Diabetikere kan spise gulrøtter: Fakta, forskning og sunne dietter

Del på Pinterest

Personer med diabetes kan lure på hva de beste kosttilskuddene er. Et vanlig spørsmål som åpner er: Personer med diabetes kan spise gulrøtter?

Det korte og enkle svaret er ja. Gulrøtter, så vel som andre grønnsaker som brokkoli og blomkål, er en ikke-amidaøs grønnsak. For personer med diabetes (og alle andre, dessuten), er ikke-stivelsesgrønnsaker en viktig del av et sunt kosthold.

Det er viktig å være oppmerksom på innholdet i karbohydrater i mat når du har diabetes. Imidlertid inneholder mange matvarer som inneholder karbohydrater også mange vitaminer, mineraler og til og med fibre.

Noen av disse matvarene, spesielt ikke-stivelsesgrønnsaker, har en mindre innvirkning på blodsukkernivået. I denne artikkelen vil vi undersøke virkningen av gulrøtter på diabetes, og vi vil tilby litt nyttig informasjon om karbohydrater og diabetes.

Gulrøtter og diabetes

C & # 8217; er av sannhet bak ordtaket & # 8220; spiser Rainbow & # 8221;. Fargerike frukter og grønnsaker er rike på næringsstoffer for et sunt kosthold. Gulrøtter er kjent for å inneholde beta-karoten, forløperen til vitamin A. De inneholder også antioksidanter, fibre og andre næringsstoffer.

En medie gulrot inneholder bare 4 gram netto (fordøyelig) karbohydrater og er en Lav glykemisk indeks mat. Lav karbohydrat matvarer og en lav glykemisk indeks har en tendens til å ikke ha en meget høy indeks innvirkning På blodsukkernivået.

Forskningen tyder også på at næringsstoffer i gulrøtter kan være nyttige for personer med diabetes.

  • Vitamin A. I en Animal studie, Forskere studerte betydningen av vitamin A i blodsukkerkontroll. De oppdaget at mus med vitamin en mangel har hatt en dysfunksjon i bukspyttkjertelen beta-celler. De la også merke til en reduksjon i insulinsekresjon og tilhørende hyperglykemi. Disse resultatene indikerer at vitamin A kan spille en rolle i Glycaemia-kontrollen for personer med diabetes.
  • Vitamin B-6. Gruppe B-vitaminer spiller en viktig rolle i mange forskjellige metabolisme. En studere Han oppdaget at en mangel på B-1 og B-6 vitaminer var vanlig hos personer med type 2 diabetes. Videre var den første utviklingen av diabetisk nephropati mer vanlig hvis vitamin B-6 nivåer var lave. Denne undersøkelsen antyder at lave nivåer av vitamin B-6 kan påvirke diabetesresultatene negativt.
  • Fiber. L & # 8217; Matfiberinntaket er en viktig del av glykemi-ledelsen i diabetes. En nylig å gjennomgå av 16 meta-analyse viser et sterkt bevis på at 8217; inntak av matfibre kan bidra til å redusere forekomsten av type 2 diabetes. For personer med diabetes, l & # 8217; fiberinntaket kan bidra til å redusere blodsukkernivået både langsiktig og fastende.

Et sunt kosthold

For personer med diabetes, følg et sunt kosthold er viktig for å håndtere din tilstand. De Overlegen helseinstitusjon (NIH) understreker at det sunnere dietten for diabetes inneholder matvarer av alle matgrupper. Dette inkluderer:

  • grønnsaker
  • frukt
  • korn
  • protein
  • Fett eller skinny meieriprodukter

Sekund American Diabetes Association (ADA), den beste måten å forbedre blodsukkernivået på er gjennom kosthold og # 8217; trening. Et sunt kosthold kan også hjelpe med vekttap. Selv en 5% reduksjon i kroppsvekt kan bidra til å forbedre blodsukkernivået.

Å utvide anbefalingene fra NIH ovenfor, L & # 8217; ADA anbefaler følgende forslag til sunt å spise med diabetes.

  • Spis mange grønnsaker ikke stivelser, for eksempel gulrøtter, brokkoli og courgette. Minst halvparten av parabolen skal fylles med disse typer næringsrike grønnsaker.
  • Den beste typen protein for et sunt kosthold er magre proteiner. Omtrent en fjerdedag bør være en kilde til magert protein, som for eksempel kylling eller fisk. Unngå å steke og karbonisere proteiner, i stedet for å lage mat i ovnen eller grille litt.
  • Begrens l & # 8217; karbohydratrekruttering for måltid på ca 1 kopp eller ikke. Prøv å spise karbohydrater med høy fiber, siden fiberen bidrar til å forbedre blodsukkernivået. Store fiberrike karbohydratkilder inkluderer bønner, fullkornsbrød, integrert ris og andre integrerte matvarer.
  • Lavt fett frukter og meieriprodukter kan være en utmerket lagt til et sunt måltid. Vær forsiktig så du ikke overdriver størrelsen på delen. En liten håndfull friske bær eller et halvt glass tynn melk kan være en deilig matbit etter middagen. Begrenser tørket frukt og fruktjuicer fordi deres karbohydrater er mer konsentrerte.

Noen ganger kan du ha et gal ønske om en søt, og sporadisk søthet er bra. Det er imidlertid viktig å være klar over hva du spiser og hvor mye du spiser.

