Dette er hva legen din vil at du skal vite om AR # 039

L’reumatoid artritt (RA) er en autoimmun sykdom som påvirker seg om 1.5 millioner amerikanere. Men ikke alle symptomer, smerte nivåer eller behandling vil være det samme. Her er hva en gruppe helse spesialister eksperter vil at du skal vite om # 8217; AR og ditt beste liv med sykdommen.

Beskyttende ledd er grunnleggende

L’Ar kan ta en seriøs toll på leddene, noe som forårsaker en sterk smerte. Autoimmun sykdom kan fortsette å skade leddene og brusk til punktet for permanent skade. Av denne grunn anbefaler legene å observere de første tegnene på ledsmerter.

«Beskytt leddene dine. Det er viktig å starte behandlingen for L & # 8217, AR så snart som mulig. Tidlig og passende behandling av AR bidrar til å forhindre langsiktig leddskade & # 8220; sier Dr. Abhishek Sharma, MD, Neurokirurgi og ryggraden kirurg. «De tre primære beinmålene for ødeleggelsen av AR-AR inkluderer metakarpen-phalangeal-leddene i hendene, metatarer-phalangee-leddene i føttene og den cervical ryggraden. Derfor kan for tidlig behandling forhindre irreversibel langsiktig felles degenerasjon i områdene nevnt ovenfor & # 8220;.

For å forutse skaden, dr. Sharma anbefaler følgende: «Hold deg aktiv, opprettholde en passende kroppsvekt og overvåke tegnene på nakkesmerter eller nye motorer eller sensoriske symptomer. Ofte vil pasienter rapportere vanskeligheter og tap av nakkemobilitet før de utvikler ustabilitet, og disse tegnene passerer ofte ubemerket & # 8220;.

Det er ingen og eneste løsning for å lindre smerte

Tallrike stoffer er tilgjengelige både for å redusere kurset i & # 8217, er både for å lindre smerte forbundet med sykdommen. Når det er sagt, anbefaler eksperter å utforske ulike metoder for å lindre smerte. Ofte er det en kombinasjon av behandlinger som vil gi det optimale lindringsnivået.

& # 8220; [tenk] smerte pyramide, ikke skala: Ra er smerte & # 8221;, sier Dr.SSA Amy Baxter, MD, selvsjef og grunnlegger av MMJ Labs, som produserer produkter for personlig smertekontroll. «Vi må revurdere behandlingen av smerte som en pyramide, hvor toppen er modifikatorene til sykdommen (tid, autoimmune modulatorer, kirurgi); Det litt bredere bassenget av opsjoner er farmakologisk; Men basen er ikke-farmakologisk: varm, kald, vibrasjon, strekk, massasje, meditasjon, i en nesten uendelig blanding av timing og holdbarhet. Pasientene må lære å støtte deres smertelindring og noen ganger akseptere at det vil være smerte, men de er fortsatt forpliktet til å leve fullt ut. Godkjenningsterapi og engasjement har en stor dataløtte & # 8220;.

Stress kan forverre tilstanden din

Du har sikkert blitt fortalt mer enn en gang fra legene dine, og dine kjære ikke stresser deg. Du kan riste av, men det er et råd grunnlagt på vitenskapelige fakta. Forskning & # 8211; Undersøkelser Vis at stress, kronisk eller kortsiktig, kan ha en negativ innvirkning på ditt velvære, noe som øker risikoen for sykdommer og andre helseproblemer.

Dette gjelder spesielt for ra. Mange studier De fant et forhold mellom psykologisk stress og revmatoid artritt, inkludert re-oppkjøp av sykdommen. Forskningen fant også en sammenheng mellom symptomer på å bekymre seg og økte Ar, som kan føre til at sykdommen forverres. Derfor anbefaler eksperter deg å betale den samme oppmerksomheten til terapiene for å lindre stress enn farmakologiske terapier.

; C’er mye interesse i å forstå rollen som alternative terapier i # 8217; Ar og mange fremskritt er gjort i feltet & # 8221; sier Dr.SSA Anca Askanase, MD, MPH, direktør for kliniske studier av reumatologi ved Columbia University Medical Center og Klinisk direktør i Columbia University Lupus Center. «Selv om det ikke er helt forstått, synes stress å spille en viktig rolle i autoimmune sykdommer og særlig i # 8217;. Stressadministrasjon bør inkluderes i alle behandlingsstrategier for behandling av AR. & # 8220;

Dr. Askanase anbefaler yoga og meditasjon som to effektive metoder for å lindre stress hvis du er en person med ra. Også råde deg til å ha åpne samtaler med helsepersonellene dine på de ulike behandlingsalternativene. Du kan også prøve Tai Chi og The # 8217; akupunktur.

