Hvorfor er folat viktig for kroppen?

Hvorfor folat mangel?

Årsaker til mangelfolat

Ensidig kost kan føre til folatmangel. Dette ses især hos alkoholikere og narkomane, men kan også ses hos eldre om de lever nesten utelukkende av loff og kaffe/te, og det kan en sjelden gang oppstå hos ungdom som kun spiser «junkfood». Tilberedelse av mat kan også spille en viktig rolle.

Hvilke matvarer inneholder folat?

Folat (folsyre, eller vitamin B9) er et vannløselig vitamin av gruppe B. Folat finnes det rikelig av i mat fra planteriket: Bønner, grønne grønnsaker som f. eks. brokkoli, fullkornsprodukter og sitrusfrukter er de beste og sunneste kildene til folat.

Er folatmangel vanlig?

Mangel på folat som følge av mangelfullt kosthold er sjelden i Norge unntatt hos alkoholikere og gamle. Malabsorpsjon (cøliaki) er viktigste årsak til folatmangel, og diagnostikken bør i første rekke rettes mot tynntarmen.

Er det folat i multivitamin?

Tilskudd av folat/folsyre

Vær oppmerksom på at de fleste multivitamin kosttilskuddene til gravide, også inneholder 0,4 mg folat/folsyre. Tar du et slikt kosttilskudd, har du ikke behov for å ta ekstra folat i tillegg.

Når bør man ta folat?

Folattilskudd er reseptfritt og kjøpes på apotek, for eksempel Folsyre NAF® eller Nycoplus Folsyre® tbl. 0,4 mg: 1 tablett daglig fra tidspunktet en planlegger å bli gravid. Det vil si at du starter før du er blitt gravid, og du fortsetter til og med uke 12 i svangerskapet.

Når skal man slutte å ta folat?

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten. I Norge har folat-tilskudd vært anbefalt til gravide siden 1998. Lukkingen av ryggmargen skjer tidlig i svangerskapet.

Hvordan øke folat?

Folat (folsyre/vitamin B9) syntetiseres ikke i kroppen og må tilføres gjennom kosten. Mange matvarer inneholder folat, og rikeste kilder er dypgrønne grønnsaker, sitrusfrukter, bønner og grove kornprodukt. Rundt 0.3 mg inntas daglig mens anbefalt inntak er noe høyere (0.4 mg).

Hvordan få i seg nok folat?

Når det gjelder grønt finner vi en del folat i grønne grønnsaker som rosenkål, spisskål, spinat, bladsalat og brokkoli. Frukt og juice har lite folat. Andre eksempler på kilder til folat i kosten er lever og leverpostei, egg samt belgvekster som bønner, kikerter, erter og linser.

Er det farlig å ta for mye folat?

Gravide med for høyt inntak av folsyre kan få økt risiko for å få barn med autistiske lidelser, antyder en amerikansk studie. Folkehelseinstituttet avviser at det er noen risiko for å få i seg for høy dose i Norge, og mener mye er uklart ved studien.

Hvor mye folsyre i egg?

folat: 7 prosent, vitamin A: 5 prosent.

Er det folsyre i egg?

Egg er naturlig rik på vitamin D, E, B2 , B12 , folsyre og selen. Egg er i tillegg en naturlig kilde til vitamin A og jern.