Fordi vi drømmer? Rollen som drømmer og mareritt

Beskrivelse

Drømmer er hallusinasjoner som oppstår i noen søvnfaser. De er sterkere under REM-søvn, eller den raske øyebevegelsesfasen, når du kanskje har mindre sjanse til å huske drømmen din. Vi vet mye om søvnrollen i reguleringen av metabolisme, blodtrykk, hjernefunksjon og andre aspekter av helse. Men det var vanskeligere for forskere å forklare rollen som drømmer.

Når du er våken, har tankene dine en viss logikk. Når du sover, er hjernen din fortsatt aktiv, men dine tanker eller drømmer har ofte lite eller ingen mening. Dette kan skyldes at hjernens følelsesmessige sentre aktiverer drømmer, i stedet for logiske regioner.

Selv om det ikke er noen endelige bevis, er drømmer vanligvis selvbiografiske tanker basert på dine siste aktiviteter, samtaler eller andre problemer i livet ditt. Det er imidlertid noen populære teorier om drømmenes rolle.

Rollen som drømmer

Forskere er ennå ikke helt D’enighet på formålet med drømmer. Imidlertid eksisterer noen mye delte trosretninger og teorier.

Drømmer som terapeuter

Drømmene dine kan være måter å sammenligne deg selv Emosjonelle dramaer i livet ditt. Og siden hjernen din fungerer på et mye mer følelsesmessig nivå enn når du er våken, kan hjernen din etablere forbindelser om dine følelser som ditt bevisste selv ikke ville gjøre.

Drømmer som å kjempe eller flygende trening

Et av de mest aktive hjerneområdene under drømmen er Amygdala. L’Amigdala er den delen av hjernen forbundet med overlevelsesinstinktet og kampen eller fluktresponsen.

En teori antyder at siden L’Amigdala er mer aktiv under søvn enn i livet ditt som en søt, kan det være måten hjernen forbereder deg til å møte en trussel.

Heldigvis sender cerebrale trunkene nervesignaler under REM-søvn som slapper av muskler. På denne måten prøver du ikke å løpe eller stanse i søvn.

Drømmer som musen din

En teori om hvorfor vi drømmer om, er at det bidrar til å lette vår Kreative trender. Kunstnere av alle slags attributt til drømmer L’inspirasjon for noen av deres mest kreative arbeider. Du kunne ha våknet deg noen ganger i livet ditt med en god ide for en film eller en sang.

Uten det logiske filteret kan du normalt bruke i livet ditt som en søt som kan begrense din kreative strøm, dine tanker og ideer har ingen restriksjoner når du sover.

Drømmer om minnehjelpere

en Bredt utbredt teori Hensikten med drømmer er at de hjelper deg med å huske viktige minner og ting du har lært, for å kvitte seg med ikke-viktige minner og løse kompliserte tanker og følelser.

Søket viser den søvn bidrar til å huske minner. Hvis du lærer ny informasjon og sover på dem, vil du kunne minne deg bedre enn om du blir bedt om å huske disse informasjonene uten å ha nytte av søvn.

Måten drømmer påvirker memorisering og minneanrop er ennå ikke klart forstått. Men drømmer kan hjelpe hjernen mer effektivt å huske viktig informasjon mens du blokkerer stimuli som kan forstyrre minne og # 8217; læring.

Fordi vi har mareritt?

Drømmer som hjelper deg med å håndtere følelser, minner og annen informasjon kan virke veldig nyttig. L’sporadisk mareritt er ansett som en drøm som bare er mer skummelt eller sjokkerende. Mareritt har en tendens til å være forårsaket av stress, angst eller noen ganger som en reaksjon på visse stoffer.

Men hvis du ofte har mareritt, kan du ha en søvnforstyrrelse. De skummel drømmene som oppstår regelmessig, kan merkes som søvnforstyrrelser hvis mareritt:

  • Det gjør deg ivrig etter å sove
  • Bringe til hyppige søvnavbrudd
  • forårsake annen søvn eller psykiske problemer

Mange mennesker opplever sporadiske mareritt for livet. Men L’American Sleep Association bare estimat 5 prosent av befolkningen eksperimenter vedvarende mareritt som søvnforstyrrelse.