& # 8220; stol på legen din, se informasjonen som er tilgjengelig med kritisk øye og samtaler til andre mennesker med leddgikt som lyktes i # 8217; Håndtere sykdommer & # 8221; legger til.

Å være aktiv er viktig for din mentale helse

L’Mild-til-moderat fysisk aktivitet er ikke bare gunstig for fysisk helse under forvaltningen av Ar, men det er også grunnleggende for ditt mentale og følelsesmessige velvære. Smerte og # 8217; manglende evne til å delta i visse aktiviteter på grunn av det kan føre til ytterligere stress og til og med depresjon, spesielt for unge mennesker.

«Yngre er personen, det kan være en diagnose av ra. … depresjon er ofte resultatet av de som var veldig hyggelige aktiviteter som ikke lenger er mulige. Det kan være en dyp følelse av tap og / eller sinne for ikke lenger å ha samme livskvalitet og «8220; sier Dott.SSA Cheryl Carmin, PhD, Professor i psykologi og direktør for utdanning i klinisk psykologi på L’Ohio State University Wexner Medical Center. «Hvis du likte sport, kan en sport enklere for leddene, som svømming, være et gyldig alternativ? Hvilke andre aktiviteter fører tilfredsstillelse til [ditt] liv, eller er du [du] villig til å eksperimentere med nye og forskjellige aktiviteter? Fokus på hva du ikke trenger å øke den verre følelsen. & # 8220;

Og når du finner noe som fungerer, anbefaler Dr. Carmin forsiktighet og ikke risikerer en spøk D’fysisk og mental arrestasjon.

«Hvis du dra nytte av en god dag og gjør for mye, er tilbakebetaling av neste dag enormt. Lær dine egne grenser og tenk når det gjelder å lage en PO & # 8216; mer (sammenlignet med mye mer) og å ha flere gode dager er en langt bedre strategi. Denne tilnærmingen fungerer i kombinasjon med Tight Control & # 8221; Dell & # 8217;. & # 8220;

Bli med i en støttegruppe kan være ekstremt nyttig

Hold deg nær folk som også bor med L’AR kan være en annen viktig måte å holde seg positiv, sier leger. I dagene da dine kjære også ikke kan hjelpe deg med å føle deg bedre, kan støttegrupper forsikre deg om at du ikke er alene.

«Fra det jeg så i mitt studio, kjemper de fleste av mine pasienter mer med frykten for å miste uavhengigheten. De frykter ikke å være i stand til å jobbe, ta vare på sine familier, kle seg og vaske seg, eller til og med bare gå rundt uten hjelp og «8220, sier Dr. Ellen Field, MD, reumatologist. «De vil ikke være en vekt for familien sin. & # 8230; Jeg gjør dem til å samhandle med andre ekspertpasienter i min praksis og dele sine bekymringer. Også, Felles beslutninger Det tilbyr lignende interaksjoner gjennom sin Facebook-side og dens nettside. Det er viktig å hjelpe med å utdanne pasientfamilier og oppmuntre familiemedlemmer til å følge med dem til polikliniske besøk & # 8220;.

Prøv å inkorporere antiinflammatoriske matvarer i kostholdet ditt

I tillegg til å forbli aktiv, hva du spiser, har en direkte innvirkning på symptomene på # 8217; Ar fordi vektøkningen kan legge til mer stress på leddene. Det er viktig å holde en god ernæring i tankene når det gjelder AR og være særlig oppmerksom på matvarer med antiinflammatoriske egenskaper, anbefaler de eksperter.

; Jeg anbefaler vanligvis en middelhavsstil diett rik på grønnsaker, frukt, belgfrukter og sunne fettstoffer som ekstra jomfruolivenolje, papirolje, avokado og valnøtter, sammen med sunne proteiner som fisk og tynn fjærfe og meieriprodukter lavt fett . Begrensende sukker og høyt transformerte matvarer er svært viktig & # 8220; sier Liz Weinandy, MPH, RD, LD, poliklinisk dietitian på L’Ohio State University Medical Center Nutrition Services.

«Jeg anbefaler også pasienter å ta gurkemeie og ingefærtilskudd eller, enda bedre, prøv å introdusere dem regelmessig i maten. En enkel måte å gjøre dette på er å kjøpe ingefær og gurkemeie rot i supermarkedet og lag en kopp te om dagen ved å nedsenke deler av begge i varmt vann. Begge har vist seg å bidra til å redusere betennelse og ha andre helsemessige fordeler & # 8220;.

Før du ansetter ethvert supplement, må du alltid konsultere legen din for å sikre at det er trygt å ta med stoffene du tar.