Håndter vekt med hypothyroidisme

Det er en god sjanse for at vekten øker hvis du gir deg litt mat, eller hvis du holder deg borte fra treningsstudioet for lenge. Men hvis du har l & # 8217; hypothyroidism, kan tallene på stigen gå opp med deg, selv om du er fast festet til kostholdet ditt og du har utøvd religiøst.

Hormoner utgitt av skjoldbruskkjertelen hjelper til med å justere metabolismen eller effektiviteten som kroppen brenner mat til å produsere energi på. Når skjoldbruskkjertelen din produserer mindre hormoner, som i # 8217; hypothyroidism, reduseres stoffskiftet ditt. Så du vil ikke brenne kalorier så fort, og du vil øke vekten. L & # 8217; Vektøkning er ikke ekstrem, kanskje 5 eller 10 pounds, men kan være nok til å påvirke selvtillit.

Mer alvorlig er din hypothyroidisme, mer vekt du vil øke. En del av WEIGHT GAINT er på grunn av fett, men de fleste er en akkumulering av væsker på grunn av effekten av en iPoaktiv skjoldbruskkjertel på nyrefunksjonen.

Stopp vektøkningen

En måte å håndtere vektøkningen på er å ta medisinen basert på skjoldbruskhormon foreskrevet av legen. En daglig dose av Levothyroxin (Levothroid, Levoxyl, Synthroid) vil øke produksjonen av skjoldbruskhormoner igjen, og med det, metabolismen. Når du har tatt den rette dosen, bør vekten din stabilisere seg, og du bør ikke ha noen problemer som mister vekt på noen andre.

Men skjoldbruskhormonet kan ikke kvitte seg med vekten du allerede har tatt. For å gå tilbake til din opprinnelige vekt, følg en fornuftig strategi som kombinerer kosthold og mosjon.

Vedta et nytt kosthold

For å redusere, begynner det å subtrahere kalorier fra det daglige tellingen, men gjør det trygt. Ikke følg en ekstremt stiv og lavt kalori diett. Kroppen din vil bare akkumulere kalorier, og du vil ende opp med å øke vekten. I stedet vil du finne en balanse mellom kaloriene du tar og kaloriene som brenner hver dag.

Et sikkert mål for vekttap er 1-2 pounds per uke. I gjennomsnitt, spis 500 kalorier på mindre hver dag, og du vil miste omtrent en halv kilo per uke. Størrelse 1000 kalorier om dagen, og du vil miste 2 pund i uken.

En enkel måte å kutte disse kaloriene på er å eliminere alle matene du ikke trenger. Cookies, kaker, brus og candies er alle fulle av tomme kalorier. De vil gjøre deg fett uten å gjøre noen næringsrik.

I stedet for dessert, spise en bolle med frisk frukt sprinkler med kalorier. Bytt soda med glitrende vann og sitron. Bytt ut maskinert hvitt mel mat, som hvitt brød og kjeks, for de som er basert på fullkornsjer.

En annen måte å redusere kalorier er å spise mer tett energi mat. Disse matvarene inneholder mindre kalorier for munnfull. De vil få deg til å føle deg full raskere, og du vil forbli full lengre.

For eksempel, ta en bolle med vegetabilsk suppe i stedet for pizza. Suppen har mindre enn 100 kalorier og er rik på vann, så du vil møte deg. Et stykke pizza har nesten 300 kalorier og er rik på karbohydrater, at kroppen din vil brenne raskt og la deg være mer.

Senter ditt måltid på frukt og grønnsaker, som er lave i kalorier og rik på næringsstoffer. Legg til en kilde til magert protein, som fisk, fjærfe eller tofu.

Selvfølgelig, snakk med legen din før du gjør betydelige endringer i kostholdet ditt. Du vil hjelpe deg med å veilede deg og overvåke deg under prosessen.

bevege seg

L & # 8217; Øvelse er den andre viktige delen av ethvert vekttapsprogram. L & # 8217; Vanlig trening forvandler kroppen din til en mer effektiv brennende maskin. Jo mer du trener, jo mer kalorier vil du brenne begge med øvelsen både når du er i ro.

Å gå ned i vekt, ta 300 minutter per uke med aerob trening, hvordan å jogge, sykle eller spille tennis. Det fungerer ca 60 minutter om dagen, fem dager i uken. Hvis du ikke har en & # 8217; nå hele om gangen for å trene, del din rutine i segmenter på 10 eller 20 minutter.

Velg en & # 8217; aktiviteter du elsker, og det er praktisk for deg, så du vil være trofast. Du kan gå i nabolaget ditt hver morgen, følg en fitness DVD eller ta spin leksjoner i treningsstudioet. Enhver aktivitet som gjør at du slår det sterkeste hjertet og gjør deg svette, selv hagearbeid eller rengjøring av gulv, teller som en øvelse.

En daglig trening vil også gi deg mer energi, motvirke tretthet som 8217; hypothyroidisme kan forårsake. Siden en liten aktiv skjoldbrusk kan senke hjertefrekvensen, snakk med legen før du starter ny treningsrutine.

Begynn å trene sakte og bare gradvis øker rytmen og varigheten til # 8217; trening når du er klar. Igjen, spør din spesifikke treningsdoktor og utfør en forutbestemt rutine.