Hva du bør vite om Shangri-la dietten

En av de mest bisarre diettene som blir populære de siste årene, var Shangri-La-dietten A’ide om lærer av psykologi Seth Roberts. Ifølge Roberts var dietten så kalt til å fremkalle bilder av det imaginære Himalayan-samfunnet fordi, akkurat som Shangri-La er forbundet med fred og ro, sa Roberts: & # 8220; Denne dietten setter folk i fred med mat og # 8221;. Navnet er søtt. Ekstravagant, og selv dietten er veldig eksentrisk, den har bare en regel: ta 1-3 spiseskjeer ekstra jomfruolivenolje og / eller 1-2 spiseskjeer sukkeret vann to ganger om dagen, vekk fra måltider.

Ifølge Roberts lærer kroppen å knytte seg til spesielt velsmakende matvarer på kaloriene, og dermed ta til en’overdreven overbærenhet i våre favorittmatvarer. Resultatet? Ukontrollabel vektøkning. Roberts foreslo at forbruker olje og sugared vann, som har kalorier, men liten smak, kan du lære kroppen din å slutte å knytte smaken på kalorier. Til slutt vil kroppen din ha mindre enn maten du spiser. Tanken er at kroppen har en Point Point & # 8221; et vektnivå som prøver å opprettholde.

Roberts trodde at nøkkelen til vekttap var å kontrollere vekten som kroppen din vil holde gjennom forståelsen av hvordan forskjellige matvarer kan øke eller redusere settpunktet. Spesielt trodde han at forbruk av oliven og sugared vann & # 8211; De som ringte & # 8220; nullpunktsmat & # 8221; & # 8211; Deres referansepunkt kan reduseres til en lavere vekt.

Andre forslag (men ikke nødvendig) av Shangri-La Diet: Koble nesen på en eller annen måte for å unngå å lukte gode matvarer, noe som gjør dem så mindre velsmakende, spise ukjente matvarer fordi ukjente foreninger bidrar til å senke settpunktet (en av forslagene ble satt Kanel på pizzaen) og spis sandy matvarer når det er mulig, som smoothie grønnsaker, enkel suppe buljong og brød uten smør.

Løftet

Det er annonsert som «8220, planlegger å gå ned i vekt uten sult, spiser alt & # 8221;. Kostholdet lover frihet fra sult og cravings som lærer kroppen din for å ønske mindre mat. Når du har trent kroppen din til å ønske mindre mat, vil du kunne spise det du vil ha fordi du bare vil ha en liten mengde og en liten mengde alt vil ikke skade.

Shangri-La Diet er annonsert som en paradigmetsendring i forståelsen av kostholdet. Roberts hevdet at hans system var basert på en bedre forståelse av hvordan vi arbeider kontrollsystemer i forhold til andre dietter. Hans uttalelse var at, så langt hadde nesten alle vekttapsprogrammer feilaktig fokusert på alvorlig kontroll over delene, og spurte om at en type mat eller en annen ble fjernet fra menyen. Shangri-La Diet lover deg at du ikke trenger å stjele noe for å gå ned i vekt vellykket. Faktisk er alt du trenger å gjøre er å legge til en liten mengde olje D’ekstra lys oliven eller sukkeret vann til den daglige maten, og du vil være klar til å begynne å miste chili. Roberts sa Shangri-la dietten er & # 8220; lett så mye som å ta en pille, og 100 ganger sikrere og billigere & # 8221;.

fordeler

  • Fordi denne dietten ikke krever kjøp av spesielle typer mat, er det ikke mange ekstra kostnader.
  • Denne dietten krever ikke betydelige endringer i livsstil og krever ikke at du slutter å spise favorittmatvarer.
  • fordeler og ulemper

    Det er billig og er relativt trygt. For de fleste sannsynligvis dine måltider vil være sammensatt av de samme typer mat du spiste før du starter Shangri-la dietten, vil kostholdet sannsynligvis ikke føre til tap av viktige næringsstoffer eller vitaminer. Det er også billig som kostholdsprogrammer.

    Shangri-la dietten er attraktivt på mange måter. Det er veldig enkelt og krever ikke betydelige endringer i livsstilen. Faktisk er en av hans grunnleggende prinsipper at du ikke trenger å stjele alt fra kostholdet ditt eller livet ditt; Du må bare legge til. Det er ingen typer forbudt mat, så du vil like de som ikke vil gi opp sine favoritter. Ikke C’er ingen av de typiske kaloriene eller # 8217; trening som vanligvis skremmer folk bort fra kostholdet.

    D’Andre deler, ikke for mange mennesker vil gjerne spise mat med vilje smakløst og ta regelmessige skjeer med oliven eller sukkeret vann, kan være lite appetittvekkende. Kostholdet har ingen retningslinjer for kontroll av deler og gir ingen anstrengelse for å endre hva en person faktisk spiser. Det enkle tilsetningen av sukkerholdig vann og olje d’oliven til en daglig rutine av junk food vil ikke hjelpe deg å gå ned i vekt eller gjøre deg sunnere. Kostholdet antar at folk ønsker mindre mat.

    Og det er her som bosider L’det mest problematiske aspektet av dette diettprogrammet: Logikken til Shangri-La Diet er i kontrast til mye av’nåværende profesjonell visdom på vekttap, og juryen er Fortsatt ute hvis det faktisk er en legitim vitenskapelig base for Roberts Set Point Theory. Mye av Roberts-tester er basert på # 8217; selvforsøk.

    Med andre ord: Shangri dietten – kan ikke fungere.

    MOT

  • Selv med små studier til støtte for kravet på # 8217; Roberts Olive, Vitenskap er ugudelig på det beste av hypoteser.
  • Denne dietten krever ikke at du spiser mer sunt eller kontroller størrelsen på delene. Tilsettes sugared vann og olje d’oliven til en junk food-basert diett vil ikke hjelpe deg å gå ned i vekt.
  • Healthline sier

    C’Er noen vitenskap som støtter potensialet til olje D & # 8217, oliven for å øke følelsene av fylde. Litt 2013 studie oppdaget at den tilsatte oljen D’olivenolje, eller bare parfymen i’olivenolje, synes å øke metheten.

    I en annen del av studioet testet forskerne yoghurt bare med parfymen av’olivenolje og oppdaget at gruppen som konsumerte yoghurt uten Aroma D’8217; Oliva spiste i gjennomsnitt 176 kalorier mer hver dag i forhold til gruppen som 8217 ble gitt; olje d’duftende oliven. Yoghurt.

    Et problem med basen av shangri-la dietten er utsagnet om at velsmakende og velsmakende mat gjør fett. Selv om dette kan være sant i noen tilfeller, er det definitivt ikke et faktum. Først er smaken et spørsmål om mening. Enda viktigere, det er tusenvis og tusenvis av oppskrifter der ute for deilige matalternativer som også er sunne.

    Enda mer bekymringsfull er at Shangri-La-planen ikke gjør noen innsats for å møte livsstilsfaktorer, for eksempel L’fysisk aktivitet eller vektkontroll psykologiske komponenter. Det er ingen retningslinjer for hvor mye eller hvilken mat spiser; Kostholdet antar bare at folk vil begynne å spise mindre hvis de legger til sukkerholdig vann og olje d’oliven til deres daglige rutine. Uten å takle de mest grunnleggende aspektene av vektstyring, er det vanskelig å se hvordan en midlertidig reduksjon i appetitten i & # 8217 vil fungere for å produsere langsiktige resultater i vekttap. Endelig anbefaler Healthline at ethvert diettprogram er ledsaget av en økning i «8217; fysisk aktivitet.