Eksempler på kognitiv dissonans: 5 måter som det fremgår i hverdagen

Kognitiv dissonans beskriver det forsøkt ubehag når to kunnskaper er uforenlige med hverandre.

En kognisjon er et stykke kunnskap, for eksempel:

  • tenkte
  • holdning
  • personlig verdi
  • oppførsel

Denne inkompatibiliteten (dissonance) kan oppstå når du gjør noe som går mot en verdi som er viktig for deg. Eller kanskje du lærer en ny informasjon som ikke er D’enighet med en tro eller mening om gammel dato.

Som mennesker, foretrekker vi generelt at vår verden er fornuftig, så kognitiv dissonans kan være distresserende. Derfor reagerer vi ofte på kognitiv dissonans som gjør mental gymnastikk for å føle at tingene har en vei igjen.

Her er noen vanlige eksempler på kognitiv dissonans og hvordan du kan komme til vilkår med dem.

1. Samle hunden din

Anta at du har en hund som fører til daglige turer i nabolaget ditt. Som enhver leder av hunden manager, porter plastposer og alltid ren etter hunden din.

En dag skjønner du at du har glemt posene dine mens du er halvveis gjennom turen. Og hunden din velger det øyeblikket for å gjøre virksomheten din.

Ta en rask titt langs veien. Ikke c’ingen er rundt, så ring hunden din og gå bort. En gang hjemme, begynner å føle seg skyldig. Du vet at det ikke er riktig å forlate hundens kasino. Og hvis noen går inn eller ødelegger den fine hagen til din nabo?

& # 8220; men det er bare en gang til deg selv. Du har fullført posene. Du vil erstatte dem og alltid gjenoppta hunden din i fremtiden.

Også, det er ikke at du er den unike for å gjøre det. Du har sett pastys av andre hunder i nabolaget. Hvis andre ikke reagerer på hundene sine, fordi du skal gjøre det?

2. Få nok mosjon

Det er sannsynlig å sette pris på helsen din. Gjør en bevisst innsats for å velge næringsrik mat, prøv å unngå behandlet og brusmat og skyte i åtte timers søvn hver kveld.

Men tilbringe det meste av dagen som sitter ved pulten. Du sier til deg selv så bra fordi du tar vare på helsen din på andre måter. Du føler deg fortsatt skyldig, men fordi du vet at det er viktig å være aktivt.

Du har også sluttet seg til et treningsstudio for en tid siden, men du går aldri. Hver gang du ser taggen til å tilhøre nøkkelringen, minner du om at irriterende sannhet: at øvelsen er en del av en sunn livsstil.

Til slutt bestemmer du deg for å gå på treningsstudioet. Begynn å gå til sengs før og stå opp med nok tid til å trene. Alle’Start er vanskelig, men i stedet for å føle seg skyldig når du ser treningsstudioet nøkkelring, føler du deg stolt av deg selv.

3. Flytte for kjærlighet

Du og din partner bor i en storby. Elsker bylivet, og du kan ikke forestille deg å bo andre steder. En dag kommer partneren din hjem fra jobb med noen nyheter. De fikk en kampanje og # 8211; I en liten by på fire timer unna. Du må flytte.

Du føler deg ulykkelig. Du vil ikke flytte, men partneren din er entusiastisk om kampanjen, og du vil at den skal være lykkelig. Litt etter litt, begynn å vurdere fordelene med å bo i en liten by. Du leser selv noen artikler om livet i en liten by.

Småbyer er tryggere, tenker. Det blir ingen bytrafikk. Levekostnadene vil bli lavere. Du kan også være i stand til å flytte til byen uten å ha en bil. Til slutt husker du at fire timer ikke er så langt unna, tross alt. Du kan ofte besøke vennene dine og din familie.

4. Være produktiv på jobben

På jobben har du en ganske privat kabinett. L’Bruke datamaskinen overvåkes ikke, og ofte finner du deg selv å surfe på Internett eller til og med se på TV-programmer i stedet for å jobbe.

Selvfølgelig, til slutt, kan du fullføre arbeidet ditt, men du vet at du kan gjøre mer. Du kan føle deg skyldig, og vite at du ville være i trøbbel hvis noen oppdaget det. Men hver gang du kjeder deg, finner du deg selv igjen online.

Du leser en artikkel om produktivitet på arbeidsplassen som sier at folk er mer produktive når de jobber i korte intervaller og gjør hyppige pauser. & # 8220; Jeg øker bare produktiviteten min, sier til deg selv.

Tross alt tar du sjelden fritiden din. Og når du jobber, hardt arbeid. Du bør også slappe av.

5. Å spise kjøtt

Tenk deg en elsker av dyr. Du har alltid hatt husdyr, og når det er mulig, kjøp produkter som ikke er testet på dyr.

Men du liker også å spise kjøtt, selv om du vet at noen dyr holdes i umenneskelig tilstand før de blir slaktet. Du føler deg skyldig, men du har ikke råd til å kjøpe kjøtt fra beite avl dyr eller matet med gress. Og et kjøttfritt kosthold er ikke realistisk for deg.

Til slutt bestemmer du deg for å begynne å kjøpe egg uten bur og planlegge å erstatte en av kjøttkjøpene dine hver gang du handler med kjøtt hevet menneskelig eller kjøtt erstatning, som for eksempel tofu eller tempeh. Dette reduserer din skyld og hjelper deg med å fylle gapet mellom din kjærlighet til dyr og kostholdet ditt.

Forslag til å løse kognitiv dissonans

Kognitiv dissonans er ikke nødvendigvis en negativ ting. Faktisk kan det presse deg til å gjøre positive endringer når du skjønner at din tro og handlinger er uenige.

Det kan være problematisk hvis du tar deg for å rettferdiggjøre eller rationalisere atferd som kan være skadelige. Eller kanskje bli fanget i et forsøk på å rasjonalisere dissonans til stresspunktet.

Neste gang du er i et øyeblikk med kognitiv dissonans, ta et øyeblikk for å stille deg noen spørsmål:

  • Hva er de to kunnskapene de ikke kombinerer?
  • Hvilke tiltak skal jeg forplikte meg til å eliminere den dissonansen?
  • Jeg må endre spesifikk oppførsel? Eller jeg må endre en mentalitet eller en overbevisning?
  • Hvor viktig er det for meg å løse dissonans?

Bare vær mer oppmerksom på hvordan dine tanker og handlinger er tilpasset sammen, kan hjelpe deg med å utvikle mer forståelse av hva som er viktig for deg, selv om du ikke helt eliminerer dissonans.

Bunnlinjen

Alle opplever kognitiv dissonans i noen form i deres liv. Det er mer vanlig å føle ubehag og hvordan det er nødvendig å løse dissonans, når kunnskapen er viktig for deg eller jeg er i en sterk konflikt mellom dem.

Oppløsningen av kognitiv dissonans kan ofte føre til positive endringer. IKKE innebærer ikke radikale endringer. Noen ganger er det bare et spørsmål om å endre perspektivet på noe eller utvikle nye tankemodeller.