Hvordan hjelpe en deprimert venn: 15 ting å gjøre og ikke å gjøre

Del på Pinterest

Du har en venn som bor med depresjon? Du er ikke alene.

Ifølge de siste estimatene til National Institute of Mental Health, litt mer enn 7 prosent av alle amerikanske voksne opplevde en episode av stor depresjon i 2017.

Over hele verden, ferdig 300 millioner voksne og barn leve med depresjon.

Men ikke alle opplever depresjon på samme måte, og symptomene kan variere.

Hvis vennen din lider av depresjon, kan det:

  • ser trist eller i tårer
  • De virker mer pessimistiske enn vanlig eller håpløst med hensyn til fremtiden
  • snakk om å føle seg skyldig, tom eller ubrukelig
  • de virker mindre interessert i å tilbringe tid sammen eller å kommunisere sjeldnere enn de normalt ville gjøre
  • De blir sint lett eller er uvanlig irritabel
  • ha mindre energi, beveger seg sakte eller virker generelt listløs
  • De har mindre interesse for deres utseende enn vanlig eller forsømmer den grunnleggende hygiene, som dusjing og børster tennene dine
  • Har problemer med å sove eller sove mye mer enn vanlig
  • De bryr seg mindre om deres vanlige aktiviteter og interesser
  • de ser ut til å bli smadret eller har problemer med å konsentrere seg eller bestemme på ting
  • spis mer eller mindre enn vanlig
  • snakk om død eller selvmord

Her vil vi undersøke 10 ting du kan gjøre for å hjelpe og noen ting å unngå.

1. Hør på dem

La vennen din vite at du er der for ham. Du kan starte samtalen ved å dele dine bekymringer og plassere et bestemt spørsmål. For eksempel kan du si: «Det ser ut til at du har brukt en vanskelig tid i det siste. COS’du har i tankene?& # 8221;

Husk at vennen din kanskje vil snakke om hva han føler, men han vil kanskje ikke ha råd.

Interagere med din venn ved hjelp av Active Listening Techniques:

  • Still spørsmål for å få mer informasjon i stedet for å gi deg å forstå hva de mener.
  • Bekreft deres følelser. Du kan si: «Det ser veldig vanskelig ut. Jeg beklager å høre det.& # 8221;
  • Utstilling Empatia og interesse for kroppsspråket ditt.

Din venn kan ikke snakke om første gang du spør, så du kan fortsette å fortelle ham at du bryr deg.

Fortsett å stille åpne spørsmål (uten å være påtrengende) og uttrykke din bekymring. Prøver å ha samtaler i person når det er mulig. Hvis du bor i forskjellige områder, kan du prøve videochatten.

2. Hjelpe dem med å finne støtte

Din venn kan ikke være oppmerksom på å ha å gjøre med depresjon eller kanskje ikke være sikker på hvordan du ber om støtte.

Selv om de vet at terapi kan hjelpe, kan det være motløs å se etter en terapeut og gjøre en avtale.

Hvis vennen din synes interessert i rådgivning, gir du deg mulighet til å vurdere potensielle terapeuter. Du kan hjelpe vennen din til å liste ting for å be om potensielle terapeuter og ting de vil nevne i sin første sesjon.

Oppfordre dem og støtte dem til å ta den første avtalen, kan være veldig nyttig hvis de har problemer.

3. Hjelpe dem med å fortsette behandlingen

På en dårlig dag vil din venn kanskje ikke gå hjem. Depresjon kan ødelegge energien og øke ønsket om selvsikre.

Hvis de sier noe som: Jeg tror jeg kansellerer min avtale for terapi for terapi og oppfordrer dem til å beholde den.

Du kan si: «I forrige uke sa du at økten din var veldig produktiv og du følte deg mye bedre etterpå. Og selv om dagens økt var D’hjelp? & # 8221;

Det samme gjelder for narkotika. Hvis vennen din ønsker å forstyrre stoffene på grunn av ubehagelige bivirkninger, støttes, men oppfordre ham til å snakke med sin psykiater med hensyn til overgangen til et annet antidepressivt middel eller til den totale suspensjonen av narkotika.

