Hummus er bra for deg?

L & # 8217; Hummus er en diffusjon som oppsto i Midtøsten. Det har blitt en populær mat over hele verden.

L & # 8217; tradisjonell hummus består av:

  • Kikert puree
  • krydder
  • Olje d & # 8217; oliven
  • hvitløk
  • sitronsaft
  • tahini

Den brukes som en saus eller krydder. I motsetning til mange svært forseggjorte og usunn mat i den vestlige kostholdet, kan du føle deg bra ved å spise Hummus. Her er flere grunner til at.

L & # 8217; Hummus er en grunnleggende mat fra Middelhavsdietten

Forskning viser at Middelhavet diett reduserer risikoen for:

  • hjertesykdom
  • kreft
  • Alzheimers
  • Parkinson

Middelhavet diett er rik på:

  • Olje d & # 8217; oliven
  • frukt
  • grønnsaker
  • fisk
  • Helkorn
  • bønner
  • belgfrukter
  • frø

L & # 8217; hummus inneholder mange av disse ingrediensene.

L & # 8217; hummus inneholder kikærter

Kyllingene, også kjent som kyllinger, er belgfrukter. De er l & # 8217; # 8217 hoved ingrediens; hummus. Kikærter er rike på både oppløselige og uoppløselige fibre. Oppløselig fiber hjelper lavere sukker og kolesterol. Uoppløselig fiber bidrar til å hakke avføringen for å forhindre forstoppelse. Fiberen hjelper deg også til å føle deg mer full lengre. Dette kan hindre deg i å spise for mye.

TIL Undersøkelse d & # 8217; eksamen 2014 Han fant at forbruket av kikærter og hummus var forbundet med en bedre tilførsel av næringsstoffer, kvaliteten på kosthold og vektparametere hos voksne. Forskere sier at de spiser hummus og kikærter bør oppmuntres.

Hummus inneholder olje d & # 8217; oliven

L & # 8217; oliven d & # 8217; oliven legger mykhet og en rik smak alle & # 8217; hummus. Han har omdømmet til å være en av de sunneste oljene du kan kjøpe. L & # 8217; Olive D & # 8217; Olive inneholder monoumettede fettsyrer (MUFA). I følge Mayo Clinic, Mufa kan bidra til å redusere totalt kolesterol, normalisere blodkoagulasjon og hjelpe til med å justere blodsukkeret. Alle disse effektene kan redusere risikoen for hjertesykdom.

L & # 8217; Oliven kan også redusere kroppens betennelse som kan føre til sykdommer. Sekund 2011 studie, L & # 8217; jomfruoliven inneholder fenolforbindelser, spesielt oltocantal, som har lignende antiinflammatorisk kapasitet med ibuprofen.

L & # 8217; hummus inneholder hvitløk

L & # 8217; hvitløk gir ofte alle «8217; hummus veldig smak. Til tross for sin skarpe lukt, anses hvitløk som et superiment, takket være fytokjemikalier og antioksidanter. Det var et populært middel i århundrer, og du tror det har antibakterielle egenskaper. Forskning & # 8211; Undersøkelser Vis at hvitløk kan redusere utviklingen av # 8217; aterosklerose og litt lavere blodtrykk.

Forskningen er lovende, men ufullstendig, på det faktum at hvitløk kan bidra til å forhindre noen svulster og lavere kolesterol. Ytterligere studier er nødvendig.

Hummus inneholder Tahini

Tahini, også kjent som sesamsmør, er en pasta basert på grunn sesamfrø.

Tahini er en verdifull kilde til vitaminer og mineraler. Inneholder:

  • Fotball
  • jern
  • magnesium
  • niacin
  • folat
  • fosfor
  • Kalium
  • sink
  • kobber
  • mangan

Ifølge en 2014 Studio, Sesamfrø har redusert totalt kolesterol og LDL-kolesterol (dårlig) hos pasienter med knelartrose. De reduserte også Malondialdeide (MDA), en oksidativ stressmarkør.

