Høy toleranse for smerte: Hvordan måle og øke toleranse mot smerte

Cos & # 8217; det er smerte toleranse?

Smerte presenteres i mange former, om det er brannsår, felles smerte eller hodepine-knapp. Din smerte toleranse refererer til maksimal mengde smerte du kan tåle. Dette er forskjellig fra din smertegrense.

Din smerte terskel er minimumspunktet der noe, som press eller varme, forårsaker smerte. For eksempel kan noen med en lavere smertegrense begynne å prøve smerte når bare et minimumstrykk påføres på en del av kroppen.

Toleransen og smertegrensen varierer fra person til person. Begge er avhengige av komplekse interaksjoner mellom nerver og hjernen.

Fortsett å lese for å lære mer om hvorfor noen mennesker har større smertetoleranse, og hvis du kan øke smertetoleransen din.

Fordi noen mennesker har større smerte toleranse?

Prøv smerte er en viktig opplevelse på 8217. Kan gi deg mulighet til potensiell sykdom eller skade som skal adresseres.

Når du føler deg smerte, sender nærliggende nerver signaler til hjernen din gjennom ryggmargen. Hjernen din tolker dette signalet som et tegn på smerte, som kan utløse beskyttelsesrefleksjoner. For eksempel, når du berører noe veldig varmt, mottar hjernen din signaler som indikerer smerte. Dette i sin tur kan raskt plukke opp hånden uten å tenke på det.

Mange ting kan påvirke det komplekse kommunikasjonssystemet mellom hjernen og kroppen. Disse inkluderer:

  • Genetikk. Forskning & # 8211; Undersøkelser antyder at genene dine kan påvirke måten du oppfatter smerte på. Din genetikk kan også påvirke ditt svar på smertestillende midler.
  • Alder. Eldre mennesker kan ha en Høyere smerte terskel. Mer Undersøkelser Det er nødvendig å forstå hvorfor.
  • Kjønn. Av ukjente grunner, kvinner forhold Nivåer av smerte mer varig og mer alvorlig enn menn.
  • Kronisk sykdom. Over tid kan en kronisk sykdom, som migrene eller fibromyalgi, endre toleransen din mot smerte.
  • Psykisk sykdom. Smerte er oftere Rapportert hos personer med depresjon eller panikklidelse.
  • Utmattelse. Å være veldig stresset kan gjøre den mest alvorlige smerten.
  • Sosial isolasjon. L & # 8217; Sosialisolering kan øke smerteopplevelsen og redusere smertoleransen din.
  • Bestått erfaring. Dine tidligere smerteopplevelser kan påvirke smertoleransen din. For eksempel kan folk regelmessig utsatt for ekstreme temperaturer ha større smertetoleranse enn andre. Men folk som har hatt en dårlig opplevelse fra tannlegen, kan ha en sterk smerte respons på mindre prosedyrer i fremtidige besøk.
  • Forventninger. Din utdanning og håndteringsstrategier som læres, kan påvirke måten du tror du bør høre eller reagere på en smertefull opplevelse.

Test din smerte toleranse

Smerte toleranse er ofte vanskelig å måle nøyaktig. Eksperter har utviklet forskjellige metoder for å måle det, selv om påliteligheten til metodene forblir kontroversielt. Her er noen metoder for å teste smertoleransen din:

Dolorimetry

Dolorimetri bruker et verktøy kalt en smerte med smerte for å evaluere smertegrensen og smertoleransen. Det finnes forskjellige typer verktøy, avhengig av hvilken type stimulering som brukes. De fleste sorimetre gjelder varme, trykk eller elektrisk stimulering til deler av kroppen din mens du rapporterer smertestillende.

Kald pressemetode

Den kalde trykkprøven er en av de mest populære måtene å måle smerte toleranse. Består i # 8217; Dip hånden i en bøtte med isvann. Du vil fortelle alle som administrerer testen når du begynner å føle smerte. Din smertegrense er bestemt av tiden mellom L & # 8217; Start av testen og ditt første smertestillende forhold.

