Hva er sunnest av mettet fett og umettet fett?

Hva er sunt mettet eller umettet fett?

Umettet fett er det sunne fettet som reduserer kolesterolet. Umettet fett kan være enumettet og flerumettet og kjennetegnes ved at det forblir mykt eller flytende i kjøleskapstemperatur. Flerumettet fett (omega 6 og omega 3) må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv er i stand til å produsere dette.

Hvilke matvarer inneholder mye mettet fett?

Du får mettet fett fra melkeprodukter, ost, smør, hard margarin og storfekjøtt. Enumettet fett får du bl. a. fra fjærfe, oliven og olivenolje, og flerumettet fett fra fet fisk (som laks, ørret, makrell og sild), fiskepålegg, myk margarin, oljer og tran.

Hva kjennetegner umettet fett?

Fettsyrer kan være mettet eller umettet. Mettet fett har bare enkeltbindinger mellom karbonatomene. Umettet fett kan ha én eller flere dobbeltbindinger mellom karbonatomene. I den nederste fettsyren er det en dobbeltbinding.

Hva er forskjellen på mettet og umettet fett Hva er sunnest og hvorfor?

Det er ikke ett fett hva slags fett du spiser

Men for kroppen er det avgjørende både hvilke type fett vi velger og i hvilke mengder. Energimengden i mettet og umettet fett er som sagt lik, men umettet fett omtales som det sunne fettet fordi det inneholder essensielle fettsyrer.

Hvilket fett er mest usunt?

Høyt inntak av mettede fettsyrer øker mengden kolesterol i blodet og risikoen for hjerte-karsykdom. Mettet fett kan man klare seg uten, og er det «mest usunne»fettet.

Hva er de essensielle fettsyrene viktig for?

De essensielle fettsyrene er linolsyre (C18:2 omega-6) og linolensyre (C18:3 omega-3). De essensielle fettsyrene er viktige fordi de inngår i cellemembraner og påvirker membranenes egenskaper. De er også forstadier for hormonlignende stoffer som for eksempel eikosanoider.

Hva er de beste kildene til det gode fettet?

Sunt fett – 10 matvarer som faktisk er fete, men sunne!
  • 1) Avokado. Avokado er på mange måter en spesiell frukt. …
  • 2) Ost. Ost er faktisk veldig næringsrikt, på tross av en stor mengde gamle artikler som sier det motsatte. …
  • 3) Mørk sjokolade. …
  • 4) Egg. …
  • 5) Fisk. …
  • 6) Nøtter. …
  • 7) Chiafrø …
  • 8) Olivenolje.

Hva er usunn fett?

Usunt fett

Mettet fett er hardt i romtemperatur, og høyt inntak av det øker mengden kolesterol i blodet og risikoen for hjerte og karsykdom. Matvarer med høyt innhold av mettet fett er fete meieriprodukter, rødt kjøtt og palmeolje. Mettet fett finner du i mye «kosemat» som kjeks, sjokolade, potetgull og fløteis.

Hvilke er de to største kildene til mettet fett i kosten vår?

De største fettkildene i kosten er: melk og meieriprodukter, kjøtt og kjøttvarer og margarin og annet spisefett. Over halvparten av de mettede fettsyrene kommer fra meieri- og kjøttprodukter.

Hva er dårlig med mettet fett?

Inntak av mettet fett er ikke farlig. Imidlertid anbefales det å begrense inntaket av mettet fett, siden høyt inntak er knyttet til økt LDL-kolesterol, som er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdom.

Hvor mange gram mettet fett kan man spise hver dag?

Minimum 30 prosent av ditt totale energiinntak bør komme fra sunt og minimalt behandlet fett. For en inaktiv person på 70 kilo vil det si 60–75 gram fett daglig, eller fire–fem spiseskjeer. Grunnen er at fett rommer så mye energi per gram.