Hvordan bli mer spenstig?

Hvor ofte trene eksplosiv styrke?

Det er generelt sett ikke nødvendig for en mindre trent person å trene en muskelgruppe oftere enn 2-3 ganger i uken. En viderekommen person kan trene en muskelgruppe 2-5 ganger i uken og en mer avansert person bør trolig trene en muskelgruppe/ferdighet 5-7 ganger i uken (om ikke oftere).

Hva er en eksplosiv øvelse?

Eksplosiv trening går ut på at ein bevegar ei gitt vekt på kortast muleg tid. Om ein øvelse blir utført så eksplosivt som muleg vil ein øke muskelfiberaktiveringa i ein mykje større grad.

Hvorfor trene man eksplosiv styrke?

Eksplosiv styrketrening ligner tung styrketrening og formålet er å øke musklenes evne til å utføre en kraftfull bevegelse på kort tid. Eksplosiv styrketrening brukes mye av idrettsutøvere, men det er også nyttig for vanlige mosjonister som kanskje har større forbedringspotensiale.

Hvilke idretter krever eksplosiv styrke?

Basketball, spydkast og boksing er idretter som krever eksplosiv styrketrening. En høydehopper trenger eksplosive muskler, men ikke mer «tung» muskelmasse enn absolutt nødvendig. En høydehopper er et eksempel på eksplosiv styrke i satsøyeblikket kombinert med lavest mulig vekt som skal flyttes opp og over stangen.

Hvordan hoppe høyere?

Den fysiske egenskapen spenst er nært knyttet til muskelstyrke, spesielt maksimal styrke og eksplosiv styrke.

Øvelser du kan utføre:
  1. Hopp over hekker.
  2. Trappehopp.
  3. Hopp i bratt bakke.
  4. Hink i trapper.
  5. Hopp opp på kasse.
  6. Hinke på skrå i bred trapp eller tribune.
  7. Hink over benker.
  8. Sikksakk hopp over kasser.

Hvordan bli mer eksplosiv?

Hvordan bli mer eksplosiv?
  1. Spensttrening. Spenst er enkelt forklart evnen til å hoppe høyt eller langt, og henger sammen med eksplosivitet. …
  2. Hurtighetstrening. Spensttrening vil kunne ha positiv effekt på hurtigheten. …
  3. Styrke. Gode styrkeøvelser for eksplosivitet i beina er knebøy, markløft og utfallsvarianter.

Hvordan få til knebøy?

Utførelse
  1. Stram opp kjernemuskulaturen.
  2. Bøy ned i hoftene og knærne.
  3. Ryggen skal være strak under hele løftet.
  4. Bøy ned til lårene er i en 90° vinkel i forhold til leggene i kneleddet.
  5. Press deg så rolig opp igjen til du står rett.

Hva er den mest effektive styrketreningen?

20 kjøreregler som gjør styrketreningen mer effektiv
  1. Du må trene jevnlig. …
  2. Du må tørre å presse deg selv. …
  3. Du bør trene hele kroppen, inkludert rumpa. …
  4. Du må bli sterkere med jevne mellomrom. …
  5. Du må ikke glemme av oppvarmingen. …
  6. Fokuser på teknikk og god kroppsholdning. …
  7. Kostholdet er også viktig.

Hvor lang tid styrkeøkt?

Ifølge Ravlo er det to til tre økter i uken som regnes som det beste, om man virkelig vil merke det på kroppen. Gjerne 30 til 40 minutter med intens styrke, og korte pauser så du får opp pulsen. Du kan likevel klare deg ok med én styrketreningsøkt i uken.

Hva kjennetegner eksplosiv styrketrening?

Maksimal muskelstyrke er den største kraften en muskel eller muskelgruppe kan utvikle ved bevegelse. Eksplosiv muskelstyrke er den evnen en muskel eller muskelgruppe har til å utvikle kraft hurtig. Muskulær utholdenhet er den evnen en muskel eller muskelgruppe har til å utvikle en gitt kraft mange ganger.

Hvorfor er eksplosiv styrke viktig i fotball?

Grunnen til det er at den eksplosive styrken din har mye å seie for både hurtigheten din og spensten din. Derfor er dette så viktig. Den maksimale styrken er jo også viktig i visse situasjoner, men ikkje så viktig som den eksplosive styrken din.