Du må ta vitaminer?

Beskrivelse

Vitamin og mineraltilskudd kan være dyrt. Ta dem regelmessig kan få deg til å føle at du kjører en sunnere livsstil. Men en serie forskningsstudier tyder på at kosttilskudd ikke alltid er nyttige. L & # 8217; Forutsetning om visse vitamin- og mineraltilskudd kan til og med skade enn godt.

For noen mennesker tilbyr vitamin og mineraltilskudd viktige helsemessige fordeler. Hvis du har visse forhold eller helsebehov, kan legen din foreslå at du legger til et supplement til din daglige rutine. Men folk tar kosttilskudd som & # 8220; forsikringspolicy & # 8221; Mot dårlige spisevaner kan øke risikoen for helseproblemer.

Så hvordan vet du hva som passer for deg? Den beste måten er å snakke med legen din før du ansetter kosttilskudd. Hvis du allerede antar kosttilskudd, spør dem om det er et godt valg å fortsette. I tillegg til å øke risikoen for noen helseproblemer, kan noen kosttilskudd samhandle med stoffene du antar.

Mer er ikke alltid bedre

Risiko

  • Noen studier har koblet jerntilskudd til en høyere risiko for død.
  • Vitamintilskudd og kan øke risikoen for hjertesvikt.
  • For mye vitamin A kan være skadelig for beinene.

Hvis en liten mengde noe er bra, tror du kanskje at en større mengde ville være enda bedre. Men den formelen virker ikke alltid når det gjelder vitaminer og mineraler.

Forskere Dell & # 8217; Helse Studie fulgte over 38 000 kvinner, fra 55 år opp, i en periode på 20 år. I henhold til resultatene som ble publisert i Arkiv av internmedisin, De har oppdaget at de fleste vitamin- og mineraltilskudd ikke var forbundet med lavere dødsrisiko under studien. Fotballtilskudd var forbundet med en litt lavere risiko for døden. Men en serie andre vanlige kosttilskudd, spesielt jern, var knyttet til en høyere risiko for døden.

Denne undersøkelsen betyr ikke at jern og andre vitaminer og mineraler er skadelige for deg. Du må ha jern i kostholdet ditt og i kroppen din for å være sunn. Og for folk med visse medisinske forhold, som L & # 8217; anemi, er jerntilskudd ofte avgjørende. Men denne studien antyder at for friske mennesker, L & # 8217; ekstra jerninntak i form av et supplement kan forårsake skade.

Selv andre vitamin- og mineraltilskudd kan gjøre mer dårlig enn bra. I følge Mayo Clinic, Forskning tyder på at integratoren for vitaminintegratorer og kan øke risikoen for hjertesvikt og tidlig død. De Mayo Clinic advarer også om at rekruttering av mer enn 200 milligram vitamin B-6 per dag kan forårsake smerte for nerver og kramper. Nylig forskning rapportert av Nasjonale institutter av helse foreslår også at for mye vitamin A kan være skadelig for beinene.

Snakk med legen din for å lære mer om de potensielle risikoene og fordelene med vitamin- og mineraltilskudd.

Kosttilskudd er ikke magiske

Det er viktig å huske at kosttilskudd ikke kan erstatte et balansert kosthold. Noen tror at bristing en multivitaminpille kan kompensere for dårlige spisevaner. I virkeligheten tilbyr vitamin og mineraltilskudd ikke en magisk løsning.

Hvis du mistenker at du ikke må motta næringsstoffene du trenger, bør du vurdere å flytte oppmerksomheten din fra kosttilskudd for å spise bedre. I følge Mayo Clinic, Integrale matvarer som er rik på næringsstoffer, som frukt, grønnsaker og hele korn, gir mange fordeler i forhold til kosttilskudd:

  • Full matvarer inneholder flere mikronæringsstoffer som kan jobbe sammen for å gi flere fordeler enn de ville være alene.
  • Mange hele matvarer er rike kilder til matfibre. En diett rik på fiber kan bidra til å redusere risikoen for mange helsemessige forhold, inkludert forstoppelse og hjertesykdom.
  • Mange hele matvarer inneholder også fytokjemiske stoffer. Disse stoffene kan hjelpe deg med å beskytte deg mot hjertesykdom, diabetes, kreft og andre helsemessige forhold.

For råd på en «sunt å spise en sunn mat, snakk med legen din eller en registrert dietitian.

Du trenger ekstra næringsstoffer?

fordeler

  • Vitamin B-12 kosttilskudd kan hjelpe de eldre få riktig mengde av denne næringsrik.
  • Vitamin D-kosttilskudd kan være nyttige for eldre og personer som ikke mottar mye sollys.
  • Folsyre kosttilskudd kan hjelpe gravide kvinner til å redusere risikoen for mangler til barnets fødsel.

De fleste kan få vitaminer og mineraler du trenger ved å følge et godt balansert kosthold som inneholder en rekke frukt, grønnsaker, hele korn og magert proteinkilder. Men noen mennesker har spesielle ernæringsmessige behov som ikke kan tilfredsstilles med kostholdet alene. Under visse omstendigheter kan legen anbefale inntaket av et vitamin- eller mineraltilskudd.

De 2015-2020 Kosttilskudd for amerikanere Gjør følgende tips:

  • Voksne over 50 år bør ta et vitamin B-12-supplement eller legge til mat beriket med vitamin B-12 til kostholdet. Mange frokostblandinger til frokost og noen soyabønneprodukter er beriket med B-12.
  • De eldre, folk med mørk hud og folk som ikke er utsatt for sollys, bør ta et vitamin D-supplement eller legge til forsterket mat med vitamin D til kostholdet. Noen meieriprodukter, soyabønneprodukter, Juice D & # 8217; oransje og frokostblandinger er beriket med vitamin D.
  • Kvinner som kan forbli gravid eller er allerede gravid og planlegger å fullføre sitt foster, de bør ta et folsyre supplement eller legge forsterket mat med folsyre til kostholdet. En diett rik på folsyre kan bidra til å redusere barnets risiko ennå ikke født av noen feil ved fødselen.

Hvis du mistenker at et av disse rådene gjelder for deg, spør legen din om du skal legge til kosttilskudd eller forsterket mat til rutinen din. Legen kan også råde deg til å ta visse kosttilskudd eller å spise visse matvarer hvis du viser tegn på mangel på vitaminer eller mineraler.

L & # 8217;

For noen mennesker kan det være nyttig å ansette et kosttilskudd. Men hvis du er i god generell helse, er det begrensede forskningstester som tyder på at 8217; Å ta vitamin og mineraltilskudd vil gjøre deg sunnere. Faktisk antyder noen undersøkelser at noen kosttilskudd kan være skadelig.

Snakker alltid med legen din før du legger til et vitamin- eller mineraltilskudd til rutinen din. Hvis du har tatt kosttilskudd i stedet for å spise frukt, grønnsaker og andre matvarer som er rik på næringsstoffer, er det på tide å revurdere strategien din. Husk, ikke C & # 8217; er ingen erstatning for et sunt kosthold.