Hushjelpemidler for psoriasis å håndtere endringer i tid

Hvis du bor med psoriasis, betyr vinteren mye mer enn pakking og griper paraplyen. Under de kaldeste sesongene kan mangelen på sollys og tørr luft ofte utløse smertefulle flammer.

Hvis kulden forårsaker symptomene på psoriasis, kan følgende åtte rettsmidler hjelpe deg med å overvinne vinteren med det minste ubehag.

Påfør en tettere fuktighetskrem

I vintermånedene kan det være nødvendig å bruke en mer intens fuktighetskrem enn det er varmt. Densory kremer og aktuelle lotioner kan bidra til å myke huden og redusere & # 8220; hot spots & # 8221; som kan være spesielt tørr og følsom. Når det er mulig, prøv å unngå å bruke fuktighetsgivende kremer med tilsatte dufter og kjemikalier, da de kunne irritere huden.

Legene anbefaler generelt å hydrere bare en eller to ganger om dagen for å hindre overdreven metning. Men det kan være nødvendig å bruke den mest fuktighetsgivende krem ​​hvis klimaet er spesielt kaldt.

Bruk en luftfukter

Mangelen på fuktighet i de kaldeste årstidene kan noen ganger føre til tørr og sprukket hud og psoriasisrehabilisasjoner. Få en liten luftfukter for ditt hjem for å legge til fuktighet i luften i soverommet eller stuen. Holde en luftfukter i soverommet ditt om natten kan hjelpe deg med å ikke våkne tørket og pruriginøs i kalde vintermorgen. Innenriks luftfuktere som kobler til ditt varmesystem er også tilgjengelige, selv om de kan være dyrere.

Juster temperaturen på dusjen din

Det isete klimaet kan føre deg til å ta en lang og varm dusj, men bade i for varmt vann kan forverre symptomene på psoriasis. L’varmt vann tørr hud og kan irritere kontaktfølsomme flekker. Prøv å lage ganske varme dusjer eller bad for å myke huden, men ikke så varmt å forårsake ubehag. For å unngå å gni, tørkes med et mykt håndkle når du kommer ut av karet eller dusjen, i stedet for å gni … Håndkle mot kroppen din.

Bruk en radius av lys

Å få UV-lys fra solen er en av de enkleste måtene å håndtere psoriasis symptomer. Men i vintermånedene er sollyset knappe. Legen din kan være i stand til å gi deg det beste: en fototerapibehandling.

Ved hjelp av en spesiell lysradius kan du avsløre huden din til vanlige UV-lysintervaller som vil bidra til å redusere symptomene på psoriasis og forhindre rehabilitering. Du kan bli forsøkt å gå til en solarium for lysterapi, men solsenger er ikke en optimal erstatning for ekte sollys eller lysterapi under medisinsk tilsyn, på grunn av risikoen for melanom.

Endre kostholdet ditt

Selv om det ikke er noe spesielt kosthold for å hindre psoriasis rebehancies, kan du fortsatt gjøre en innsats for å spise flere omega-3 fettsyrer som olje, valnøtter og linfrø, samt fargede grønnsaker som kål, gulrøtter og blåbær. Disse matvarene inneholder antiinflammatoriske egenskaper. Det er også en god ide å unngå mat og drikke som antas å forårsake betennelse, som rødt kjøtt, meieriprodukter og kaffe.

Drikk mer vann (og mindre alkohol)

Vi har en tendens til å drikke mindre vann om vinteren, noe som noen ganger kan føre til dehydrering og utløse en psoriasisrehabilitering. Pass på at du drikker vann regelmessig, selv om du ikke er spesielt tørst. Det er også sannsynlig at vi drikker mer alkohol når det er kaldt å varme seg selv og takle noen følelse av affektiv sesongforstyrrelse. Drikke alkohol forårsaker også dehydrering og har vært knyttet til en større mulighet for rehabilitering. Ok, noen få drinker fra tid til annen, men moderering er nøkkelen.

Klær for tiden

Om vinteren kommer gensere og tykke ullsokkene vanligvis ut i full kraft. Selv om de kan være varme og innbydende, har materialer som ull en tendens til å bli riper og kan potensielt irritere følsomme hudpunkter. Den beste måten å unngå det på er kledd i lag og ha myke naturlige fibre som bomull eller bambus mot problemområdene i psoriasis.

Administrer stresset ditt

Vintermånedene er generelt de mest stressende månedene av G’år, spesielt i løpet av ferien. Stress kan være en utløserfaktor for psoriasis rehancies. Du kan klare stress hjemme med meditasjon eller dype pusteteknikker. Det kan også være nyttig å bringe din stressbehandling rutine hjemmefra en gang. Bli med i en yoga eller treningseksempel vil ikke bare hjelpe deg med å distrahere deg, men det vil også tvinge deg til å være mer sosialt. Dette kan forbedre humøret ditt og din følelse av velvære.