«Jeg er redd depresjonen min vil ødelegge alles ferie»

Dette er Crazy Talk: en spalte med råd for ærlige og ikke-angrende samtaler om psykisk helse med advokat Sam Dylan Finch. Selv om han ikke er sertifisert terapeut, har han en livslang erfaring med å leve med tvangslidelser (OCD). Han lærte ting på den harde måten slik at du (forhåpentligvis) ikke trenger det.

Du har et spørsmål som Sam burde svare på? Ta kontakt, så blir du kanskje omtalt i den neste Crazy Talk-spalten: sfinch @ healthline.com

Sam, jeg er redd for ferien. Jeg lider av depresjon og mens jeg jobber med psykiateren min for å fikse medisinene mine, er jeg ikke på rett sted å være glad. Jeg skal tilbringe tid med familien min, og selv om jeg vil se dem, er jeg overveldet. Jeg tenker stadig på hvordan jeg kan ødelegge feriene deres fordi de ikke er funksjonelle for øyeblikket. Jeg blir hjemme eller avbryter turen? & # 8220; Jeg later som jeg gjør det & # 8221;? Hvordan kan jeg komme meg gjennom dette uten å bryte ned alle andre?

La oss starte med en undersøkelse av studiopublikummet vårt. Hvor mange av oss med psykiske problemer har personlig følt oss som ofre for høytiden?

Ok, så kanskje du egentlig ikke kan se hender fly gjennom luften. Men hvis du er redd for ferien, er du ikke den eneste, jeg lover.

Nysgjerrighet: L & # 8217; Angst i ferien har noe som 88.000.000 resultater på Google. Millioner, min venn. Millioner av mennesker som er på kampbussen med deg.

Dette er en sesong som krever mye tid og energi.

Selv den sunneste mentalt sunne personen du kjenner har sannsynligvis hatt sin del av nedsmeltninger for brente sukkerkaker og masete svigerforeldre. Sett psykisk sykdom i blandingen og det er enda vanskeligere.

Det er en uuttalt forventning om å bli mer sosial, snillere og mer glad. Det er også en antagelse om at du er økonomisk stabil nok til å kjøpe gaver, villig til å delta i «hyggelige» samtaler. (hvis ikke invasiv), smart nok til å dekorere eller bake og energisk nok til å introdusere deg til arrangementer & # 8211; som, hvis du vet noe om depresjon, vet du at dette er en høy ordre & # 8230; om ikke umulig.

Hvis jeg bare kan gjøre én observasjon. I spørsmålet ditt kan jeg føle en viss selvdømmelse. Men faktum er at følelsene dine om denne tiden av året er så, så gyldige.

Ikke rart du gruer deg til denne sesongen & # 8211; når du allerede når din mentale og følelsesmessige grense, er det mye å spørre deg selv om å prøve å håndtere andres forventninger.

Her er noe som er viktig å huske: Forventninger gjenspeiler sjelden virkeligheten.

Livet er ikke lett som en romantisk komedie eller perfekt kuratert som et sesongbasert utstillingsvindu.

Livet er rotete. Det har oppturer og nedturer.

Noen ganger tar juletreet fyr eller katten slår ned Menorah. I dette tilfellet har depresjonen din frekt bestemt seg for å besøke deg i løpet av denne & # 8220; mest fantastiske tiden på året & # 8221; og selv om det ikke er rettferdig, er det også urettferdig å forvente å late som om du er lykkelig når du går gjennom en så vanskelig situasjonstid.

Mitt råd? Bli hjemme eller forkort turen, men bare hvis du ønsker det. Hvis ferien forverrer den mentale helsen din eller du bare ikke har lyst til å gå? Dette er også et gyldig valg.

Men hvis du er redd for å være sammen med familien din bare fordi du ikke ønsker å belaste dem, her er sannheten: din tilstedeværelse er en gave til menneskene som virkelig elsker deg, fordi årsaken til sesongen & # 8211; etter min mening & # 8211; det er bare å være sammen.

Og uten tvil, hvis du bruker nok tid sammen, er noen bestemt for å bli sint på noe trivielt. Noen ganger er skinken overstekt eller fetteren din slår sin nye brannbil på en 25-minutters rekord. Tanten din kunne lage & # 8220; saltkaker & # 8221; i stedet for sukkerkaker, ellers kan moren din komme med noen skurrende kommentarer om hårklippet ditt.

