Emosjonell utmattelse: Symptomer, årsaker, behandlinger og mer

COS’er den følelsesmessige utmattelsen?

L’Emosjonell utmattelse er en tilstand der man føler følelsesmessig utmattet og tømt på grunn av stresset som er akkumulert av ens personlige eller arbeidsliv, eller fra en kombinasjon av begge. L’Emosjonell utmattelse er et av tegnene på utbrenthet.

Folk som lider av følelsesmessig utmattelse, føler ofte som om de ikke hadde makt eller kontroll over hva som skjer i livet. De kan føle deg & # 8220; blokkert & # 8221; O & # 8220; Fanget & # 8221; i en situasjon.

Mangel på energi, dårlig søvn og redusert motivasjon kan gjøre det vanskelig å overvinne den følelsesmessige utmattelsen. Over tid kan denne kroniske stressstaten forårsake permanent helseskader.

Alle som lider langsiktig stress kan bli følelsesmessig utmattet og overveldet. I vanskelige øyeblikk, # 8217; følelsesmessig utmattelse kan slå deg trukket tilbake, men det er aldri for sent å be om hjelp.

Hva er symptomene på’følelsesmessig utmattelse?

Symptomene på’følelsesmessig utmattelse kan være både følelsesmessig og fysisk.

Folk opplever den følelsesmessige utmattelsen annerledes, men generelt inkluderer symptomene:

  • MISSTIT
  • søvnforstyrrelser
  • irritabilitet
  • fysisk tretthet
  • følelser av fortvilelse
  • distraksjon
  • apati
  • hodepine
  • Variasjoner av’appetitten
  • nervøsitet
  • Konsentrasjonsproblemer
  • irrasjonell sinne
  • Økt kynisme eller pessimisme
  • følelse av frykt
  • Depresjon

Arbeidsgivere hvis ansatte er overarbeidet og følelsesmessig utmattet, kan begynne å legge merke til endringer i arbeidsytelsen og i General Moral of the Team. For eksempel kan de begynne å merke seg at deres ansatte har:

  • Manglende overholdelse av tidsfrister
  • mindre forpliktelse til organisasjonen;
  • pluss fravær
  • Høy omsetningsrate

Hvilken årsak l’følelsesmessig utmattelse?

Eksperimentere litt og den daglige angst er normal, men over tid kan kronisk stress sette kroppen for å teste. L’Emosjonell utmattelse er forårsaket av en lang periode med konstant stress i livet, både fra personlig stress hjemme og stress relatert til arbeid.

Hva utløser den følelsesmessige utmattelsen varierer fra person til person. Hva kan være stressende for en person kan være helt håndterlig for en annen person.

Noen mer vanlige utløsende faktorer på # 8217; følelsesmessig utmattelse inkluderer:

  • Høytrykksarbeid, som sykepleiere, leger, politibetjente og lærere
  • Intens utdanning, som medisinskolen
  • Jobber lange timer eller jobber i en jobb du hater
  • få barn
  • sønner vokser
  • Økonomisk stress eller fattigdom
  • hjemløs
  • være en omsorgsperson for en elsket
  • Langvarig skilsmisseprosedyre
  • Død av et familiemedlem eller en venn
  • Cozenge med en kronisk sykdom eller skade

Hvordan behandle den følelsesmessige utmattelsen

Du kan gjøre noen livsstilsendringer for å lindre symptomene på # 8217; følelsesmessig utmattelse. Disse teknikkene vil ikke være enkle å utføre alle’start, men de blir enklere når du begynner å danne sunnere vaner.

Gjør små endringer i dine daglige vaner, kan hjelpe deg med å håndtere symptomer og forhindre følelsesmessig utbrenthet.

Når tegnene på & # 8217 er anerkjent; følelsesmessig utmattelse, prøv følgende:

Eliminer stressfaktor

Selv om det ikke alltid er mulig, er den beste måten å behandle stress for å eliminere stressfaktoren. Hvis arbeidsmiljøet ditt er årsaken til din følelsesmessige utmattelse, vurder muligheten for å endre arbeid eller firma. Hvis din leder eller sjefen din forårsaker stress, kan du også vurdere å flytte til en ny avdeling eller be om å bli tildelt en annen leder.

Spis sunt

Å spise sunt betyr å velge et balansert kosthold rik på frukt, grønnsaker, hele korn og magert kjøtt, unngå sukkerholdige snacks og stekte eller maskinerte matvarer.

Vi blir fortalt å spise sunt hele tiden, men kan lage en «8217 enorm forskjell når du er stresset. Ikke bare vil det hjelpe deg med å få vitaminer og mineraler du trenger, men vil også forbedre fordøyelsen, søvn- og energinivået, som kan ha en dominoeffekt på din følelsesmessige tilstand.

