Du kan bruke kostholdet ditt til å rense tykktarmen?

Hva gjør tykktarmen?

Tykktarmen er en kropp som er en del av fordøyelseskanalen i kroppen. Det kalles ofte en stor tarm eller tarmkrassus. Når maten kommer inn i kroppen, fordøyes det hovedsakelig i # 8217; mykt tarmen, hvor vitaminer og mineraler blir ekstrahert. Etter det beveger maten seg til tykktarmen. Tykktarmen eliminerer vannet og bakteriene i tykktarmen bidrar til å bryte ned mat for å forberede det til å forlate kroppen. En sunn kolon fungerer i utgangspunktet som «8220-mannskapet; rengjøring og # 8221; av kroppen.

5 matvarer for kolonrengjøring

Å spise visse typer matvarer kan hjelpe deg med å flytte avfall gjennom tykktarmen og ut av kroppen. Hvis du trenger en kolonrengjøring, kan du prøve å inkorporere følgende fem matvarer i ditt daglige kosthold:

1. Brokkoli

Det er så mange forskjellige måter å legge til brokkoli til kostholdet ditt. Prøv å steke det og bland det Kylling teriyaki. Du kan også prøve dette Gryte av brokkoli og blomkål.

2. Mørke grønne bladgrønnsaker

Spis mørkegrønne grønne grønnsaker som spinat, kål og chard er en fin måte å rense tykktarmen. Legg til grønn til middagen med disse Jeg savner også enchiladas av svarte bønner og spinat. Denne fargen Southwestern svart kål salat Gjør en god lunsj. Du kan legge til chard til kveldsmåltider med dette enkel chard pasta.

3. melk

Du kan bruke melk til noe mer enn de enkle morgenkornene. Dette Cheddarost suppe Det vil hjelpe deg med å få dine daglige grønnsaker og meieriporsjoner. Du kan også prøve Hjemmelaget jordbærmelk For en søt overraskelse.

4. bringebær

Bringebær er alltid en’deilig lagt til dessert. Men vurder å legge dem til en «8217 salat, på denne måten Raspberry Mozzarella Salat. Eller bli til en saus og kondisjoner Lambibber.

5. Mel d’havre

Hvis du finner kjedelig mel D’pakket instant havre, kontakt noen av de mange kreative oppskrifter av mel D’havre der ute! Denne oppskriften på Mel D’Elvis Oat vil tilfredsstille din morgen grådighet. Eller endre ting med Saltet cheddar og mel d’havre med stekte egg. Mens du forbereder Mel D’havre, begynner med integrert type, som den gamle stilen eller stålhavene. De tar mer tid til å lage mat, men gir flere fibre.

Alle disse matvarene inneholder høye mengder fiber, kalsium og vitamin D, som er gode for å opprettholde det riktige funksjonen til fordøyelsessystemet og forhindre forstoppelse. Men hvis du ikke er vant til en diett rik på fiber eller kalsium, kan mange av disse typer mat samtidig føre til gastrointestinale lidelser i form av diaré, hevelse eller forstoppelse. Hvis du planlegger en diett kolon rengjøring, legg til flere av disse matene til dietten din litt etter litt over tid i stedet for alle på en gang.

Hva er fordelene med fiber?

Den gjennomsnittlige amerikanske bruker ca 13 gram fiber om dagen, men eksperter sier at folk burde virkelig spise 25 til 35 gram For optimal tykktarmhelse.

Fiber er vegetabilsk materiale som ikke kan brytes ned av enzymer i det menneskelige fordøyelsessystemet. Den Hjelper med å rense tykktarmen Fordi oppmuntrer til vanlige tarmbevegelser og hjelper til med å flytte mat gjennom fordøyelsessystemet. Eksperter anbefaler å spise litt & # 8216; av fiber ved hvert måltid for å distribuere rekruttering i løpet av dagen.

Typer fiber

Det er to typer fibre: vannløselig og uoppløselig i vann. Oppløselig fiber absorberer vannet under fordøyelsen, og øker avføringsstørrelsen. Matvarer som inneholder vannoppløselige fibre kalles noen ganger «8220; rå fôr & # 8221; og inkluderer:

  • Frukt rik på fiber, som pærer, avokado og bjørnebær
  • grønnsaker
  • belgfrukter
  • bygg
  • havre og bran d’havre

Uoppløselig fiber forblir uendret under fordøyelsen, og bidrar til å bevege mat normalt gjennom tarmen. Denne typen fiber finnes i:

  • Frukt med peeling eller spiselige frø
  • grønnsaker
  • Hele hvetebrød, pasta og cracker
  • Bulgur hvete
  • Macated Stone Corn mel
  • frokostblandinger
  • kli
  • Buer d’havre
  • bokhvete
  • Integrert ris

Forskning & # 8211; Undersøkelser antyder at fotball er Vitamin d, Spesielt D3 er de nyttige i forebygging av tykktarmskreft. Bidra til å redusere kolonbetennelse og begrense aktiviteten til noen kjemikalier som kan mate veksten av tykktarmskreft.

Fotball og vitamin D finnes i mange mørke bladgrønnsaker, så vel som i meieriprodukter og forsterkede kornblandinger.

Hvordan kan du ha en sunn kolon

Forslag til sunn kolon

  • Følg en diett rik på fibre med mange rå grønnsaker.
  • Drikk rikelig med vann for å holde seg hydrert.
  • Unngå å spise for mye rødt kjøtt og jobbet kjøtt, siden de er knyttet til kolonkreft.
  • Ta hensyn til l’daglig inntak av probiotika for å skape et mer diversifisert bakteriemiljø i tykktarmen.
  • Inkludere mye variasjon i kostholdet ditt. Å spise en rekke matvarer gjør forskjellen i tykktarmenes helse.

Konsentrert på’mate kroppen din med en rekke matvarer rik på fiber, fotball og vitamin D. Disse maten vil hjelpe deg med å holde tykktarmen sunne.