Hva slags fett bør vi spise mindre av?

Hva kan man spise for å få i seg fett?

Du finner mye mettet fett i f. eks potetgull, snacks og kaker, fete meieriprodukter og noen kjøttvarer. Umettet fett er sunnere fett og er ofte flytende eller mykt ved romtemperatur. Fisk, tran, margariner og olje er gode kilder til umettet fett.

Hva er riktig type fett?

Umettet fett er det sunne fettet som reduserer kolesterolet. Umettet fett kan være enumettet og flerumettet og kjennetegnes ved at det forblir mykt eller flytende i kjøleskapstemperatur. Flerumettet fett (omega 6 og omega 3) må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv er i stand til å produsere dette.

Hva er fettrik mat?

Fettrike matvarer som nøtter, ost og avokado er rike på næringsstoffer kroppen trenger, og er derfor gunstige å inkludere i kosten, sier hun. Næringsfattige matvarer som produkter med mye fint mel, mye sukker eller bearbeidet fett, bør derimot begrenses, forklarer hun.

Hva er de essensielle fettsyrene viktig for?

De essensielle fettsyrene er linolsyre (C18:2 omega-6) og linolensyre (C18:3 omega-3). De essensielle fettsyrene er viktige fordi de inngår i cellemembraner og påvirker membranenes egenskaper. De er også forstadier for hormonlignende stoffer som for eksempel eikosanoider.

Hvordan skal en middagstallerken se ut?

Hvordan bør en standard middagstallerken se ut:
  1. 1/4 av tallerkenen med grønnsaker, 1/4 med fisk eller kjøtt og 1/2 med poteter, ris eller pasta.
  2. 1/2 av tallerkenen med grønnsaker, 1/4 med fisk eller kjøtt og 1/4 med poteter, ris eller pasta.

Hva er best av mettet og umettet fett?

Kostrådene fra Helsedirektoratet anbefaler oss å begrense inntaket av mettet fett, og heller spise mer umettet fett, fortrinnsvis flerumettet fett, for å forebygge hjerte- og karsykdommer.

Hvorfor spise lite fett?

Spiser vi ikke nok av det sunne fettet vil nemlig ikke kroppen ta opp de fettløslige vitaminene (A,D,E,K). Dette vil igjen kunne påvirke opptaket av andre mineraler, for eksempel kalsium og du kan oppleve slapphet, redusert immunforsvar og dårlig tarmfunksjon som følge av dette.

Hva er fettfattig?

Fettfattig kost har lav energitetthet og stort volum slik at du blir fort mett. Samtidig er det viktig at den samlede fettprosenten i kosten er under 30 % fordi det harmonerer bedre med kapasiteten kroppen har til å omsette fett.

Hva regnes som fettfattig?

Brød, frokostblanding, ris og pasta

Fullkornbrød er som regel fettfattige. De inneholder i tillegg mye kostfiber og langkjedet sukker, såkalte polysakkarider. Kostfiberet tas i liten grad opp i tarmen og som avfallsstoff gir den tarmen noe å arbeide med, hvilket motvirker blant annet forstoppelse.

Hvordan får man fett?

Dette fettet finner man særlig i matvarer fra planteriket (olje, nøtter, avokado) og fra fisk og sjømat. Tips til et sunt kosthold som kan bidra til økt vekt: Spis grove kornprodukter hver dag (grovt brød, grove kornblandinger, havregryn, fullkornspasta, fullkornsris).

Hvilke type fett er sunnest og som en bør foretrekkes i kostholdet?

Det sunne fettet

Enumettet fett senker LDL-kolesterolet nesten like effektivt som flerumettet fett når man bytter ut mettet fett med enumettet. Mange studier tyder på at man kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer betydelig ved å bytte ut lange mettete fettsyrer og transfett med flerumettet og enumettet fett.