Hatha vs vinyasa yoga: fordeler og hvordan de varierer

Del på Pinterest

Av mange forskjellige typer yoga praktiserte over hele verden, to varianter & # 8211; Hatha og Vinyasa Yoga & # 8211; de er blant de mest populære. Selv om de deler mange av de samme posene, har Hatha og Vinyasa hver en tydelig konsentrasjon og rytme.

Som er riktig for deg, avhenger av yoga-opplevelsen, fra treningsnivået ditt og dine mål for L & # 8217, læring og praksis av denne form for fysisk aktivitet.

I denne artikkelen vil vi undersøke både former for yoga nærmere, og vi vil hjelpe deg med å bestemme hvilken som passer best for deg.

COS’er Hatha Yoga?

Hatha yoga kan betraktes som en generisk begrep for å beskrive mange av de vanligste former for yoga undervist i dag i vest.

Med denne typen yoga, flytt kroppen din sakte og bevisst i forskjellige poser som tester din styrke og fleksibilitet, samtidig som du fokuserer på avslapning og bevissthet.

L’Hatha Yoga legger særlig vekt på å puste og kontrollert holdning. Bygg styrken i kjernen, som er nøkkelen til en god holdning, er et annet viktig aspekt av denne typen yoga.

Hatha har hundrevis av poser, inkludert de som er kjent som hunden vender ned og bøyer fremoverstående. Posisjonene holdes vanligvis for forskjellige åndedrag før de flytter til den neste.

Hva er fordelene med’Hatha Yoga?

Forskning har vist at Hatha Yoga har et bredt spekter av fordeler, inkludert de som er beskrevet her:

fordeler

  • Stressreduksjon. EN 2013 studie I Journal of Nursing Research oppdaget han at deltakelse i en enkelt 90-minutters økt med Hatha Yoga var forbundet med reduksjon av stress. Den samme studien har etablert at å gjøre Hatha Yoga regelmessig kan redusere stresset som oppfattes enda mer signifikant.
  • Reduksjon av symptomer på depresjon. Sekund 2018 Studio, Bare 12 vanlige treningsøkter i # 8217; Hatha Yoga kan redusere nivåene av angst og depresjon betydelig.
  • Muskel og artikulær fleksibilitet. Mange studier, inkludert til 2015 Studio I Journal of Physical Therapy Science, foreslår de at deltakelse i’Hatha Yoga forbedrer fleksibiliteten til ryggraden og bakre lårmuskler. Forskere anbefaler også Hatha Yoga for eldre som trenger hjelp til å forbedre rekkevidden av fellesbevegelse.
  • Base kraft. Sekund 2016 studio, Bare 21 dager med trening Hatha Yoga kan føre til forbedringer i styrken og i # 8217; balansen mellom de sentrale musklene.

Cos’er vinyasa yoga?

Vinyasa er en tilnærming til yoga der du går direkte fra en altroposisjon;. C’Det er en flyt i en Vinyasa Yoga-økt, selv om de spesifikke posene og rytmen i strømmen varierer fra en instruktør alle & # 8217;.

Du kan også høre begrepet ashtanga yoga brukt utveksling med vinyasa. Selv om de er like i # 8217; tilnærming, er den grunnleggende forskjellen at Ashtanga-sesjonene følger samme ordning som utgjør hver gang.

Vinyasa, D & # 8217, en annen del, vanligvis beveger seg fra en utgjøre alle «8217; andre etter lærerens skjønn. Denne overgangen er koordinert med pusten din. Det er gjort spesielt mens du exhalerer eller inspirerer og gir deg følelsen av at pusten din beveger kroppen din.

En rask Vinyasa-sesjon kan være fysisk krevende.

Hva er fordelene med vinyasa yoga?

Vinyasa Yoga forbedrer energinivået ved å fremme avslapning og redusere stressnivået. Det tilbyr også mange andre fordeler, inkludert:

fordeler

  • Motstand og trening for styrke. Siden de krevende posene utføres raskt, hjelper Vinyasa Yoga å bygge muskelstyrke ved å forbedre treningen din.
  • Stabilitet og balanse. Mens forbedringen av’balanse er en fordel med yoga generelt, a 2015 Studio I magasinet ble det funnet at for folk med synsproblemer, et yogakurs basert på’Ashtanga har betydelig forbedret sin følelse av balanse og redusert risikoen for å falle.
  • Kardioopplæring. Sekund 2013 studie I Journal of Yoga & Fysioterapi, raske bevegelser og den fysiske utfordringen i Vinyasa Yoga gjør det til en kardiovaskulær trening med en ideell lysstyrke.
  • Mindre stress, mindre angst. I en 2012 studie Kvinner som gjennomgår kognitiv atferdsterapi (CBT) for å slutte å røyke, fant forskerne at Vinyasa Yoga praksis bidrar til å redusere stress og angst nivåer. Han hjalp også deltakerne til å slutte å røyke.

Hva er de største forskjellene mellom disse to stilene?

Hatha og Vinyasa Yoga inkorporerer mange av de samme posene. Hovedforskjellen er rytmen til leksjonene.

  • Vinyasa beveger seg i et raskere tempo og krever større pustekontroll sammenlignet med # 8217; Hatha Yoga.
  • Fordi det utføres sakte og posene holdes lengre, har Hatha Yoga en større forlengelse.

Som er riktig for deg?

Som enhver form for trening, den typen yoga best egnet til deg, avhenger av flere faktorer.

L’Hatha Yoga kan være mer egnet hvis:

  • de er nye i yoga
  • ha et lavere nivå av fysisk form
  • Du vil fokusere på din sentrale kraft eller på stillingen din
  • ønsker å maksimere stressreduksjon
  • Foretrekker en langsommere og mer avslappet rytme

Vinyasa Yoga kan være en bedre kombinasjon hvis du:

  • De er kjent med yoga posisjoner og hvordan å utføre dem
  • ha et godt nivå av fitness
  • ønsker å få en kardio og styrke trening under yoga økten
  • Som å føle seg utfordret under yoga-økten

Bunnlinjen

Hatha og Vinyasa Yoga deler mange av de samme posene. Hver av dem legger vekt på kontrollert og bevisst pusting for å hjelpe deg med å slappe av og forbedre treningen din. Den største forskjellen mellom dem er tempoet som du går forbi en pose alle & # 8217;.

Når du bestemmer hvilken yoga tilnærming som er best for deg, husk at du alltid kan prøve en stil og bytte til en annen hvis du tror det ikke passer for dine trenings- eller velvære mål.