Forstyrrer abrupt antidepressivane uten tilsyn med en helsepersonell kan ha alvorlige konsekvenser.

4. ta vare på deg

Når du holder noen som bor med depresjon, er du fristet til å forlate alt for å være på deres side og opprettholde det. Det er ikke galt som ønsker å hjelpe en venn, men det er også viktig å ta vare på dine behov.

Sett grensene

Etablering av grenser kan hjelpe. For eksempel kan du la din venn vite at du er tilgjengelig for å snakke etter å ha vært hjemmefra fra jobb, men ikke før.

Hvis du er bekymret for følelsen av at de ikke kan kontakte deg, gi deg muligheten til å hjelpe dem med å utdype en nødplan hvis de trenger deg i løpet av arbeidsdagen. Dette kan resultere i å søke etter en fil Hotline kan ringe eller oppfinne et ord i kode kan sende deg en melding hvis de er i krise.

Du kan tilby deg å stoppe deg på alternative dager eller ta et måltid to ganger i uken, i stedet for å prøve å hjelpe hver dag. Involvering av andre venner kan bidra til å skape et større støttetettverk.

Øvelse L’selvhjelp

Tilbringe en lang tid med en kjære person som lider av depresjon kan føre til en følelsesmessig innvirkning. Kjenn dine grenser om vanskelige følelser og sørg for at du tar deg tid til å lade deg opp.

Hvis du trenger å la vennen din vite at du ikke vil være tilgjengelig for litt og # 8216; Du kan si noe som: Jeg kan ikke snakke til x-tiden. Jeg kan sjekke inn med deg da? & # 8221;

5. Lær å vite depresjonen alene

Tenk deg å måtte utdanne hver person i livet ditt på et mentalt eller fysisk helseproblem du opplever, forklarer det igjen og igjen. Ser slitsomt ut, sant?

Du kan snakke med vennen din av sine spesifikke symptomer eller hvordan det føles, men unngå å spørre ham om å snakke med deg om depresjonen i generelle vilkår.

Les symptomene, årsaker, diagnostiske kriterier og behandlinger alene.

Selv om folk opplever depresjon annerledes, kan kjennskap til generelle symptomer og terminologi hjelpe deg med å få flere grundige samtaler med din venn.

Disse artiklene er et godt utgangspunkt:

  • Depresjon: Fakta, statistikk og deg
  • 9 typer depresjon og hvordan å gjenkjenne dem
  • Årsaker til depresjon
  • Com’det går virkelig gjennom en dyp og uklar depresjon

6. Tilbyr hjelp med daglige aktiviteter

Med depresjon, kan daglige aktiviteter synes å være undertrykkende. Ting hvordan å gjøre vaskeriet, gjør shopping eller betale regningene kan begynne å akkumulere, noe som gjør det vanskelig å vite hvor du skal begynne.

Din venn kunne sette pris på en tilbud på en & # 8217, men kan ikke si klart for det som hjelper deg med å trenge.

Så i stedet for å si & # 8220; Gi meg beskjed om C’Det er noe jeg kan gjøre & # 8221; Prøv å si: & # 8220; for hva du trenger mer hjelp i dag?& # 8221;

Hvis du merker at kjøleskapet er tomt, kan jeg ta shopping eller ta det du trenger hvis du skriver meg en liste?& # 8221; O & # 8220; La oss handle og tilberede middag sammen & # 8221;.

Hvis vennen din er sen med retter, vaskerom eller andre innenlandske gjerninger, kan du komme, sette litt og ansiktet en bestemt oppgave sammen. Bare har selskapet kan gjøre arbeidet ser mindre skremmende ut.

7. Utvide løs invitasjoner

Folk som bor med depresjon kan ha problemer med å kontakte venner og gjøre eller holde planer. Men kansellerer planene kan bidra til skylden.

En avbrutt plan kan føre til mindre invitasjoner, som kan øke isolasjonen. Disse følelsene kan forverre depresjonen.

Du kan bidra til å forsikre vennen din ved å fortsette å utvide invitasjoner til aktiviteter, selv om du vet at det ikke er sannsynlig å godta. Av & # 8216; de forstår at de ikke kan holde planene når de er i en vanskelig tid og ikke C’er press for å gå ut til de er klare.