Trening

Enhver type fysisk aktivitet øker endorfin- og serotoninnivåene. Dette kan forbedre din følelsesmessige tilstand. L’trening bidrar også til å avlede tankene dine fra problemer. Prøv å gjøre trening i 30 minutter om dagen, selv om det bare er en lang tur.

Begrenser alkoholen

L’Alkohol kan midlertidig øke humøret ditt, men følelsen vil fly raskt, slik at du er mer engstelig og deprimert enn før. Selv alkoholen forstyrrer søvn.

Få nok søvn

Søvn er viktig for følelsesmessig helse. Det er enda mer effektivt hvis du planlegger’nå å gå til sengs mer eller mindre samtidig hver kveld. Prøv å sove fra åtte til ni timer hver kveld. Utvikle en rutine før sengetid kan hjelpe deg med å slappe av og sikre bedre søvnkvalitet. Begrensende koffein kan også ha en positiv innvirkning på søvnprogrammet ditt.

Øvelsesbevissthet

Bevissthet er et begrep som sannsynligvis lytter mye, men bevissthetsteknikker er mye mer enn en enkel passasjermote. Jeg er vitenskapelig anerkjent for å redusere stress og # 8217; angst og kan være nøkkelen til å balansere dine følelser.

Bevissthet er handlingen med å engasjere seg med det nåværende øyeblikket. Dette kan hjelpe deg med å avlede oppmerksomheten mot negativ tenkning. Det er mange måter å øve bevissthet på. Eksempler inkludert:

  • meditasjon
  • yoga
  • Pusteøvelser
  • ta en tur, spesielt i naturen
  • Hold en dagbok for å skrive ned dine følelser og tanker

Forskerne oppdaget også nylig rettssaken at en enkelt bevisst meditasjonsøkt kan bidra til å reversere stresseffekter på kroppen.

Koble til en pålitelig venn

Snakk ansikt til ansikt med en venn er en fantastisk måte å lindre stress på. Personen som lytter, trenger ikke nødvendigvis å løse dine problemer. De kan bare være en god lytter. En pålitelig venn eller et familiemedlem kan høre på deg uten dom.

Hvis du ikke har noen i nærheten av adressering, sjekk om arbeidsgiveren har et ansattes bistandsprogram med konsulenttjenester.

Pause

Alle trenger en pause før eller senere. At du tar en ferie eller bare finner tid til å gå på kino, hver liten hjelp er av stor hjelp.

Møt en profesjonell

I tillegg til å endre livsstilen, er det viktig å se etter profesjonell hjelp til å behandle den følelsesmessige utmattelsen. En profesjonell, som terapeut, kan gi deg verktøyene som er nødvendige for å håndtere en stressende tid. Noen av teknikkene som brukes av fagfolk, inkluderer:

  • Kognitiv atferdsterapi (CBT), en form for psykoterapi, også kjent som Word Therapy
  • Avslappingsteknikker anvendt

Snakk med din familie lege

I noen tilfeller kan den grunnleggende legen foreslå medisiner for å hjelpe til med å håndtere symptomer. Antidepressiva, som selektive serotonin reuptake inhibitorer (SSRI), anti-angst medisiner eller hjelp til å sove på resept, ble brukt til å behandle den følelsesmessige utmattelsen.

Narkotika som benzodiazepiner kan skape avhengighet og bør bare brukes kortsiktig for å redusere risikoen for avhengighet eller avhengighet.

Hva er perspektivet for den følelsesmessige utmattelsen?

Stresset som er ansvarlig for # 8217; følelsesmessig utmattelse setter deg i fare for en total utmattelse. Over tid kan det føre til helseproblemer. Kronisk stress kan påvirke immunforsvaret, hjertet, metabolismen og generelt trivsel. L’Emosjonell utmattelse setter deg i fare for:

  • Hypertensjon, som øker risikoen for hjertesykdom
  • Hyppige forkjølelser og infeksjoner
  • vektøkning
  • søvnløshet
  • for tidlig aldring
  • angst
  • Depresjon

L’Emosjonell utmattelse er en behandlingsbar tilstand. Den beste måten å behandle det på er å fjerne stressfaktor eller # 8217; stressende hendelse. Hvis den følelsesmessige utmattelsen skyldes arbeidet ditt, kan det for eksempel være på tide å vurdere å endre arbeid.

Hvis du ikke klarer å eliminere stressfaktoren, dra nytte av ressursene som er tilgjengelige for å gjøre det. Snakk med din primære omsorgsleder eller en psykisk helsepersonell på måter å håndtere stress og # 8217; angst.