen til at OCD ikke gjør reglene her. I stedet holder jeg meg til CDC-anbefalinger:

  • Øv den sosiale avstanden, som betyr å opprettholde en plass på 6 meter mellom deg og andre.
  • Unngå store rallyer og ikke-essensielle turer hvor viruset er mer sannsynlig å spre seg.
  • Vask hendene med såpe og varmt vann i 20 sekunder etter å ha vært på et offentlig sted eller etter å ha blåst nesen din, for å ha hoste eller nyset.
  • Rengjør og desinfiserer de hyppige overflatene en gang om dagen (Tabeller, dørknapper, lysbrytere, benkeplater, skrivebord, telefoner, toaletter, kraner, vasker).

Nøkkelen her er å følge disse retningslinjene og ingenting mer. Obsessiv tvangsmessig eller # 8217 lidelse; angst vil kanskje overdrive det, men da kan du falle inn i et tvangsmessig territorium.

Så nei, med mindre du nettopp har kommet hjem fra butikken eller nyset eller noe sånt, trenger du ikke å vaske hendene igjen.

På samme måte kan du bli fristet til å ta en dusj strengt flere ganger om dagen og blekemiddel hele huset & # 8230; Men det er mer sannsynlig å øke din angst hvis du blir obsessiv for rengjøring.

En desinfeksjonsmiddel Tørk som påvirker overflatene som berører oftere, er mer enn nok til å være forsiktig.

Husk at den obsessive tvangsforstyrrelsen også er en stor skade for helsen din, og som sådan er balansen grunnleggende å føle seg bra.

5. Jeg er enig i at jeg faktisk kan bli syk igjen

Doc elsker egentlig ikke usikkerheten;. Men sannheten er at mye av det vi krysser i livet er usikkert, og dette viruset er ikke noe unntak. Du kan ta alle forholdsregler som er tenkelige, og du kan fortsatt ende opp med å bli syk uten feilen din.

Jeg får til å akseptere dette gjort hver eneste dag.

Jeg lærte at det radikalt aksepterte; usikkerhet, som ubeleilig å være, er mitt beste forsvar mot besettelsen. I tilfelle av Covid-19, vet jeg at jeg kan gjøre så mye for å holde helsen min.

En av de beste måtene å styrke vår helse er å styre vår stress. Og når jeg sitter med ubehag i & # 8217; usikkerhet? Jeg husker meg selv at hver gang jeg utfordrer min obsessive tvangssykdom, gir jeg de beste mulige mulighetene for å holde seg frisk, konsentrert og forberedt.

Og hvis du tenker på det, vil du gjøre jobben til å gi meg langsiktige fordeler på måter som en brannsikker dress aldri vil gjøre det. jeg sier bare.

Sam Dylan Finch er en utgiver, forfatter og digital media strateg i Bay-området i San Francisco. Er leder av redaktøren av psykisk helse og kroniske sykdommer på Healthline. Finn det opp Twitter Og Instagramog finn ut mer om SamdylanFinch.com.