Hva påvirker drømmer?

Noen faktorer som påvirker oss når vi er våken, kan de også påvirke våre drømmer.

Helsetilstander

En av de største påvirkningene på drømmer er hvor mye eller hvor lite du sover. Å være fratatt søvn i en eller to netter (eller mer) kan gjøre noen deler av hjernen mye mer aktiv når den endelig glir inn i REM-søvn. Det er sannsynlig at du har mer levende drømmer hvis du hadde rørt netter. Det er også mer sannsynlig at du også husker disse drømmene.

Å være gravid er også en katalysator for levende drømmer. L’økning i hormonproduksjonen påvirker måten hjernen behandler tanker og følelser. Dette fører ofte til noen intense drømmer.

Psykiske helseforstyrrelser som depresjon og angst, samt bipolar lidelse og andre forhold knyttet til stemningen, kan utløse intense og noen ganger forstyrrende eller negative drømmer. Narkotika for disse forholdene, inkludert antidepressiva og antipsykotika, er også forbundet med en høyere risiko for mareritt.

Matvarer

Det er ingen ubestridelige tester som visse matvarer fører til villeste eller bedre drømmer. Men det er klart at noen matvarer kan forberede bakken for å huske drømmene dine bedre.

Karbohydratrike matvarer, for eksempel, kan gi deg rask energi. Men etter en PO & # 8216; de kan få deg til å føle deg ned. Alt som påvirker staten din d’sjelen fra våken risiko selv påvirker staten din D’ubevisst sjel. Så hvis en sukkerskollaps gjør deg deprimert i løpet av dagen, kan disse følelsene bevege seg til søvnen din.

Dessuten kan maten som får deg våkne opp hele natten, få deg til å våkne opp oftere i REM-fasen. Når dette skjer, vil du sannsynligvis huske mer enn dine drømmer.

Daglige aktiviteter

Akkurat som liten eller avbrutt søvn ofte oversetter til flere levende drømmer, en god natts søvn vil redusere de intense drømmene du vil huske.

TIL Liten studio Han fant ut at en god måte å sove mer dypt, gjør trening om morgenen. En god tur eller en annen cardio-trening før middagen bidrar til å sette klokken slik at du er mer tilbøyelig til å sovne raskere og bruke mer tid i dyp søvn enn hvis du ikke trener eller hvis du trener sent på kvelden.

Løpere og andre ekte treningsentusiaster har en tendens til å bruke mindre tid i en drøm om søvn, som er en av de lettere sovestene. Videre, mer effektivt kan du redusere stress i løpet av dagen, mindre er sannsynlig å ta stress og angst i sengen. Dette bør bidra til å redusere mareritt og søvnavbrutt hver kveld.

Hvordan huske drømmene dine

En av grunnene til at drømmer kan være vanskelig å huske er at kjemikalien i hjernen forbundet med minne og # 8211; Norepinefrin & # 8211; og # 8217; elektrisk aktivitet i hjernen som hjelper med minne er på de laveste nivåene når du drømmer. Faktisk, hvis du har en drøm, men du ikke våkner opp under drømmen, vil du ikke kunne huske. Drømmene du husker er de som foregår når du våkner.

To måter å hjelpe deg med å huske drømmene dine er å si til deg selv mens du sovner du vil huske drømmen din. Hvis dette er din siste tanke, kan du være mer tilbøyelig til å våkne opp med en drøm fortsatt litt & # 8216, frisk i minnet ditt.

Fordi minnet om drømmer lett kan avbrytes fra minimum distraksjon, bør du prøve å huske de fleste drømmene dine så snart du våkner. Ikke kom deg ut av sengen og ikke tenk på noe annet. Prøv å gripe et hvilket som helst bilde eller husk at du har din drøm og notat på en blokk i nærheten av sengen din eller smarttelefonen din.