Husk dem at du er glad for å se dem hver gang de vil.

8. Tålmodighet

Depresjon forbedrer vanligvis med behandling, men det kan være en langsom prosess som krever noen forsøk og feil. Du må kanskje prøve forskjellige konsulenttilnærminger eller narkotika før du finner en som hjelper deres symptomer.

Selv suksessen til behandling betyr ikke alltid at depresjon forsvinner helt. Din venn kunne fortsette å ha symptomer fra tid til annen.

I mellomtiden vil gode dager og dårlige dager sannsynligvis passere. Unngå å ta for gitt at en god dag betyr at de er «8220; helbredet & # 8221; Og prøv å ikke føle deg frustrert hvis en rekke dårlige dager gjør din venn til å aldri forbedre seg.

9. Holde kontakten

La vennen din vite at du fortsatt holder oss mens du fortsetter å overvinne depresjon, kan være D’hjelp.

Selv om du ikke kan bruke lang tid med dem regelmessig, sjekk regelmessig med en melding, en telefonsamtale eller et raskt besøk. Selv L’sender en kort tekstmelding som sier & # 8220; Jeg tenkte på deg og jeg bryr meg om deg & # 8221; kan hjelpe.

Folk som lever med depresjon kan bli mer hentet og unngå å komme i kontakt, slik at du kan finne deg selv å gjøre mer arbeid for å holde & # 8217;. Men fortsett å være en positiv tilstedeværelse og støtte i vennens liv kan gjøre en forskjell for dem, selv om de ikke kan uttrykke deg selv for øyeblikket.

10. Kjenn de forskjellige skjemaene som depresjon kan ta

Depresjon innebærer ofte tristhet eller lavt humør, men har også andre mindre kjente symptomer.

For eksempel innser mange mennesker ikke at depresjon kan innebære:

  • Sinne og irritabilitet
  • forvirring, minneproblemer eller fokuseringsvansker
  • Overdreven tretthet eller søvnproblemer
  • Fysiske symptomer som magesmerter, hyppig hodepine eller rygg og andre muskelsmerter

Din venn kan virke ofte i dårlig humør eller føle seg utmattet for det meste av tiden. Prøver å huske på at det de prøver er fortsatt en del av depresjon, selv om det ikke er en del av de stereotype versjonene av depresjon.

Selv om du ikke vet hvordan du skal hjelpe dem til å føle seg bedre, bare å si «8220; Jeg beklager at du føler deg slik. Jeg er her for å hjelpe hvis C & # 8217, det er noe jeg kan gjøre «kan hjelpe.

Ting å gjøre

1. Ikke ta ting på ansatte

Din venns depresjon er ikke din feil, akkurat som det ikke er hans feil.

Prøv å ikke få deg fra sinne eller frustrasjon, fortsett å slette planene (eller glem å følge) eller ikke vil gjøre noe.

På et tidspunkt kan du trenge en pause fra din venn. Ok, ta plass til deg selv hvis du føler deg følelsesmessig tømt, men det er også viktig å unngå å skylde på vennen din eller si ting som kan bidra til dine negative følelser.

I stedet vurdere å snakke med en terapeut eller en’annen støtte person på hvordan du føler.

2. Ikke prøv å løse dem

Depresjon er en alvorlig betingelse for mental helse som krever profesjonell behandling.

Det kan være vanskelig å forstå nøyaktig hvordan depresjonen føles hvis du aldri har prøvd. Men det er ikke noe som kan helbredes med noen velmenende setninger som & # 8220; du bør være takknemlig for de vakre tingene i livet ditt & # 8221; O & # 8220; slutte å tenke på triste ting & # 8221;.

Du kan oppmuntre positivitet (selv om vennen din kanskje ikke svarer) Husk dem de tingene du liker om ham, spesielt når det ser ut til at de bare har negative ting å si.

Positiv støtte kan la vennen din vite hvilken som er veldig viktig for deg.

3. Ikke gi råd

Selv om noen livsstilsendringer ofte bidrar til å forbedre symptomene på depresjon, kan det være vanskelig å gjøre disse endringene i midten av en depressiv episode.

