Du har qi? Hva den kinesiske medisinen sier på & # 039; medfødt energi i kroppen din

Du har kanskje allerede hørt begrepet & # 8220; qi & # 8221; Hvis du har prøvd akupunktur eller hvis du så en lege som praktiserer tradisjonell kinesisk medisin (MTC). Qi (uttalte & # 8220; Chee & # 8221;) er trolig den viktigste komponenten i MTC.

Nedenfor finner du alt du trenger å vite om QI, inkludert som du vet om du mangler og hvordan du justerer den.

COS & # 8217; er qi?

De fleste store kulturelle tradisjoner identifiserer en & # 8220; Vital Energy & # 8221; Som styrer noen fysiske og mentale prosesser, sier Dr. Jill Blakeway, Dr. i akupunktur og kinesisk medisin. I indisk kultur kalles det prana. På gresk kultur kalles det pneuma. I kinesisk kultur kalles det qi.

; Kinesisk filosofi kaller denne vitale energien qi og beskriver det som den medfødte kroppen intelligence & # 8211; Den immaterielle men målbare måten vi holder det som kalles homeostasis, eller kroppens evne til å justere sitt interne miljø for å skape en god helse & # 8221;, sier Blakeway.

Qi er en integrert del av MTC.

& # 8220; alt er basert på qi & # 8221; sier Dr. Greg Sperber, en lege av akupunktur og østmedisin. «Qi blokker, qi og [e] mangler for mye qi er det som forårsaker sykdommen. Det vi gjør med akupunktur, urter og all kinesisk medisin, prøver å justere Qi & # 8220;.

COS & # 8217; Det er mangel på qi?

Hvordan kan du vite om du har nok qi? Blakeway sier at noen med nok qi i kroppen er generelt sett som utover sunn og energisk. Personer med en balansert qi kan raskt bekjempe et virus, for eksempel eller gjenopprette etter en skade. Generelt har de god motstand, fordøyelse og immunitet, i tillegg til en tilstand D & # 8217; lett sjel.

& # 8220; Folk med en god mengde qi føler seg som om de hadde nok energi til å tilfredsstille behovene til kroppen deres, sier Blakeway. De sover godt, de våkner opp og er i stand til å fullføre sine daglige aktiviteter.& # 8221;

Folk som ikke har nok qi vil trolig bli sliten og kan føle at noen av kroppens systemer ikke fungerte riktig, sier Blakeway. Dette kan bety noe, fra vanskeligheter med å fordøye mat, mangel på appetitt og kaldt lett til allergi, anemi og depresjon. Qi-mangel kan også være følelsesmessig. For eksempel sier Sperber, frykt kan spre qi og sinne kan stagnere qi.

Det er også mulig å ha overflødig qi. Folk med overskudd Qi kan virke irritabel, stresset eller spent. Og hver gang du føler deg smerte, har du sannsynligvis & # 8220; blokkert & # 8221; Qi, sier Sperber. Det er her som kommer inn i spill L & # 8217; Akupunktur, siden linsen av nåler beveger seg den blokkerte qi.

Kort sagt, hver gang du har å gjøre med et medisinsk problem, er Qi sannsynligvis ubalansert.

Hvordan kan noen justere qi?

Siden qi er involvert i alle kroppsprosesser, er det mange forskjellige måter å justere det på.

Sperber sier at hvis du puster godt, spis godt og sov godt, din Qi Prognos vil nok være god. Hvis du ikke gjør disse tre tingene, sier han, din qi vil ikke kunne flyte effektivt, og du vil sannsynligvis fortsette å kjempe med ethvert medisinsk problem du har.

Sperber legger til at giftige forhold er grunnleggende når det gjelder å justere Qi.

& # 8220; Vi har alle de menneskene i vårt liv sier jeg drenerer qi & # 8221; sier. «Du føler deg fysisk tømt etter å ha snakket med dem fordi de suget din Qi unna. Og du har de vennene som virkelig bygger deg og gir deg energi når du snakker med dem. Er en god og sunn Qi Exchange & # 8220;.

Hvis du tror du mangler qi, kan du begynne å sette den:

  • Få tilstrekkelig restorativ søvn
  • Trener regelmessig, inkludert et pusten fokusert, som yoga
  • Hold sunne spisevaner
  • Ta vare på din mentale helse

Det er også tilrådelig å konsultere en vestlig lege hvis symptomene trenger en annen form for behandling.