Å spise for mange sukkerholdige og bearbeidede matvarer kan ha en negativ innvirkning på blodsukkernivået. Disse matvarene kan også føre til vektøkning og kan ha en negativ innvirkning på generell helse. Å velge Lavt karbohydratalternativer I små mengder, og bare av og til er det den beste måten å behandle deg selv.

Det er det beste lavt karbohydratinnholdet?

I de senere år har lavt karbohydrat dietter vært et populært kosthold. I samfunnet av helse og velvære har et lavt karbohydrat diett blitt anbefalt for diabetes.

C & # 8217; er sant i dette forslaget. En 2018 konsensusrapport Dell & # 8217; ADA og European Association for studiet av diabetes (EasD) sier at en håndfull dietter & # 8211; Lavt karbohydratinnhold inkludert & # 8211; Vis fordelene for de som lider av diabetes.

Sekund Undersøkelser, et lavt karbohydrat diett (mindre enn 26% av 2011; total energi) har gitt betydelige reduksjoner av HbA1C til 3 og 6 måneder, med avtagende effekter på 12 og 24 måneder. Dette betyr at de mest ekstreme diettene (som Ketogen diett, som generelt begrenser karbohydrater til bare 5% av & # 8217; total ansettelse), er det ikke nødvendig å følge for å se helsemessige fordeler.

Også lavere for mye l & # 8217; karbohydratinntaket kan få deg til å miste mange vitaminer, mineraler og viktige fibre.

Til slutt kan et lavt karbohydrat diett fungere for noen mennesker med diabetes, men ikke for alle. Både ADA L & # 8217; Easd anbefaler at behandlingene for glykemisk kontroll, inkludert kostholdsintervensjoner, bør alltid være individualisert per person.

Karbohydrat teller

Selv mennesker med diabetes til hvem det er nødvendig for å ta insulin under måltider må engasjere seg i karbohydrat telling. Dette er gjort for å matche mengden karbohydrater i måltidet med mengden insulin du injiserer. Dette vil hjelpe deg med å holde blodsukkernivået.

Andre mennesker kan telle karbohydrater for å få mer kontroll over hvor mange karbohydrater som spiser per dag.

Når man teller karbohydrater, er det grunnleggende å lære å lese ernæringsmessige etiketter. Det er viktig å huske at ikke alle karbohydrater har samme effekt på blodsukkernivået. Derfor er beregningen av netto karbohydrater en bedre måte å telle karbohydrater. For å finne netto karbohydrater av en mat, trekk bare fiberinnholdet fra det totale karbohydratinnholdet.

For eksempel, en kopp Gulrøtter kuttet i stykker Det er omtrent 12.3 gram totale karbohydrater og 3.6 gram fibre.

12.3 & # 8211; 3.6 8.7 =

Dette etterlater oss med bare 8.7 gram netto karbohydrater i en kopp gulrøtter.

Hvis du er interessert i å telle karbohydrater for å hjelpe deg med å håndtere blodsukkernivå, kan en ernæringspersonell eller en lærer om diabetes lære deg hvordan du gjør det.

Myter på kostholdet

To av de vanligste dietary mytene for personer med diabetes er at de ikke kan ta sukker og som må følge et lavt karbohydrat diett. Tilsynelatende er dette rådet foreldet og falskt.

Sukkeret som en generisk begrep er mye mer enn søte og bakte varer: selv frukt, grønnsaker og hele korn er alle & # 8220; sukkerarter & # 8221;. Derfor er myten som folk med diabetes ikke kan spise sukker, falske. De behandlede og tilsatte sukkerene skal være begrenset, men ADA L & # 8217 anbefaler å fortsette å spise frukt og grønnsaker som en del av et sunt kosthold.

Ikke engang et lavt karbohydrat diett er nødvendig i Glycaemia Management. Ekstremt dårlig karbohydrat dietter som cheto dietten eliminerer nesten alle ALL L & # 8217; karbohydratinntaket.

Men selv et lavt karbohydrat Middelhavet diett viste fordeler For glykemisk kontroll. En diett ved svært lavt karbohydratinnhold er verken nødvendig eller sikker på at hver person som har diabetes. Det er viktig å konsultere en dietiker eller en ernæringsfysiolog før du gjør disse typer endringer i kostholdet.

Når å se en dietitian

Hvis du har diabetes og du er interessert i å følge et sunnere kosthold, kan en kvalifisert ernæringsfysiør hjelpe deg. Dietister og ernæringseksperter kan tilby forslag basert på «bevis på hvordan du skal følge et sunnere kosthold for din tilstand. Hvis du vil grave enda mer dypt, er noen ernæringspersonell til og med spesialisert på ernæring for personer med diabetes.

L & # 8217; Ernærings- og dietetikkanlegg og dietetikk & # 8216; Finn en ekspert Det er en fin måte å finne en ernæringsperson i ditt område. Verktøyet lar deg også søke etter spesialiteter, som kan hjelpe deg med å finne en diabetes-spesialist i nærheten av deg.

Bunnlinjen

Gulrøtter, blant annet grønnsaker ikke stjerne, er en utmerket lagt til et sunt kosthold for personer med diabetes. De inneholder mange viktige næringsstoffer som favoriserer blodsukkernivå, som vitamin A og fibre.

Hvis du har diabetes, bør du fortsette å inkorporere grønnsaker, hele korn og magert protein i kostholdet ditt. For andre forslag om hvordan du håndterer blodsukkernivået gjennom kostholdet, kontakt en ernæringspersonell i nærheten av deg.