Fytoøstrogener: Fordeler, overgangsalder, bivirkninger og mat

Hva er fytoøstrogenene?

Fytoøstrogener er sammensatt som er naturlig funnet i planter. De finnes også i et bredt spekter av vegetabilske matvarer. Hvis du spiser frukt, grønnsaker, belgfrukter og noen frokostblandinger, få fytoøstrogener fra kostholdet ditt. Et vegetabilsk-basert kosthold er veldig rik på naturlige fytoøstrogener i sunne mengder, spesielt fra soya.

& # 8220; phyto – & # 8221; Det er et gresk rotord som betyr & # 8220; anlegget & # 8221;. L’østrogen er et kvinnelig hormon som regulerer funksjoner både hos kvinner og menn. Fytoøstrogener, selv om vegetabilsk opprinnelse, jobber veldig på samme måte som animalske østrogener hos mennesker. Når vi spiser fytoøstrogen, kan kroppen vår svare som om vårt østrogen er til stede.

Hva kan fytoøstrogener gjøre for helsen din?

I begrenset grad kan fytoøstrogener tjene som en type naturlig erstatningshormonbehandling. Dette er spesielt tilfelle av fytoestrogen kosttilskudd.

Siden de etterligner østrogenene i kroppen din, gjør fytoøstrogen noen av de samme tingene. Andre potensielle fordeler med fytoøstrogener inkluderer:

Lettelse fra hetetilger

Perimenopause er en reproduktiv fase i livet til en kvinne som vanligvis begynner mot slutten av 40 år. I løpet av denne tiden stopper hans kropp å produsere mange kvinnelige hormoner. En av disse hormonene er østrogen. Dette vender seg til en tid da hans perioder stoppet i minst 12 måneder og er nå i overgangsalderen.

Perimenopause kan forårsake mange ubehagelige symptomer, inkludert varme blinker, svinger av libidos humør og reduksjon, og disse kan fortsette etter overgangsalderen.

En studie viste fytoøstrogener, sterkt reduserende varme blinker. Tallrike andre studier opplever positive effekter for varme blinker og andre perimenopausale symptomer, og videre forskning pågår for denne bruken av fytoøstrogen.

Forebygging av # 8217; osteoporose hos kvinner

Andre studier vis at fytoøstrogener kan bidra til å forhindre tapet i kvinnelige aldring. Naturlige østrogener er kjent for å opprettholde normal bein tetthet. Når kvinner er i alderen, reduseres østrogen nivåer, noe som gjør dem mer sårbare for osteoporose.

Fordi fytoøstrogener virker veldig på samme måte som østrogen, for å ta dem, kan det hindre at dette skjer. Imidlertid er det nødvendig med videre forskning før en lege anbefaler denne bruken.

Menstrual lindring

Noen kvinner bruker fytoøstrogener som naturlige eller urte rettsmidler for å lindre menstruasjonsproblemer eller uregelmessigheter. Østrogen nivåer kan redusere i visse perioder med menstruasjonssyklusen, forårsaker irriterende symptomer.

Hvis østrogener kan byttes ut (for eksempel med fytoøstrogener eller gjennom en pille), kan disse symptomene lindres. Videre forskning er nødvendig på hvordan du gjør det trygt.

Behandling av akne

Det kan også være mulig å behandle akne med fytoøstrogen. L’ideen er at østrogen kontraster androgener (mannlige hormoner), som kan bidra til akne hos kvinner.

Fordi fytoøstrogener virker som østrogen, kan de motvirke andogener og lindre eller forhindre akne tilsvarende. Noen undersøkelser støtter det, men det tjener mer.

Du bør være forsiktig med å ta fytoøstrogener?

Fytoøstrogener kan gi noen av de samme fordelene som naturlige og syntetiske østrogener. Men dette gjør ikke nødvendigvis dem tryggere enn syntetiske hormoner.

I de senere år har syntetiske østrogener fått et dårlig skudd for negative bivirkninger. Dette inkluderer større risiko for fedme, kreft, reproduktive lidelser og fødselsskader hos gravide kvinner.

Selv om fytoøstrogenene er naturlige og virker mer selvsikker, virker de på samme måte. De kan skape de samme risikoene. Disse inkluderer:

  • Endringer i hormonelle sykluser
  • Vanskelighetsgrad med amming
  • Økt risiko for brystkreft
  • Økt risiko for endometriose
  • Økt risiko for endometrial kreft
  • Økt risiko for ikke-viral giftig hepatitt
  • Økt risiko for livmorfibroider

Videre forskning er nødvendig for å forstå det komplette omfanget av hva fytoøstrogener gjør. Så langt har en diett rik på vegetabilsk mat bare helsemessige fordeler. Det er ingen helserisiko kjent ved forbruket av flere vegetabilske matvarer.

Unngå å ta fytoestrogen kosttilskudd i høye doser og i lange perioder, bare for sikkerhet. Snakk med legen din før du tar et fytoestrogen supplement eller øker fytoestrogeninntaket betydelig.

Hvilke matvarer og urter inneholder fytoøstrogener?

Mange planter og vegetabilske matvarer inneholder fytoøstrogener. Noen inneholder mer enn andre og kan ha en mer signifikant innvirkning på helsen din.

Noen urter er rike på fytoøstrogener og kan antas i form av et supplement. Kosttilskudd kan ha høyere nivåer av fytoøstrogener enn mat, så snakk med legen din før du tar dem.

De viktigste og bemerkelsesverdige kildene er:

  • Angelica
  • Svart Cohosh
  • brokkoli
  • gulrøtter
  • Casting Tree Berry
  • Kaffe
  • dong quai
  • enotera
  • Belgfrukter (bønner, erter, peanøtter)
  • Lakrisrot
  • appelsiner
  • rødkløver
  • Soya (Tofu, Tempeh, Miso, Soy Milk)
  • lommelykt

Bunnlinjen

Phytoøstrogener kan ha noen helsemessige fordeler, men tar dem nøye. Dette gjelder spesielt med langsiktige og høye doser. Selv om de kan virke tryggere enn syntetiske østrogener, kan dette ikke være tilfelle. Snakk med legen din før du tar et urte supplement eller øker din daglige fytoøstrogen sterkt.

Urter og kosttilskudd overvåkes ikke av kvalitet, renhet, dosering eller emballasje fra US Food and Drug Administration. Søk etter selskaper som selger disse produktene, slik at du kan gjøre de mest sikre valgene. Prøv alltid å leie fytoøstrogener naturlig, gjennom mat, før du vurderer urter eller kosttilskudd.

Du bør være sikker på å få fytoøstrogener fra mat etter en variert kosthold. Pass på at du spiser frukt, grønnsaker, frokostblandinger, valnøtter, frø og belgfrukter for å prøve fordelene.