Fysiske symptomer på angst: hva du kan fortelle deg kroppen din

L’Angst er ikke bare i hodet ditt

Hvis du lider av angst, kan du ofte føle deg bekymret, nervøs eller redd for vanlige hendelser. Disse følelsene kan være sjokkerende og vanskelige å håndtere. De kan også gjøre et dagligliv en utfordring.

Angst Det kan også forårsake fysiske symptomer. Tenk på et øyeblikk da du hørte engstelig. Kanskje hendene dine var svette eller beina dine skjelvet. Din hjertefrekvens kan bli akselerert. Du kunne ha hørt deg syk i magen min.

Du kan ha koblet disse symptomene til nervøsiteten din. Men kanskje du ikke var sikker på hvorfor de ikke følte seg bra.

De fleste opplever av og til angst. L’Angst kan være alvorlig eller slå i en forstyrrelse hvis den varer lenge, forårsaker et betydelig ubehag eller forstyrrer livet ditt på andre måter.

Typer av angst inkluderer:

Noen typer angst har unike symptomer som er spesifikke for frykt relatert til # 8217; angst. Generelt, men lidelser i D’angst deler mange fysiske symptomer.

Fortsett å lese Finn ut mer om fysiske symptomer på # 8217; angst og hvordan de kan påvirke deg.

Som l’angst påvirker kroppen din

L’Angst kan ha fysiske symptomer som påvirker helse og hverdag.

Fysiske symptomer på angst

  • mageknip, kvalmeeller fordøyelsesproblemer
  • hodepine
  • søvnløshet eller andre søvnproblemer (våkne ofte, for eksempel)
  • Svakhet eller tretthet
  • Rask pusting eller pust
  • Heartbeat eller hjertefrekvensøkning
  • svette
  • Skjelvende skjelvende
  • muskelspenning eller smerte

Spesifikke typer angst kan ha flere fysiske symptomer.

Hvis du har en fil panikkanfall, du kan:

  • frykt for å dø
  • du har problemer med å puste eller føle at du er kvelende
  • Har nummenhet eller prikkende opplevelser i kroppsdeler
  • Han har brystsmerter
  • Stunning, svimmelhet eller som om jeg kunne svimte
  • Det føles overopphetet eller kulderystelser

L’angst, kroppsrespons på stress, er måten kroppen din advarer deg trusler og hjelper deg med å forberede deg på å møte dem. Dette kalles kamp eller rømningsrespons.

Når kroppen din reagerer på fare, puster raskt fordi lungene dine prøver å flytte mer oksygen gjennom kroppen din hvis du trenger å unnslippe. Dette kan få deg til å føle deg som om jeg ikke hadde nok luft, noe som kunne utløse ytterligere angst eller panikk.

Kroppen din er ikke designet for alltid å være på vakt. Å være i en konstant modus for kamp eller flukt, som kan skje med kronisk angst, kan ha negative og alvorlige effekter på kroppen din.

Avhandlingsmusklene kan forberede seg til å unnslippe raskt fra fare, men stadig kan avhandling muskler forårsake smerte, tensiv hodepine og migrene.

Adrenalinhormonene og kortisolen er ansvarlige for hjertefrekvensen og pusten, som kan hjelpe når man står overfor en trussel. Men disse hormonene påvirker også fordøyelsen og blodsukkeret.

Hvis du ofte er stresset eller engstelig, kan den hyppige utgivelsen av disse hormonene ha effekter på langsiktig helse. Ditt fordøyelse kan også endres som svar.

Det er engstelig?

Hvis symptomene dine påvirker din følelsesmessige helse eller gjør hverdagen vanskelig, er det en god ide å konsultere en lege. Din grunnleggende lege kan utelukke medisinske problemer som forårsaker de samme symptomene.

Hvis dine fysiske symptomer ikke har en medisinsk årsak, kan du ha engstelig. En mental helsepersonell kan diagnostisere angst og andre psykiske helsemessige forhold.

Selv om det ikke er noen medisinske tester for angst, er det Screening verktøy En psykiater, psykolog, terapeut eller konsulent kan bruke til å avgjøre om du lider av angst.

En psykisk helsepersonell vil spørre deg om informasjon om alle dine symptomer, fysikere og følelsesmessige, for å avgjøre om du har en D & # 8217-forstyrrelse;. De vil også ønske å vite hvor lenge du hadde symptomene, og hvis de har økt tyngdekraften eller har blitt utløst av en bestemt begivenhet.