Når smerten blir uutholdelig, kan du fjerne hånden. Tiden mellom L & # 8217; start av testen og øyeblikket når du fjerner hånden din, betraktes som din smerte toleranse.

Selv om denne metoden er mer populær enn andre, noen eksperter be om Dens pålitelighet. Det er ofte vanskelig å holde temperaturen på # 8217; konstant vann. Selv små forskjeller i temperaturen på vannet kan ha en viktig effekt på # 8217; smerteintensitet og toleranse tid.

Smerte intensitet trapper

Legene bruker også skriftlige spørreskjemaer eller skalaer for å hjelpe dem med å forstå andres smerternivå og hvor godt visse smertegjenstander arbeider. De kan også brukes som en indikator på hvordan toleranse for en persons smerte endres over tid.

Vanlige spørreskjemaer som brukes til å bestemme smerte toleranse inkluderer:

  • Mcgill smerte spørreskjema
  • Kort spørreskjema på # 8217; inventar av smerte
  • Spørreskjema på & # 8217; Oswestry funksjonshemming indeks
  • Wong-Baker står overfor smerte evalueringsskala
  • Visuell analog skala

Måter å øke toleransen mot smerte

Med en PO & # 8216; av arbeid, kan du prøve å endre måten du oppfatter smerte og til og med øke smertoleransen din.

Yoga

Yoga blander fysiske stillinger med pusteøvelser, meditasjon og mental trening. EN 2014 Studio Han oppdaget at folk som regelmessig praktiserer yoga, kan tolerere mer smerte enn de som ikke gjør det.

Deltakere som praktiserte Yoga, syntes også å ha mer grått materie i hjerneleder knyttet til smertestillende, smerteinnstilling og alle opplysninger. Prøv det selv med vår definitive yoga guide for nybegynnere og erfarne yogier.

Aerobics øvelser

L & # 8217; fysisk aktivitet, spesielt aerob trening, kan også øke toleransen mot smerte og redusere oppfatningen av smerte.

en studere, For eksempel fant han at et moderat til kraftig syklingsprogram øker betydelig smerte toleranse. Imidlertid hadde han ingen effekt på smertegrensen.

Vokalisering

Det enkle faktumet med å si & # 8220; ow & # 8221; Når du lider, kan det ha svært virkelige effekter på hvordan du føler smerte.

TIL 2015 Studio Deltakerne utførte en kaldtrykkstest. Noen har blitt bedt om å si & # 8220; mens du dinging opp hånden, mens andre ble bedt om å gjøre ingenting. De som vokaliserte deres smerte syntes å ha større smertetoleranse.

En tidligere studere De fant lignende resultater når folk imponerte under en kaldtrykkstest. De hadde større smertetoleranse enn de som sa et nøytralt ord.

Mentale bilder

L & # 8217; mental fantasi refererer til etableringen av levende bilder i tankene dine. For noen mennesker kan dette være veldig nyttig for å håndtere smerte. Det er mange måter å gjøre dette på.

Neste gang du føler deg smerte, prøv å forestille deg det som en rød ball og knapp. Så, langsomt krympe ballen i tankene dine og endre det i en kul skygge av blå.

Du kan også forestille deg å være i et fint, varmt bad. Forestill deg at kroppen din slapper av. Ethvert bilde bruker, prøv å være så detaljert som mulig for å få maksimal fordel.

Biofeedback

Biofeedback er en type terapi som bidrar til å øke bevisstheten om hvordan kroppen din reagerer på stressfaktorer og andre stimuli. Dette inkluderer smerte.

Under en biofeedback-økt vil en terapeut lære deg hvordan du bruker avslapningsteknikker, pusteøvelser og mentale øvelser for å ignorere kroppens svar på stress eller smerte.

Biofeedbacken brukes til å behandle en rekke psykologiske og fysiske forhold. Disse inkluderer Kronisk lav ryggsmerter Og muskelspasmer.

Bunnlinjen

L & # 8217; smerteopplevelse er kompleks. Selv om du ikke alltid kan endre kilden til smerten din, er det måter du kan endre din smerteoppfattelse på. Pass på at du bare konsulterer lege hvis du har en smerte som blir verre eller forstyrrer ditt daglige liv.