Hvordan lykkes med å spise mindre?

Hvordan unngå å spise for mye?

Oppsummert – gode tips for å unngå overspising
  1. Lag passe mengder mat. Er du én person, så lag mat til én – ikke fire.
  2. Forsyn deg med en forhåndsbestemt mengde mat.
  3. Bruk god tid på å spise og vent 10-20 minutter før du forsyner deg igjen.
  4. Forsyn deg på kjøkkenet, og hold gryntene unna spisebordet.

Hva er den beste slankematen?

10 på topp slankemat
  • Skummet melk. Av meieriprodukter er det skummet melk som er vinneren. …
  • Kylling og svinefilet. Alt kjøtt uten synlig fett er ja-mat når du slanker deg. …
  • Laks. …
  • Vil du ha hjelp til å endre kostholdet? …
  • Melon og eple. …
  • Søtpotet. …
  • Helkorn og sesamfrø …
  • Knekkebrød og kornblandinger.

Hva skal jeg spise for å gå ned i vekt?

Gode kilder til karbohydrater, proteiner og fett

Karbohydrater: grovt, usøtet brød, havregryn, helkorn av hvete eller bygg, quinoa, rotfrukter, bønner og linser. Proteiner: kylling, kalkun, fisk, egg, meieriprodukter, bønner og linser. Fett: fet fisk, avokado, naturelle nøtter, raps- og olivenolje.

Hvordan gå ned 1 kg i måneden?

Det anbefales å gradvis ned i vekt:
  1. Kutter du 500 kalorier om dagen, vil du kunne gå ned en halv kilo i uken.
  2. Kutter du 1000 kalorier om dagen, vil du kunne gå ned en kilo i uken.
  3. Forskning viser at det er enklere å holde den nye vekten når du går sakte ned i vekt.

Hvordan gå fortest mulig ned i vekt?

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:
  1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. …
  2. Spis regelmessig 4 – 5 ganger om dagen. …
  3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. …
  4. Reduser saltinnholdet i maten. …
  5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

Hvordan behandle matavhengighet?

Det viktigste er at du innfører faste mat- og spisevaner som motvirker overspising, og som hjelper deg til å stabilisere og eventuelt redusere vekten. Ved behov for aktiv behandling er psykoterapi i form av kognitiv atferdsterapi den foretrukne behandlingen. Den kan være individrettet eller gruppebasert.

Hvordan slutte å tenke på mat hele tiden?

For å unngå søtsug og en slags trang til å spise masse, er det viktig at man har en jevn måltidsrytme gjennom dagen. Vi anbefaler at man spiser 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kveldsmat), i tillegg skal man spise 1-2 mellommåltider.

Hva skjer med kroppen ved overspising?

– Hvis du spiser mat med for lite energi, vil kroppen så å si begynne å spise seg selv. Da forbrenner den muskelvev som du helst vil beholde, advarer professoren. Overspising skaper også problemer. – Får du for mye energi, klarer ikke kroppens maskineri – det vil si fordøyelses- og mage- og tarmsystemet – å følge med.

Er riskaker slankende?

Camilla Addersen, som er ernæringsfysiolog og daglig leder for Somebody.no (ekstern lenke), forteller at riskaker heller ikke kan by på stort at næringsstoffer. – Det inneholder ikke noe å bli mett av, så faren er stor for at du spiser noe annet i tillegg. Derfor er dette uegnet som slankemat.

Hvor mange måltider slanking?

– Tre måltider om dagen er nok. Styr unna småspisingen. Hvis du spiser ofte, vil blodsukkeret bare fyke opp og ned.

Hvordan spise magert?

For å oppnå vektnedgang er det fornuftig å spise grønt, magert og fiberrikt. Magre, proteinrike meieriprodukter kan dessuten være gunstige fordi det finnes god dokumentasjon på at proteinrik mat metter godt. Sammenlignet med fett og karbohydrater gir nemlig proteiner bedre metthet på samme antall kalorier.