Hvor høy skal pulsen være under trening?

Hva er bra å ha i makspuls?

Din maksimale hjertefrekvens kan variere 15 til 20 slag per minutt i begge retninger. Det er anbefalt å trene med en målpuls på 50 til 75 prosent av din maksimale hjertefrekvens hvis du er nybegynner, for moderat intens trening. Du kan trene med 70 til 85 prosent av din maksimale hjertefrekvens under hard intensitet.

Hva er normal puls for en 70 åring?

– Laveste normale hjertefrekvens hos voksne mennesker varierer svært mye.

Makspuls.
Alder Makspuls
70 166
72 165
74 164
76 162

31 weitere Zeilen

Hvor høy puls kan man ha?

Hvilepulsen er hos friske voksne ligger på 50 – 80 hjerteslag i minuttet. Hos barn er det normale 90–100, og hos spedbarn er det 130–150. Personer med god kondisjon har en lav pulsfrekvens (50–65) i hvile, men kan prestere en maksimalfrekvens på omkring 200 under store anstrengelser, avhengig av alder.

Hva er normal treningspuls?

En normal anbefaling for moderat kondisjonstrening er at man skal trene på ca 60 – 65% av makspuls. Når du vet alt dette, kan du regne ut din egen treningspuls.

Er det bra å ha høy puls når man trener?

En generell regel sier at dersom du skal trene rolig, langvarig aerob trening så bør pulsen ligge på rundt 60 prosent av maksimal puls. 60 prosent av maksimal puls er anbefalt som nedre grense for effekt av utholdenhetstrening ved bruk av store muskelgrupper (for eksempel ved løping, gange og langrenn).

Hvordan få bedre makspuls?

Makspulsen er individuell og du kan ikke trene deg til høyere makspuls. Den er heller ikke et mål på hvor god kondisjon du har. Det forteller hvilepulsen mer om. Makspulsen din er genetisk betinget og synker med alderen.

Hvordan påvirkes makspulsen ved utholdenhetstrening?

Slik finner du makspuls

Hvilepulsen kan du påvirke ved aerob utholdenhetstrening, dette skyldes at hjertet blir sterkere med et økt slagvolum . Dermed trenger ikke hjertet å pumpe så mange ganger for å fordele samme mengde blod. Slik får du en lavere hvilepuls. Hvilepulsen kan du måle om morgenen før du står opp.

Hva er normal hvilepuls 60 år?

Normal puls hos voksne er mellom 60-100 slag per minutt. Folk som er fysisk godt trenet kan ha en lavere hvilepuls enn 60 slag og fremdeles ha en normal puls.

Er 60 i hvilepuls bra?

Som en tommelfingerregel ligger vanlig hvilepuls mellom 60 og 80. En hvilepuls mellom 40 og 100 er ikke unormalt. Generelt kan vi si at lav hvilepuls sier noe om at du er i god fysisk form. Det skyldes at hjertet blir sterkere og sender mer blod ut i kroppen per slag jo mer du trener.

Er 80 i puls høyt?

– Ligger hvilepulsen din på over 80, bør varsellampene begynne å blinke. Da er det på tide å undersøke om du kan ha en hjertesykdom. Er du inaktiv bør du gjøre noe med livsstilen din, sier han.

Er det farlig å ha over 200 i puls?

Hvis hvilepulsen din stort sett er over 100 slag per minutt bør du se en lege. Generelt kan vi si at hvis pulsen din er over 100 slag per minutt er det noe som forstyrrer den normale elektriske aktiviteten i hjertet som styrer hvor fort hjertet ditt slår. Dette heter takykardi.