IBS og sukker: Fordi det kan utløse symptomer og typer for å unngå

Del på Pinterest

Dell / # 8217 syndrom; irritabel tarm (IBS), som slår om 12 prosent av den amerikanske befolkningen er det en type gastrointestinal lidelse (GI) som forårsaker en rekke symptomer. Disse kan inkludere mage, kramper og hevelsesforstyrrelser, samt problemer med tarmbevegelser, for eksempel diaré og forstoppelse.

Alvorlighetsgraden kan variere. Noen mennesker viser små symptomer, mens andres liv kan bli avbrutt.

På grunn av kompleksiteten til # 8217; IBS, er det ingen og nr. 8217; enkelt notat notat. I stedet er det viktig å fokusere på hva som utløser symptomene, inkludert kostholdet.

Sukker, både produsert og naturlig, er en ingrediens å vurdere med IBS-behandlingsplanen din. Selv om ikke alle sukker utløser symptomene på # 8217; IBS, L & # 8217; eliminering av noen typer kan hjelpe deg med å håndtere din tilstand.

Denne artikkelen utforsker grunnen til at sukker kan utløse symptomene på # 8217; IBS og typer sukker som kan gjøre det.

Fordi sukker utløser symptomene på # 8217; IBS?

Når forbruket sukker, frigjør din tenuøse tarm noen enzymer som bidrar til å fordøye den. Molekylene absorberes deretter gjennom tarmveggen i blodet hvor de kan brukes til å produsere energi.

Det antas at mangelen på enzymer som trengs for å fordøye sukker, kan utløse symptomene på # 8217; IBS. Selv hormoner, intestinale bakterieendringer og stress kan spille en rolle i # 8217; Trigger symptomer.

Ikke alle med IBS vil være følsomme for de samme sukkertyper. Identifisere individuelle utløsende faktorer kan bidra til å lindre symptomene.

Hvilke typer sukker utløser symptomene på # 8217; IBS?

Sukker er tilgjengelig i en rekke former, både kommersiell og naturlig produksjon. Følgende er de tre hovedtyper av sukker som kan forårsake potensielle problemer med IBS og # 8217;.

Sukrose

Bedre kjent som bordsukker, er sukrose kanskje sukker mest brukt i mat. Det er avledet av sukkerrør eller rødbeter. Selv om den er klassifisert som sin egen type sukker, er sukrose teknisk produsert med kombinasjonen av to sukkermolekyler: fruktose og glukose.

Ikke bare kan du kjøpe sukrose å lage mat eller legge til kaffen din, men også mange pakkede desserter og pre-pakkede måltider inneholder sukrose. Til tross for sin brede bruk, kan sukrose være spesielt skadelig for visse helsemessige forhold som IBS L & # 8217.

Fruktose

Fruktose er et annet potensielt problematisk sukker hvis du har l & # 8217; IBS. Du kan finne fruktoseformer i fruktjuicer, drikke og pakket desserter.

Imidlertid kan selv frukt fruktose former i frukt være problematisk. Dette gjelder spesielt med høy fruktose frukter, som epler, druer og pærer, samt honning.

Men du trenger ikke å unngå frukt helt. I stedet erstatt de rikeste fruktosefruktene med de som er kjent for å inneholde mindre fruktose. Bær, fersken, melon og sitrusfrukter har ikke samme sjanse til å utløse symptomene på # 8217; IBS.

Laktose

Noen mennesker med IBS er også følsomme for laktose, et sukker som er tilstede i naturen i melk. Kroppen din bryter opp melk med Lattasi-enzymer Hjelp i # 8217; Tauous tarmen, som ligner Saccarasi-enzymer som er nødvendige for å bryte ned sukrose.

Men opp til 70 prosent av voksne produserer ikke nok laktase i kroppen og kan manifestere laktoseintoleranse, samt etterfølgende symptomer som hevelse og gass.

Ikke alle med IBS vil ha laktoseintoleranse, men laktoseholdige matvarer utløses faktorer for mange. Du kan vurdere å unngå melk og andre meieriprodukter, inkludert ost, yoghurt og iskrem.

Og sukker erstatter?

På grunn av fordøyelsesforstyrrelsen forårsaket av naturlige sukkerarter, velger noen mennesker sukker erstatninger. Dessverre er mange av disse også forbundet med symptomene på # 8217; IBS.

Sorbitol og Xylitol er to vanlige typer sukkersubstitutter som har vært forbundet med abdominalkramper og diaré fra IBS. Disse sukkersubstitusjonene finnes i søtsaker, candies og sukkerfrie dekk.

