Høy og lav kaliummat

Rene-kaliumforbindelse

Folk som har nyreproblemer, må se hvordan kalium inkluderer i kostholdet deres. Dette skyldes at nyrene regulerer kalium. Hvis de ikke fungerer riktig, kan kalium ikke bli utvist riktig fra kroppen.

For å minimere L & # 8217; kaliumakkumulering, bør en person med kronisk nyresykdom holde seg til et lavt kalium diett mellom 1500 og 2000 milligram (mg) per dag. Selv begrensningen av fosfor, natrium og væsker kan være viktige for personer med nyre dysfunksjon.

Generelle praktiske regler

Torey Jones Armul, MS, RDN, CSSD, en nasjonal talsmann for ernæring og dietary Academy, tilbyr et par praktiske regler:

  • Unngå rike kaliummatvarer som poteter, bananer, folkeal frokostblandinger, melk og tomatprodukter.
  • Se på delene på alle matvarer.
  • Vær forsiktig med kaffe. De National Rene Foundation anbefaler at folk som burde begrense kaliumet, bør begrense kaffeforbruket til 1 kopp om dagen

Det er fortsatt mange næringsstoffer, deilige og lave kaliumalternativer for folk med nyresykdom, sier ARMUL. Disse inkluderer bær, gresskar, mais, ris, fjærfe, fisk og ikke-meieriprodukter.

Erstatte effektivt

En tallerken med biff og poteter, den quintessence av Midtvesten dietten, er rik på kalium. Men et annet betydelig måltid, kylling og gulrøtter, er betydelig lavere.

3 gram (oz) av roastbiff og halv kopp poteter lettere tilsvarer 575 mg kalium. Men den samme delen av kylling og gulrøtter? Dette kommer til mindre enn 500 mg. Erstatt gulrøtter med kokte blomskere, brokkoli eller asparges holder deg i det baseballfeltet.

Rikelig med fisk i sjøen

Når det gjelder fisk, kommer kaliumnivået over hele linjen. Du vil unngå høyt kaliuminnhold som kveite, tunfisk, torsk og tannlege. 3-unse porsjoner kan inneholde opptil 480 mg kalium.

I den lave enden har samme mengde hermetisk tunfisk bare 200 mg. Laks, uglefine, sverdfisk og abbor kjøre ca 300 mg per del fra 3 gram.

Lavkalium frukt valg

Vandana Shet, RDN, CDE, # 8217 talsmann; Næringsakademi og dietetikk, sier at noen frukter er ideelle for de som følger et lavt kalium diett.

En eplestørrelse på en tennisball eller et lite eller mellomstor fiske inneholder mindre enn 200 mg kalium, samt en halv kopp bær (flere blåbær, bringebær, jordbær).

Du bør unngå høy kaliumfrukter som mango, bananer, papaya, granatepler, blommer og rosiner.

Bananer er også rike på kalium. Bare en mellomstor banan inneholder 425 mg.

Lavkalium Vegetarvalg

Mens grønnsaker har en tendens til å holde mye kalium, sier Seth at det er mange friske grønnsaksmuligheter for de som trenger å kontrollere sine kaliumnivåer. Grønnsaker som inneholder mindre enn 200 mg per porsjon inkluderer:

  • Asparges (6 lanser)
  • Brokkoli (en halv kopp)
  • Gulrøtter (kokt halvkopp)
  • mais (halv spiga)
  • Gul gresskar eller courgette (en halv kopp)

Unngå poteter, artisjokker, bønner, spinat, rødbeter og tomater. En halv kopp tørket bønner eller erter kan holde opptil 470 mg kalium.

Opprett dine oppskrifter

Legg inn en liste over lavkalium mat på kjøleskapet ditt for enkel konsultasjon, foreslår Sheths.

& # 8220; Dra nytte av lave kaliumkoker og gratis online oppskrifter, for eksempel Family Recipe Book My Food Coach og nyre matlaging av National Nyry Foundation & # 8221;.

«Hvis du sliter med å følge et lavt kalium diett, sikre en avtale med en nyrene på et lokalt spa eller dialyse. En registrert dietitian ernæringseksperter som er kjent med nyresykdom, kan gi matforslag og et skreddersydd matprogram for din livsstil & # 8220;.

Ikke doble frites

Noen ganger er folk tvunget til å spise på rennen. Ok, vær oppmerksom på hvor mye kalium du ansetter. En amerikansk hurtigmatbase mat er en cheeseburger og pommes frites. En hurtigmat cheeseburger inneholder mellom 225 og 400 mg kalium.

Og en liten rekkefølge av frites? Et stort 470 mg kalium i Sole 3 gram. Bare 1 oz salt chips inneholder 465 mg.

Bada hva du drikker

Når det gjelder drikke, inneholder melk en fin pox & # 8216;. En kopp melk kan holde opptil 380 mg, mens sjokolademelk inneholder 420 mg.

En halv kopp tomatjuice eller grønnsaker inneholder ca 275 mg kalium, slik at du kan føle deg bedre med Juice D & # 8217; Orange, som inneholder bare 240 mg.

Vacci flatt med sausen

Laster pasta og ris kan ikke være noe som mange diettbøker anbefaler, men begge er ganske lave kalium. Inneholder mellom 30 og 50 mg for en halv kopp. Men du bør se på hva du legger på dem. Bare halv kopp tomatsaus eller tomatsaus kan holde opp til 550 mg kalium.

Ikke gå for lavt

Akkurat som det er viktig for folk med nyresykdom, ikke overdrive det med kalium, bør du også ikke gjøre uten det. Pass på at du tar minst en PO & # 8216; av kalium i kostholdet ditt. Heldigvis er det lett å ta kalium med et generelt balansert kosthold.

Kalium er et viktig næringsstoff vi bruker for å holde kroppsvannet og elektrolytisk balanse, sier Josh AX, En spesialist i sertifisert ernæring. Det er nødvendig for driften av forskjellige organer, inkludert hjerte, nyrer og hjerne. Snakk med legen din og diettist av den rette mengden kalium for deg.