Hvor mange kalorier forbrenner man ved å gå en time?

Hvordan regne ut kaloriforbruk?

Den letteste måten å regne ut kaloribehovet (energibehovet) ditt på, er å multiplisere kroppsvekten din med 30 kcal. Veier du 70 kilo trenger du altså rundt 70 x 30 kcal = 2100 kcal per døgn. Er du svært aktiv kan du trenge litt mer, og er du svært passiv kan du trenge litt mindre.

Hvor mange kalorier forbrenner man ved å gå en mil?

Som en tommelfingerregel forbrenner du 1 kcal pr. kg kroppsvekt pr. km. En person på 65 kilo forbrenner da rundt 65 kcal ved å 1 km.

Hvor mange skritt om dagen for å gå ned i vekt?

10.000 skritt tilsvarer rundt åtte kilometer. – Skal du ned i vekt, du opp i 15.000 til 20.000 skritt hver dag.

Er 20000 skritt mye?

Beregne skritt i meter

Går du hver dag vil det altså tilsvare 15,2 km eller 15240 meter.

Hvor lenge må man trene for å forbrenne 500 kalorier?

Du skal trene mer enn du tror

Det krever minst en times trening for å forbrenne / kvitte seg med 500 kcal. Det er mye mer realistisk å trene seg til ekstra kaloriforbruk på ca. 200 kcal per dag (ca. en halvtimes trening), og i tillegg redusere inntaket med 300-500 kcal.

Hvor mye er hvileforbrenning?

Når ein er i ro, er forbrenninga 20 kcal/kg kroppsvekt per dag for kvinner og 25 kcal/kg kroppsvekt per dag for menn. For dei fleste utgjer dette frå halvparten til to tredjedelar av den totale energiomsetninga.

Hvor mye forbrenner kroppen uten aktivitet?

655 + (9,6 x vekt i kilo) + (1,8 x høyde i cm) – (4,7 x alder i år) = Det antall kalorier kroppen din forbrenner uten aktivitet – altså kun det antall kalorier indre organer forbrenner ved å holde kroppen i gang.

Hvordan regne ut forbrenning?

Slik regner du ut hvileforbrenning:

MR (Basic Metabolic Rate, eller hvileforbrenning): Hvileforbrenning (BMR) for menn: 66,47 + (13,75 x vekt) + (5 x høyde) – (6,75 x alder). Hvileforbrenning (BMR) for kvinner: 655,1 + (9,56 x vekt) + (1,84 x høyde) – (4,67 x alder).

Hva er egentlig kalorier?

Det er de energigivende næringsstoffene i maten som inneholder kaloriene. Energigivende næringsstoffer er fett, karbohydrater, proteiner (og alkohol). Det er ulik mengde kalorier i de ulike næringsstoffene. Fett er det næringsstoffet som inneholder mest kalorier.

Hva forbrenner mest kalorier?

De fleste mennesker kan forbrenne 600 kilokalorier på en time, mens supermosjonister klarer mellom 1000 og 1200. Løping og sykling er de mest effektive formene for trening når det gjelder kaloriforbrenning.

Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka?

For å gå ned i vekt må du ligge i kalori underskudd. 1 kilo på en uke tilsvarer et kaloriunderskudd på ca. 1000 kalorier om dagen eller 7000 kalorier i uka. For å klare å trene bort en kilo fett må du altså trene 1,5-2 timer 7 ganger i uka.