Hvor på kroppen er hamstringen?

Hvordan utføre Nordic hamstring?

Nordic hamstrings 3 x 3–5 repetisjoner
  1. Hensikt: Bedre styrke baksiden av lårene.
  2. Stå på knærne på en matte eller pute.
  3. Hold kroppen rett.
  4. Senk deg fremover, brems bevegelsen med baksiden av lårene.
  5. Bruk armene for å skyve deg tilbake til utgangsstillingen.
  6. 3 x 3–5 repetisjoner.

Hva trener man med Nordic hamstring?

Nordic hamstring er en eksentrisk styrkeøvelse som tar godt på bakside lår, hamstring. Ikke bare styrker den bakside lår, men øvelsen er skadeforebyggende ved at den reduserer risikoen for strekkskader. Denne øvelsen utføres med egen kroppsvekt og kan derfor gjøres hvor som helst.

Hvordan forebygge strekkskader?

På lengre sikt kan det være en god idé å styrke musklene som er utsatt for strekk. Hos løpere er det ofte baksiden av låret og leggene. Gjør øvelser som jobber eksentrisk, det vil si at de både strekker og spenner musklene. Det kan for eksempel være øvelser som nordic hamstring og tåhev.

Hvor lenge varer en strekk i hamstring?

Det er store individuelle forskjeller på hvor lang tid det tar å komme tilbake til idrett etter en hamstringsskade. Det er derfor vanskelig å gi en nøyaktig prognose, men det er normalt å snakke om 1 til 6 uker. Hvis musklene er revet helt av, vil det ofte ta lengre tid.

Hvilke muskler inngår i hamstring?

Hamstringmusklene består av tre muskler på baksiden av låret. De tre musklene, biceps femoris, semitendinosus og semimembranosus, bøyer benet i kneet og strekker låret i hofteleddet. Disse funksjonene er avgjørende når vi løper, går og hopper.

Hvorfor ta lårcurl?

Hvis du i stedet vil isolere hamstringmuskulaturen, er leg curl – også kalt lårcurl – en effektiv øvelse. Øvelsen lar deg konsentrere deg om kontakten i baksiden, og leg curl er en perfekt øvelse når du vil gi hamstringmusklene en skikkelig omgang. Leg curl er en maskinøvelse som kan utføres både sittende og liggende.

Hvordan trene baksiden av lår?

Stå oppreist på knærne. La en treningskamerat holde omkring anklene. Senk overkroppen framover mens du spenner lår-hofte-rygg muskulaturen, og holder rygg og hofter strake. Snu bevegelsen før kroppen når gulvet og vend tilbake til utgangsposisjonen.

Hvorfor gjøre bekkenløft?

Styrkeøvelse bekkenløft trener opp muskulaturen rundt hofte og bekken, både setemuskler og bekkenbunn. Øvelsen heter tradisjonelt «bekkenløft».

Hvordan trene opp hamstring skade?

Når du har blitt skadet. Det er viktig å begynne med forsiktig opptrening noen dager etter at man har blitt skadet. I en studie viste det seg at øvelser med dynamisk tøying og styrke sammen gjorde at man kom fortere tilbake til idrett sammenliknet med om man gjorde statisk tøying og styrke.

Hvordan varme opp hamstring?

Hold ryggen rett. Du bør bøye deg litt fremover fra hoftene. Nå fremover og kjenn en strekk i hamstringen bak på låret. Hold tøyningen i 15 til 30 sekunder, og gjenta tre ganger.

Hva er bulgarsk utfall?

Hold overkroppen og brystkassen opp. Press hoften fremover, slik at hoftebøyeren i den bakerste foten strekkes. 2. Press med hælen på den fremste foten, slik at du aktiverer både bakside- og fremside lår og i tillegg setemuskulaturen.