Det er viktige fakta å dele med din terapeut:

  • Du bruker narkotika eller andre stoffer?
  • Du har skadet deg selv eller du tenker på å skade deg selv eller andre?

Begge disse tingene kan påvirke diagnose og behandling. Mange mennesker lider av angst sammen med en «8217; andre betingelser for mental helse, som Depresjon. Fortell din terapeut Alle dine symptomer kan hjelpe deg med å få den mest nøyaktige diagnosen og den mest nyttige behandlingen.

Få hjelp til L’angst

Ifølge L’angst og depresjonsforening av Amerika (Adaa), kan du være på økt risiko For fysiske helseproblemer hvis du lider av angst.

TIL 2015 Studio av 989 voksne fant at symptomene på angst var assosiert med sår. Det samme studioet fant også at med økningen i symptomer på angst og depresjon ble det mer sannsynlig at en person ville:

  • astma
  • Hjertproblemer
  • migrene
  • Visjonsproblemer
  • Tilbake problemer

Forskning har ytterligere tilkoblet L’angst. EN 2016 studio foreslo at astma eller L’angst kan forårsake eller stammer fra # 8217;.

Forskning & # 8211; Undersøkelser Han foreslo også at angsten er forbundet med en økning i risikoen for hjertesykdom, hjertesvikt og hjerneslag, selv om det ikke var bestemt og risikoen for en spesifikk risikofaktor for disse forholdene.

TIL 2017 Studio Eldre oppdaget at # 8217; angst var assosiert med hjertesykdom. Å ha både angst og depresjon har vært knyttet til en økning i synsproblemer, mage og astma problemer, blant annet.

Fordi «8217; angst kan ha en så alvorlig helsepåvirkning, er det viktig å motta hjelp. L’Mild angst kan forsvinne alene eller etter hendelsen som forårsaket angst. Angst er ferdig, men den kroniske angsten fortsetter ofte og kan bli verre.

Hvis du ikke er sikker på hvordan du finner en terapeut, kan du spørre din Base Doctor en utsatt.

Lister over terapeuter kan også hjelpe deg med å finne en terapeut i ditt område. Hvis du tror du er på utkikk etter angst, kan du søke på spesialiserte leverandører i behandlingen av # 8217;.

Finn hjelp for L’angst

Behandling for fysiske symptomer på # 8217; angst

Behandling for L’Angst avhenger av symptomene du har og deres alvorlighetsgrad.

Terapi og narkotika er de to hovedbehandlingene for angsten. Hvis fysiske symptomer oppstår, snakk om terapi eller narkotika som forbedrer angst, fører ofte til en forbedring i disse symptomene.

Behavioral kognitiv terapi (CBT) er en av de vanligste og effektive terapeutiske alternativene for angsten.

Du kan oppleve at terapien alene er nyttig. Men hvis symptomene dine ikke forbedrer, er stoffene for angsten en «8217; alternativet du kan diskutere med en psykiater.

Du kan også handle alene for å håndtere symptomene på # 8217;.

Selvhjelp for angsten:

  • Vær fysisk aktiv, hvis du kan. L’Trening kan bidra til å redusere stress og forbedre fysisk helse. Hvis du ikke kan være aktiv, prøv å sitte ute hver dag. Forskning & # 8211; Undersøkelser Vis flere og mer enn naturen kan dra nytte av mental helse.
  • Unngå alkohol, koffein og nikotin. Hver av disse kan forverre # 8217; angst.
  • Prøv avslappeteknikker. L’Guidet fantasi og dyp pusting er to praksiser som kan hjelpe kroppen din til å slappe av. Selv meditasjon og yoga kan dra nytte av deg. Disse teknikkene regnes som sikre, men følgelig er det mulig å prøve større angst.
  • Gi prioritet til å sove. Søvnproblemer følger ofte med # 8217; angst. Prøv å sove så mye som mulig. Feeling ristet kan hjelpe deg med å takle symptomene på # 8217;. Søvn mer kan også redusere symptomene.

Bunnlinjen

Vedvarende frykt og bekymring er ganske kjente angstsymptomer, men du kan være mindre kjent med de fysiske symptomene på # 8217;. Du kan ikke vite hva du lever er # 8217; angst.

L’Ubehandlet angst kan ha langsiktige effekter for alle helsesektorer. Snakk med legen din dersom symptomene dine fortsetter eller forårsaker vanskeligheter på jobben, på skolen eller i dine relasjoner.

Det er ingen kur mot angst, men behandling, som ofte inneholder en kombinasjon av terapi og narkotika, er ofte svært nyttig for å redusere symptomene.