Effekten av koffein på kroppen din

Mange av oss stole på et krus av morgenkaffe eller et koffeinsjokk på ettermiddagen for å hjelpe oss med å overvinne dagen. Koffein er så allment tilgjengelig at amerikansk mat og narkotikamilde (FDA) sier at rundt 8217 80% av amerikanske voksne tar noen form for koffein hver dag. Men koffein gjør mye mer enn å holde deg våken. Det er en stimulant av sentralnervesystemet som påvirker kroppen din på mange måter.

Å vite symptomene på koffein og dens langsiktige effekter på kroppen din kan få deg til å tenke to ganger før du har den fjerde koppen kaffe. Fortsett å lese for å lære mer om disse effektene.

Del på Pinterest

Koffein alene gir ingen næringsverdi. Er smakløst, så du vil ikke nødvendigvis vite om det er i maten din. Selv noen stoffer kan inneholde koffein uten din kunnskap.

Denne ingrediensen forårsaker nesten alltid noen symptomer. Hvordan å minimum, kan du føle deg mer energisk, men over tid kan for koffein forårsake abstinenssymptomer. Ifølge Mayo Clinic er det trygt for de fleste sunne voksne å konsumere opptil 400 milligram koffein om dagen. Husk at en standard kopp kaffe kopp er åtte gram. Hvis du bruker en kopp eller du forbereder deg i en kaffe, er du sannsynlig å drikke 16 gram eller mer, så les etikettene er viktig.

Som forbruket samme mengde koffein på daglig basis, utvikler kroppen din en toleranse for det. Andre faktorer som L & # 8217; alder, kroppsmasse og generell helse kan bestemme koffein-toleransen din. Hvis du vil redusere mengden koffein du får, er det bedre å redusere forbruket sakte.

Sentralnervesystemet

Koffein fungerer som en stimulant av sentralnervesystemet. Når den når hjernen din, er den mest åpenbare effekten klokken. Du vil føle deg litt våken og mindre sliten, så det er en vanlig ingrediens i rusmidler for å behandle eller håndtere døsighet, hodepine og migrene.

Studier har også funnet at folk som drikker kaffe regelmessig har lavere risiko for å utvikle Alzheimer og demens og redusere risikoen for selvmord på 45%. Disse fordelene er begrenset til folk som drikker kaffe med et høyt antall oktan, ikke koffeinett. Noen mennesker anser kaffe en sunn drikke, men som de fleste matvarer, kan overflødig overbærenhet forårsake bivirkninger.

For eksempel kan for mye koffein gi deg hodepine. Dette er hovedsakelig knyttet til koffeinavholdenhet. Blodkarene i hjernen blir vant til effekten av koffein, så hvis du plutselig stopper forbruker koffein, kan det forårsake hodepine.

Andre symptomer på abstinens fra koffein inkluderer:

  • angst
  • irritabilitet
  • døsighet

I noen mennesker, l & # 8217; plutselig abstinens kan forårsake tremor.

Selv om det er ekstremt sjeldent, er det også mulig overdose av koffein. Symptomene på en overdose inkluderer:

  • forvirring
  • hallusinasjoner
  • Han retched

En overdose kan forårsake dødsfall på grunn av kramper. Overdosering finner sted ved å konsumere store mengder koffein, oftere i energidrikker eller slankingspiller. Opptil 400 milligram koffein betraktes som trygge, ifølge Mayo Clinic. Dette tilsvarer ca. 4 kopper kaffe, selv om mengden koffein i drinker varierer sterkt.

Fordøyelses- og ekskretsystemer

Koffein øker mengden syre i magen og kan forårsake mageforbrenning eller mageforstyrrelser. Selv den ekstra koffeinen er ikke lagret i kroppen din. Den behandles i leveren og kommer ut gjennom urinen. Det er derfor du kan ha en økning i urinering umiddelbart etter å ha tatt koffein.

Hvis du har mageproblemer, som syre refluks eller sår, spør legen din om du kan ta koffein.

Sirkulasjons- og respiratoriske systemer

Koffein absorberes av magen. Den når de høyeste nivåene i blodet i en & # 8217; nå eller to.

Koffein kan øke blodtrykket i kort tid. Det antas at denne effekten tilskrives en økning i askrenalin eller en midlertidig hormonblokk som naturlig utvider arteriene. I de fleste er det ingen langsiktig effekt på blodtrykket, men hvis du har uregelmessig hjertefrekvensrytmer, kan koffein få hjertet til å jobbe mer. Hvis du har høyt blodtrykk (hypertensjon) eller hjertproblemer, spør legen din om koffein er trygg for å konsumere.

En koffein overdose kan forårsake akselerert eller uregelmessig hjerterytme og respiratoriske problemer. I sjeldne tilfeller kan koffein overdose forårsake dødsfall på grunn av kramper eller uregelmessig hjerterytme.

Skjelett og muskulære systemer

Koffein i store mengder kan forstyrre fotballabsorpsjon og metabolisme. Dette kan bidra til beinene (osteoporose) tynning; .Hvis du forbruker for mye, kan koffein forårsake sammentrekninger til muskler.

I tilfelle av koffeinavholdenhet, kan et symptom inkludere vondt muskler.

Reproduktivt system

Koffein reiser i blodet og krysser placenta. Fordi det er en stimulant, kan det øke hjertefrekvensen og barnets metabolisme. For mye koffein kan også føre til at føtalveksten reduseres og en økning i risikoen for spontan abort. I de fleste tilfeller er en PO & # 8216; av koffein er trygg under graviditeten.

Ifølge Mayo Clinic bør du begrense forbruket av koffein mellom 200 og 300 milligram om dagen hvis du prøver å bli gravid. Det er noen bevis på at store mengder koffein kan forstyrre produksjonen av østrogen og metabolismen som trengs for å bli gravid.