I hvilke matvarer finner vi vitamin A?

Hva må du spise for A få i deg vitamin A?

Vitamin A er viktig for normal vekst, hud og normalt syn. Eksempler på mat rik på A-vitamin er leverpostei, smør, ost og tran. Mangel er ikke en utfordring i Norge.

Hvilken frukt har A-vitamin?

Det er imidlertid ikke bare C-vitaminer i frukt, og det er ikke alltid like lett å vite hvilke vitaminer man finner i ulike typer frukt. Derfor har vi laget en liten huskeliste slik at du kan vite hvor du finner de ulike vitaminene: A-vitaminer i frukt: Mango, papaya, fersken og plommer.

Hva skjer ved mangel på vitamin A?

Hva skjer ved mangel på vitamin A? Eksempler på tegn ved A-vitaminmangel er dårlig nattesyn, nedsatt vekst hos barn, tegn på nedsatt immunforsvar, apetittløshet og tørr/ru hud. Hvis man går over tid med for lite vitamin A kan man få varige øyeskader og i verste fall miste synet fullstendig.

Hvor mye vitamin A er det i gulrot?

Gulrot – roten til alt godt
Innhold Indhold pr 100 g
Karbohydrat i gulrot (g) 9,0
Fett i gulrot (g) 0,4
Kostfiber i gulrot (g) 2,7
A-vitamin i gulrot (RE) 756

3 weitere Zeilen

Hvor finner man vannløselige vitaminer?

Hvilke matvarer inneholder vannløselige vitaminer?
  • Vitamin B1: Kornvarer, melkeprodukter, belgfrukter og svinekjøtt.
  • Vitamin B2: Melk, ost, fisk og kjøtt.
  • Vitamin B3: Kjøtt fra kylling, svin og okse, egg, melk, kornvarer og belgfrukter.
  • Vitamin B5: Fisk, fugl, sopp og egg.

Hva kan man spise for å få i seg vitaminer?

Gode kilder til vitaminer

Gode kilder til B-vitamin er blant annet oksekjøtt, fisk, lever, korn og melk. Folat er et B-vitamin som finnes mye av i grønne grønnsaker som spinat. Den viktigste kilden til C-vitaminer er frukt og grønnsaker. Fet fisk og margarin er blant de kostkildene til vitamin D.

Hvordan få i deg nok vitaminer?

Et kosthold med mye frukt og grønnsaker gir et høyt inntak av mange vitaminer og mineralstoffer i tillegg til antioksidanter. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler alle å spise minst 5 porsjoner frukt og grønnsaker om dagen.

Hvilke vitaminer gir energi?

Vitaminer som er spesielt viktige når det gjelder å sørge for tilstrekkelig energi i hverdagen er særlig flere av B-vitaminene og vitamin C. B-vitaminene folat, niacin, pantotensyre, riboflavin (B2), vitamin B6 og vitamin B12, samt vitamin C bidrar alle til å redusere tretthet og utmattelse.

Hvilken frukt har mest vitaminer?

Av frukt er både jordbær, kiwi og molter bedre kilder. Men aller best er solbæret. 100 gram solbær inneholder mer enn tre ganger så mye c-vitamin som 100 gram appelsin! Vi har funnet frem til frukt– og grønnsakstypene som inneholder mest c-vitamin per 100 gram.

Hvilken frukt er best å spise?

Den sunneste frukten er den du faktisk spiser. Det er ikke så mange som spiser mye grapefrukt og granateple, men mange spiser banan, eple og appelsin. Det er de fruktene som vi spiser mest av som gir mest næring, og alle har de til felles at de tilfører kroppen mye godt, og bidrar til 5 om dagen.

Hva er den mest næringsrike grønnsaken?

Vitenskapelig sagt: Brokkoli er en av de aller mest næringsrike grønnsakene vi har. Den er rik på folat, fiber, C-vitamin, antioksidanter og andre gunstige plantestoffer som er vist å kunne styrke immunforsvaret, minske risikoen for kreft og beskytte mot magesår. Brokkoli inneholder faktisk mer C-vitamin enn appelsin.