Det er en myriade av måter du kan balansere qi hvis du tror du mangler. Nedenfor finner du noen av de vanligste metodene:

1. Tilstrekkelig søvn

Å være sliten er et karakteristisk tegn på mangel på qi. Få tilstrekkelig restorativ søvn, eller syv til ni timer om natten, er en av de viktigste tingene du kan gjøre for å balansere qi.

Også, gjør livet mer sakte kan være en avgjørende del for å balansere qi. Hvis du er konstant engasjert og alltid på rulle, kan Qi være ubalansert. Prøv å unngå multitasking og husk å pause når det er nødvendig.

2. Arbeid med å puste

En måte å forbedre QI-mangelen er gjennom en målrettet puste. Hvis du sliter med å gjøre dype åndedrag, kan du føle angst, noe som kan bidra til Qi’s mangel.

Det er flere pusteøvelser du kan gjøre for å balansere qi. En metode er magepustende, også kalt abdominal pust eller diafragmatisk pusting. Kan gjøres eller lyver. Slik fungerer det:

  • Ta et sakte og dypt pust gjennom nesen.
  • Mens inspirerende, tenk på magen voksende.
  • La det pusten komme inn i magen, fylle den. Slapp av bukemuskulaturen. (Hvis du legger hånden på magen, bør du høre det utvide.)
  • Utåndinger fra munnen.

3. Prøv tai chi eller qi gong

L & # 8217; Delikat trening er en viktig del av ledelsen av deres qi. Ikke bare hjelper med stress, men det kan også gi kroppen din den lette bevegelsen du trenger. To vanlige former for kampsport som brukes til å balansere ens qi er Tai Chi og Qi Gong.

Disse to øvelsene kan hjelpe med å puste, knesmerter og rygg, # 8217; balanse, avslapning, psykisk helse og mer og mer.

4. Prøv l & # 8217; akupunktur

L & # 8217; Akupunkturmål beveger seg rundt den blokkerte qi og balanserer kroppens samlede energi. Hvis du lider av fysisk smerte på grunn av en blokkert eller manglende qi, som migrene, lav ryggsmerter eller artrose, akupunktur Det kan være verdt å prøve.

Videre har noen undersøkelser vist at akupunktur kunne ha en positiv innvirkning på ditt seksuelle ønske. En liten studie av 2013 Publisert i Journal of Alternative og komplementær medisin fant at noen mennesker som hadde seksuell dysfunksjon som en bivirkning av Dell & # 8217; Takeceptive inntaket hadde en libido økning etter akupunkturen.

5. Balanse kostholdet ditt

Et sunt og næringsdiett er en grunnleggende komponent for å få en balansert qi. Mesteparten av kroppen Qi kommer fra mat, så fôrer kroppen med sunn mat for å ta vare på og fremme en god helse på ypesestivsystemet, er grunnleggende.

Ernæringsmessige terapier for å balansere qiene dine, unngår vanligvis kald mat, rå matvarer, stekte matvarer, meieriprodukter og junk food. Vi anbefaler å lage mat av din egen mat ved å dampe, grille og roasting, samt matinntaket & # 8220; oppvarming & # 8221; Som kylling, ingefær, hele korn, bambus og sopp.

6. Ta vare på din mentale helse

Hodet kroppsforbindelse er en avgjørende komponent i qi. Hvis din mentale helse er ubalansert, vil kroppen din også være. Å ta vare på din mentale helse er like viktig som å ta vare på din fysiske helse. Anser muligheten til å konsultere en psykisk helsepersonell for råd hvis du lider eller tror du har angst eller depresjon.

Også noen strategier nevnt ovenfor, for eksempel akupunktur, den fysiske øvelsen og tilstrekkelig restorativ søvn, kan hjelpe deg med å håndtere din mentale helse. Sørg også for å opprettholde sterke og positive sosiale forbindelser, siden ensomhet kan forårsake en rekke negative fysiske symptomer, for eksempel en økning i & # 8217; betennelse og høyere nivåer av stresshormoner.

Ta bort

Hvis du ikke føler deg bedre, mentalt eller fysisk, kan det være en ubalanse i din qi. Ha det bra å spise godt, sov godt og puste godt for å øke din «8220; Vital Energy & # 8221; og hold Qi flyter effektivt.

Jamie Friedlander er en freelance skribent og utgiver med en lidenskap for helse. Hans arbeid dukket opp på Cut, Chicago Tribune, Racked, Business Insider og Success Magazine. Når han ikke skriver, kan du vanligvis finne den på reise, drikke rikelig mengder grønn te eller surfing på Etsy. Du kan se andre eksempler på arbeidet ditt på henne Dedikert portal. Følg den opp Twitter.