A & # 8217; Unntak kan være Stevia. Det sies at dette populære søtningsmidlet er i høyden 200 Noen ganger søtere av bordsukker mens du inneholder null kalorier.

Stevia kan være sikker på IBS, men det er viktig å lese produktet etiketter nøye. Den rene stevia er trygg, mens andre tilsetningsstoffer, som erytritol, kan forverre symptomene.

Du bør også komme nærmere søtningsmidler & # 8220; Natural & # 8221; Med forsiktighet hvis du har en historie om IBS symptomer utløst av sukker. Honning og # 8217; Agave, for eksempel, inneholder både fruktose, så hvis du er følsom for andre fruktose mat, kan disse søtningene ikke være det beste alternativet;.

Jeg kan ha min kake uten en side av IBS?

L & # 8217; IBS kan lignes på å ha matintoleranser som den eneste måten å helt unngå negative reaksjoner, unngå å unngå mataktivering.

Men avhengig av alvorlighetsgraden av tilstanden din, betyr dette ikke at du aldri kan ha en søt gave en gang nå og da. Beslutningen er til slutt avhengig av hvor dårlig fordøyelsessystemet ditt reagerer, og hvis det virkelig er verdt å spise visse søtsaker.

Kosttilnærminger kan bidra betydelig til å behandle IBS;. Noen mennesker trenger narkotika avhengig av om de har IBS med forstoppelse eller diaré. Selv om stoffinntaket kan bidra til å lindre symptomene på # 8217; IBS, vil legen trolig gi råd til et passende kosthold basert på matutløsende faktorer.

Det er andre matvarer å unngå hvis du lider av IBS?

I tillegg til sukker og søtningsmidler er det andre matvarer som kan utløse symptomene på # 8217; IBS.

Følgende matvarer og drikkevarer forårsaker vanligvis symptomer hos mennesker med IBS:

  • Bønner, belgfrukter og linser
  • Cruciferous grønnsaker, inkludert brokkoli, kål og blomkål
  • løk
  • hvitløk
  • gluten
  • sjokolade
  • krydret mat
  • Stekt og bearbeidet mat
  • Mat og drikke som inneholder koffein
  • alkohol

Du kan prøve å kutte disse matvarer og drikke fra kostholdet ditt for å se om symptomene dine forbedres. Men husk at alle som lider av IBS er annerledes og kan ikke være nødvendig for å begrense visse matvarer.

Det er en god ide å jobbe med en erfaren helsepersonell, som en registrert lege eller dietitian, hvis du er interessert i å prøve en deletion diett for å forbedre dine IBS-symptomer.

Kan være intoleranse på sukrose?

For å behandle sukrose, frigjør din tenuøse tarm saccarasi enzymer. Noen mennesker har en genetisk tilstand kalt medfødt underskudd av Sucrase-Isomaltasi (CSID), også kalt sukroseintoleranse.

Folk med denne tilstanden har et lavere antall enzymer for å bryte ned sukrose. De har også problemer med å fordøye maltose, et sukker som er tilstede i naturen som finnes i korn.

Når sukrose eller maltose krysser tynntarmen uten å bli fordøyd, forårsaker symptomer som ligner på [8217; IBS, inkludert hevelse, diaré og overflødig gass. Symptomene oppstår vanligvis umiddelbart etter å ha spist matvarer som inneholder sukrose eller maltose.

I motsetning til Dell & # 8217; IBS kan imidlertid CSID være ganske seriøse for å forstyrre menneskelig vekst og vekst. Selv om det anses sjeldent, oppdages CSID oftere i barndommen, hvor barn opplever underernæring og symptomer på mangel på vekst.

Ta bort

Tallrike matvarer kan utløse symptomene på # 8217; IBS, med sukkeret som bare er en type. Negative sukkerreaksjoner kan oppstå på grunn av mangel på enzymer i fordøyelsessystemet, men kan også være relatert til stress, endringer av tarmbakterier og hormonelle ubalanser.

Vanligvis er den beste måten å finne lettelse fra sukker som forverrer IBS, helt fjerne utløsere. Ikke alle reagerer på samme sukker og du kan finne ut at noen typer utløse din IBS mens andre ikke gjør det.

Snakk med en lege på måtene du kan bidra til å identifisere matutløsere og hvordan din generelle diett kan spille en generell rolle i ledelsen av # 8217; IBS.