Ja, det vil være tider når du himler med øynene, uten å kunne tro at du er i slekt med noen av disse menneskene. (Jeg spurte en gang Siri hvordan man vet om en fødselsattest er forfalsket. Sann historie.)

Dette kan være en klisje påminnelse, men livet er kort.

Hvis du vil bruke tid med familien din (søkeordet her er & # 8220, vil «» 8221; fordi ikke alle vi gjør det & # 8211; igjen, 100% gyldig), ikke la de urealistiske forventningene til Sesongen trekker en betydelig tid med de menneskene du elsker.

Kjærlighet handler om å støtte hverandre gjennom alle disse tingene, betingelsesløst. Ulykker, ulykker og til og med irritasjoner er en del av livet og kjærlighet betyr å motstå alt sammen. Dette inkluderer også de største utfordringene, som alltid ser ut til å bryte ut rundt denne tiden.

Du har å gjøre med depresjon, angst eller smerte? Du er definitivt ikke alene. Kanskje i år har du nådd tredoblet antall kirsebær og har å gjøre med alle tre & # 8211; Jeg har også vært der.

OG? Du er fortsatt like fortjent til den ubetingede kjærligheten som alle andre.

Heldigvis for deg, i motsetning til onkelens forkjølelse, er ikke depresjon smittsom. Faktisk kan det å tilbringe tid med folk som bryr seg om deg være distraksjonen du trenger mens du og legene dine utarbeider medisinene dine.

Hvis du trenger noen snarveier for å gjøre familietiden litt mer håndterlig, er her noen raske tips fra deg:

  • Filmer er vennene dine. Hvis du ikke føler deg sosial, be om å sette opp en klassisk feriefilm (de romantiske komediene er i det minste bra for noe!).
  • Spill er store distraksjoner. Når samtaler utløses, er et brettspill (eller et spill på telefonen, som & # 8220; advarsel & # 8221;) alltid et & # 8217; flott alternativ for å omdirigere alles oppmerksomhet.
  • Ta pauser hvis du trenger dem! En kort spasertur, en dusj eller en telefonsamtale til en venn kan være et nyttig pusterom.

  • Vær edru hvis du kan. Dette kan virke counterintuitive, men alkoholen er faktisk en depressiv, så det er ikke det beste valget å håndtere ferie stress.
  • Bruk kompissystemet. Lag en gruppemelding med venner som & # 8220; forstår & # 8221; og sjekk med jevne mellomrom når ting blir stressende.
  • Etabler (og vedlikehold) dine grenser. Hvis du trenger plass, en endring i samtalenes emner eller til og med en lur, er det godt å si, og du er ikke ansvarlig for hvordan andre mennesker reagerer når de etablerer disse grensene.

Fremfor alt, husk imidlertid at du ikke trenger å nowody & # 8220; Christmas Cheer & # 8221;.

Du kan presentere deg selv i verden akkurat som du er, uavhengig av sesongen. Og være ærlig om dine ferdigheter og hva du trenger, gi til de som omgir deg tillatelse til å gjøre det samme.

Jeg vil ikke konkludere med & # 8220; Happy Holidays & # 8221; fordi du vet, det er ikke alltid munter her i en gal by. I stedet vil jeg takke deg, fordi det tar mot til å gi et navn til frykten din, og jeg er takknemlig for eksemplet for eksemplet du ga deg ærlig å snakke om dine følelser.

Så takk for dette & # 8211; Jeg håper du vil bringe det motet med deg i det nye året.

Sam

Sam Dylan Finch er en ledende talsmann for LHBTQ + mental helse, etter å ha fått internasjonal anerkjennelse for bloggen sin, Vi gjør rare ting!, gikk viralt for første gang i 2014. Som journalist og mediestrateg har Sam publisert mye om emner som psykisk helse, transpersoners identitet, funksjonshemming, politikk og juss og mye mer. Takket være sin kombinerte erfaring innen folkehelse og digitale medier, jobber Sam for tiden som sosialredaktør i Healthline.