Hvor lenge kan man gå på folat?

Hvor mye folsyre?

Anbefalt inntak for voksne er 300 mikrogram folat daglig. Nordiske næringsstoffanbefalinger sier at gravide og ammende bør få i seg 500 mikrogram folat per dag. Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) har imidlertid vist at gravide får i seg mindre enn 300 mikrogram med folat fra kosten.

Hva kan Folsyremangel føre til?

Ved folsyremangel vil dannelse og reparasjon av DNA være redusert. Dette fører til mindre dannelse og modning av celler i kroppen. Dette kan spesielt gå utover blodcellene og kan føre til anemi (blodmangel). Slimhinner vil også kunne bli såre og tørre når kroppen sliter med å lage nye celler.

Er folatmangel farlig?

Folatmangel kan føre til blodmangel (anemi) med for få røde blodceller og lavt hemoglobin. Tilstanden skyldes nedsatt opptak i tarmen som følge av feilernæring eller underernæring, eller økt behov ved svangerskap og enkelte sykdommer.

Er folatmangel vanlig?

Mangel på folat som følge av mangelfullt kosthold er sjelden i Norge unntatt hos alkoholikere og gamle. Malabsorpsjon (cøliaki) er viktigste årsak til folatmangel, og diagnostikken bør i første rekke rettes mot tynntarmen.

Når skal man slutte å løfte tungt gravid?

Det finnes ikke regler for dette. Det er svært individuelt hva kvinner tåler. Generelt kan jeg si at du skal følge hjertet ditt. Når du ikke føler deg komfortabel med løftene lenger skal du ikke utføre dem.

Hva bør B9 ligge på?

Folat (folsyre/vitamin B9) syntetiseres ikke i kroppen og må tilføres gjennom kosten. Mange matvarer inneholder folat, og rikeste kilder er dypgrønne grønnsaker, sitrusfrukter, bønner og grove kornprodukt. Rundt 0.3 mg inntas daglig mens anbefalt inntak er noe høyere (0.4 mg).

Hva bør folsyre ligge på?

Verdens helseorganisasjon anbefaler en aksjonsgrense for folatmangel på < 10 nmol/l (8). Hos kvinner i fertil alder bør konsentrasjonen av serumfolat være > 25,5 nmol/l for å forebygge misdannelser hos fosteret (9).

Hvor mye folat pr dag?

Voksne menn bør få i seg 300 mikrogram folat, mens tilsvarende anbefaling for kvinner er 400 mikrogram fra de fyller 18 år til de kommer i overgangsalderen. Da går anbefalingen for kvinner ned til 300 mikrogram. Gravide og ammende har ekstra behov for folat, og bør få i seg minst 500 mikrogram folat per dag.

Hvordan få i seg nok folat?

Når det gjelder grønt finner vi en del folat i grønne grønnsaker som rosenkål, spisskål, spinat, bladsalat og brokkoli. Frukt og juice har lite folat. Andre eksempler på kilder til folat i kosten er lever og leverpostei, egg samt belgvekster som bønner, kikerter, erter og linser.

Hvorfor får man lav folsyre?

Årsaker til mangel på folsyre

Det ses særlig hos alkoholikere, narkomane og medikamentmisbrukere, men kan også ses hos eldre somspiser ensidig og lite og hos tenåringer med ensidige kostvaner. Økt behov oppstår ved tilstander der et stort antall celledelinger skjer.

Hva er folsyretilskudd?

Folsyre er et vannløselig B-vitamin, og brukes blant annet for å redusere uønskede virkninger, som for eksempel kvalme/uvelhet, under methotrexate-behandling. Folsyre i lavere styrke (0,4 mg) brukes ved folsyre-mangel, feilernæring og i forbindelse med graviditet. Folsyre er nødvendig for normal vekst.