Oksidativt stress oppstår når frie radikaler som er skadelig for cellene i kroppen og antioksidanter som holder dem under kontroll blir ubalansert. Denne ubalansen kan være ansvarlig for Dell & # 8217; aldring og sykdom.

L & # 8217; Hummus er en god kilde til folat

1/2 kopp Hummus forberedt på markedet inneholder 21% av den daglige verdi av folat. Den folat er et vitamin B til stede i belgfrukter som erter. Folat er en grunnleggende vitamin for gravide kvinner eller kvinner som tenker på å bli gravid. Folat og dens syntetiske motpart, folinsyre, er grunnleggende ved forhindring av mangler ved fødselen av det nevrale rør som rygg bifide. Brune bønner bønner inneholder opptil dobbel folat enn hermetisert bønner, så velger de som oftest.

L & # 8217; hummus er en god kilde til vitaminer og mineraler

L & # 8217; Hummus er rik på mange andre vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Fotball
  • jern
  • magnesium
  • fosfor
  • Kalium
  • sink
  • mangan
  • kobber
  • selen
  • Vitamin B-6
  • tiamin

L & # 8217; hummus er en sunn kilde til protein for vegetarianere

Proteiner er nødvendige for å skape, vekst og reparasjon av celler. Vegetarere som ikke spiser kjøtt, meieriprodukter eller egg kan ha problemer med å finne gode kilder til vegetabilsk protein. Takket være kikærter, ca 2 spiseskjeer. av hummus produsert på markedet inneholder ca 2 gram protein.

L & # 8217; hummus er en god erstatning for usunn mat

L & # 8217; Hummus kan ta stedet for mange usunne matvarer i kostholdet ditt. Noen sunne måter å bruke l & # 8217; hummus er:

  • Som en erstatning for majones på en sandwich eller en kalkun burger
  • Som en erstatning av halvparten av eggeplommer d & # 8217; egg knust i diavola egg
  • Som topper for bagel i stedet for ostkrem
  • som vegetabilsk saus eller kylling croquettes i stedet for ranch krydder

Kommende trinn

Hvis tradisjonelt forberedt med sunne og spiste ingredienser med moderering, er hummusen god. Den er lastet med:

  • Vegetabilske-baserte proteiner
  • fiber
  • Sunn fett
  • Vitaminer
  • mineraler

Men ikke alle hummusene er de samme. Noen merker er ikke laget med høykvalitets ingredienser. De kan bruke forskjellige oljer fra # 8217; olje d & # 8217; oliven av dårlig kvalitet. Noen merker har kunstige aromaer og konserveringsmidler eller er rike på natrium. Pass på at du leser ingrediensene på # 8217; etiketten før du kjøper.

Hvis du ikke finner hummus uten usunne ingredienser, eller du bare vil vite nøyaktig hva du spiser, # 8217; hjemmelaget hummus er overraskende lett å forberede. Prøv disse oppskriftene:

  • Dette tradisjonelle oppskriften til Hummus skal være i # 8217; arsenal av hver sunn kokk. Se oppskriften.
  • Stekt rød paprika og jalapeños gi denne hummus en søt og krydret fotball. Se oppskriften.
  • Ristet furu nøtter add protein og jern til denne rekke hummus. Se oppskriften.
  • Dette hummus får sin sør-vestlige touch fra avokado, lime juice og pulverisert chili. Se oppskriften.
  • Ikke c & # 8217; det er regelen at l & # 8217; hummus bør være velsmakende! Prøv denne søte oppskrift som inneholder kanel, kokos sukker og datoer. Se oppskriften.

Selv måten du spiser l & # 8217; hummus er viktig. Hvis du dyppe tortillachips eller stekt kjeks i # 8217, Hummus, spiser du mange fett og mer kalorier. Hold det i helse ved hjelp av hvetebrødspiret eller friske grønnsaker som paprika, gulrøtter og agurker som ladle.