Du vil kanskje hjelpe deg med å gi råd, hvordan du gjør mer trening eller følg et sunt kosthold. Men selv om det er et godt råd, kan vennen din ikke lytte for øyeblikket.

Du kan komme et øyeblikk når vennen din ønsker å finne ut hvilke matvarer som kan hjelpe med depresjon eller som den fysiske øvelsen kan lindre symptomene. Inntil da kan det imidlertid være bedre å holde seg til den empatiske lyttingen og unngå å tilby råd før du blir spurt.

Oppfordrer positiv forandring ved å invitere dem til å ta en tur eller lage et næringsrikt måltid sammen.

4. Ikke minimere eller sammenlign deres erfaring

Hvis vennen din snakker om depresjonen, kan du si ting som «8220; Jeg forstår & # 8221; O & # 8220; Vi har passert alle & # 8221;. Men hvis du aldri har behandlet depresjon alene, kan dette minimere sine følelser.

Depresjon går utover den enkle følelsen trist eller deprimert. Tristhet passerer vanligvis raskt nok, mens depresjon kan vedvare og påvirke stemningen, relasjonene, arbeidet, skolen og alle andre aspekter av livet i flere måneder eller til og med år.

Sammenlign hva de går gjennom med andres problemer eller si ting som «8220; men ting kan gå mye verre & # 8221; generelt hjelper ikke.

Din venns smerte er det som er ekte for dem akkurat nå og validere at smerte er det som kan hjelpe ham mer.

Av & # 8216; Noe som: & # 8220; Jeg kan ikke forestille meg hvor vanskelig det er å møte det. Jeg vet at jeg ikke kan få deg til å føle deg bedre, men bare husk at du ikke er alene. & # 8221;

5. Ikke ta posisjon på narkotika

Narkotika kan være svært nyttige for depresjon, men de fungerer ikke bra for alle.

Noen mennesker liker ikke bivirkningene og foretrekker å behandle depresjon med terapi eller naturlige rettsmidler. Selv om du tror at vennen din skal ta et antidepressivt middel, husk at det å velge å ta medisiner er en personlig beslutning.

På samme måte, hvis du personlig ikke tror medisiner, unngå emnet når du snakker med dem. For noen mennesker er narkotika grunnleggende for å bringe dem til et sted hvor de fullt ut kan engasjere seg i terapi og begynne å gjøre skritt mot utvinning.

På slutten av dagen, hvis noen med depresjon tar eller ikke narkotika, er en veldig personlig beslutning som generelt er bedre å forlate dem og deres lege.

Når det er på tide å gripe inn

Depresjon kan øke risikoen for selvmord eller selvvennlige person, så det er nyttig å vite hvordan man skal gjenkjenne skiltene.

Noen tegn som kan indikere at vennen din har alvorlige selvmordstanker inkluderer:

  • hyppige endringer D’humør eller personlighet endres
  • snakk om døden eller dø
  • kjøp av A’våpen
  • Øk Dell’bruk av stoffer
  • risikabel eller farlig oppførsel
  • Bli kvitt personlige gjenstander eller gi bort dyrebare varer
  • snakk om å føle seg fanget eller ønsket en måte D & # 8217;
  • fjern folk eller si de vil være igjen
  • hilse på oss med flere følelser enn vanlig

Hvis du tror at vennen din tar hensyn til selvmord, oppfordrer du til å ringe din terapeut mens du er med ham eller spør din venn hvis du kan kalle det.

Du kan også ta med din venn til beredskapsrommet. Hvis mulig, vær med din venn til du føler deg mer selvmord. Pass på at de ikke kan få tilgang til våpen eller narkotika.

Hvis du er bekymret for din venn, kan du frykte at det nevner at det kan oppmuntre til selvmordstanker. Men det er generelt nyttig å snakke om det.

Spør din venn hvis du har tatt selvmord på alvor. De vil kanskje snakke med noen, men de er ikke sikre på hvordan de skal heve # 8217; vanskelig emne.

Oppfordre dem til å snakke med deres terapeut av disse tankene, hvis ikke l’de har allerede gjort. Tilbud for å hjelpe dem med å skape en sikkerhetsplan for å bruke hvis de tror de kan handle basert på disse tankene.