Glukotoksisitet: Symptomer, årsaker, behandling og andre

Så & # 8217; glukotoksisitet?

Et nivå av ubehandlet høyt blodsukker kan føre til en tilstand som kalles glukotoksisitet (noen ganger kalt glukose toksisitet). Det er forårsaket av skadede beta-celler.

Beta-celler hjelper kroppen din til å skape og slippe et hormon som kalles insulin. Insulinekstrakterer sukkeret (også kalt glukose) fra blodet slik at cellene kan bruke det til å produsere energi. Denne prosessen bidrar også til å regulere blodsukkernivået.

Over tid kan et høyt nivå av blodsukker (også kalt hyperglykemi) skade beta-celler. Skadede beta-celler forårsaker både en reduksjon i insulinproduksjonen og en økning i kroppsresistens All & # 8217; insulin, noe som resulterer i glukotoksisitet.

Hva er symptomene på glukotoksisitet?

Et høyt nivå av blodsukker kan skade organer og vev. Det kan også redusere antall hvite blodlegemer i kroppen, som er en viktig del av immunforsvaret. Å ha et svekket immunsystem utsetter deg for større risiko for kontraktsinfeksjoner. Det kan også gjøre sårhelbredelse vanskeligere.

Andre symptomer på høyt blodsukker inkluderer:

  • Overdreven tørst
  • hyppig urinering
  • tåkesyn
  • utmattelse
  • hodepine
  • tørr i munnen
  • forvirring

Hvis du har regelmessig blodsukkernivåer større enn 240 milligram for decilitre (mg / dl), kontakt legen din umiddelbart. Kontakt beredskapsrommet hvis du også er syk, og du kan ikke holde vannet eller maten.

Hva forårsaker glukotoksisitet?

Glukotoksisitet er forårsaket av langsiktig høyt blodsukker, som er et svært vanlig diabetes symptom. Du kan imidlertid ha høye nivåer av blodsukker uten å ha diabetes. L & # 8217; Høyt nivå av blodsukker som ikke er relatert til diabetes, er vanligvis forårsaket av en underliggende sykdom, spesielt de som er relatert til det endokrine systemet eller medisiner som steroider.

Forskere Jeg tror det er en sterk sammenheng mellom oksidativt stress og glukotoksisitet. Oksidativt stress refererer til å ha for mange frie radikaler i kroppen uten nok antioksidanter for å bekjempe dem. Dette kan skade beta-cellene dine og forårsake glukotoksisitet

Høyt blodsukker kan forårsake oksidativt stress. Andre potensielle årsaker inkluderer:

  • dårlig diett
  • mangel på trening
  • understreke

Hvordan glukotoksisitet er diagnostisert?

Den beste måten å sjekke glycotoxicitet kontrollerer regelmessig blodsukker og insulinnivåer. Hvis du har diabetes, gjør du sannsynligvis det allerede. Hvis du ikke har diabetes eller kontroller regelmessig blodsukker, kan du snakke med legen din for å få en A1C-test. Dette måler gjennomsnittet blodsukkernivået i de siste tre månedene.

Etter at legen har kontrollert nivåene dine og bestemt hvis du trenger, kan du foreslå en god glukosemonitor som du kan bruke hjemme.

Hvis du har vanlige blodsukkernivåer høyere enn 126 mg / dl eller en A1C høyere enn 6.5%, du har størst risiko for å utvikle glukotoksisitet.

Hvordan glukotoksisitet behandles?

Den beste måten å behandle glukotoksisitet er å senke blodsukkernivået. Du kan gjøre det:

  • Endre kostholdet ditt
  • trening
  • Få insulininjeksjoner
  • Tar dop

Forskningen som forbinder glukotoksisitet til oksidativt stress, antyder også at antioksidantmedikamenter, som metformin og troglitazon, kan være en effektiv behandling for glukotoksisitet forårsaket av oksidativt stress.

Glukotoksisitet har komplikasjoner?

Hvis du er i fare for å utvikle glukotoksisitet, er det viktig å kontakte legen din slik at du kan lage en plan for å senke blodsukkernivået.

Ubehandlet glukotoksisitet kan forårsake:

  • Vaskulære vevsproblemer
  • Redusert endotelcellefunksjon
  • Øyenvippeproblemer
  • Nerveproblemer
  • nyreproblemer
  • Økt risiko for kardiovaskulær sykdom

Du kan forhindre glukotoksisitet?

Du kan redusere risikoen for å utvikle glukotoksisitet ved å redusere blodsukkernivået.

Det første trinnet for å gjøre det består i å redusere karbohydratinntaket, inkludert:

  • brød
  • Pasta
  • korn
  • Desserter, som brus, fruktjuicer, kjeks, kaker og candies
  • frukt
  • Melk og yoghurt
  • Snacks, som chips og kjeks
  • Korn, som mel d & # 8217; havre, ris og bygg

Husk at det ikke er nødvendig å unngå disse matvarene helt. Pass på at du bare spiser dem i moderasjon. Mengden karbohydrater du bør spise, avhenger av din vekt, høyde og aktivitetsnivå. Som en generell regel fokuserer på 30-75 gram karbohydrater i et hovedmåltid. For snacks, skyte for 15-30 gram. Å spise regelmessig bidrar også til å holde blodsukkernivået under kontroll.

Redusere stress kan også bidra til å forhindre topper av blodsukker. Hvis du føler deg regelmessig stresset, prøv å legge til anti-stress aktiviteter i din daglige rutine. Meditasjon, pusteøvelser og bare tilstrekkelig søvn kan bidra til å redusere stress. Du kan også gjøre yoga eller gjøre en rask tur for å eliminere stress og mosjon, noe som også bidrar til å senke blodsukkeret. Enkle dype pusteteknikker kan bidra til å øke følsomheten for insulinet.

TIL 2013 studie oppdaget at praktiserende vanlige avslapningsøvelser har forbedret insulinsekresjon og redusert betennelsen. Begge er grunnleggende for både høy blodsukker og glukotoksisitetsbehandling.

Hva er utsiktene for glukotoksisitet?

Glukotoksisitet kan ha varige effekter på beta-celler og generell helse. Du kan imidlertid enkelt hindre eller behandle glukotoksisitet ved å overvåke blodsukkernivået. Hvis du har diabetes, fungerer det tett med legen din for å sikre at stoffdosen er riktig for deg.