Det er vegansk mat med probiotika?

Beskrivelse

De fleste tenker på yoghurt når han hører ordet & # 8220; probiotisk & # 8221;. Men verden av mat som er rik på probiotika, har mange alternativer for vegetabilsk opprinnelse som kan tilberedes fersk hjemme og er et perfekt komplement for en vegansk diett.

Probiotika er levende mikroorganismer eller bakterier (ja bakterier, gode) som finnes i ulike gjærede matvarer. Hvis forbruket regelmessig og i tilstrekkelige mengder, De kan forbedre helsen.

Vi drar nytte av probiotika fordi kroppene våre er vert for omtrent 100 billioner mikroorganismer, Ifølge Harvard Medical School. Disse representerer 500 eller så typer av gunstige bakterier, hvorav de fleste er i # 8217; tarmene.

Fordeler med probiotika

Gjør mat rik på probiotika en vanlig del av kostholdet ditt og kan hjelpe deg:

Før du tar neste bit av gjæret mat, er det noe du trenger å vite. Flere bakterierstammer hjelper med ulike helsemessige forhold. Spør legen din om å veilede deg til den beste kombinasjonen, avhengig av dine helsebehov. En måte å sørge for at du får en rekke probiotika, er å konsumere en kombinasjon av maten som er oppført her.

Du kan også ta probiotika i kosttilskudd. Siden disse ikke er regulert av US Department of United States Mat Administration (FDA), kan noen kilder ikke gi den lovede forsyningen av probiotika.

5 vegansk matkilder til probiotika

Mange kulturer rundt om i verden forbruker gjæret mat for å forbedre helsen i århundrer. De fleste av disse matene er av vegetabilsk opprinnelse. Hvis du er veganer, er du heldig! Det er fortsatt bedre nyheter: Du kan forberede maten hjemme uten for mange anstrengelser.

Sauerkraut

En favoritt av de gamle dagene du ikke trenger å kjøpe. Du kan gjøre det hele året i hjemmet ditt. Selv om de fleste anser det som en tysk kulinarisk opprettelse, ble Sauerkraut konsumert i Kina fra 200 til.C. Om. Sauerkraut er produsert gjennom en prosess som kalles tinn-fermentering. Fermenta i saltlake, i fravær av oksygen. Lactobacillus-bakteriene som er tilstede på kålen, vil forvandle sukker i melkesyre, som vil gjøre den knaske og harde bladene. Resultatet er en deilig mat som kan legge til mye verdi for smørbrød, pioller eller salater, inkludert:

  • Gode ​​bakterier
  • C-vitamin
  • vitamin K
  • Kalium

For å gjøre surkål, er alt du trenger:

  • kål
  • salt
  • En glassburk

Noen få ting kan gå galt, selv om du er nybegynner. Av dette Sauerkraut oppskrift et forsøk.

Pickles og til og med andre grønnsaker

Tin-fermenteringsprosessen vil sikre at det er en diskret mengde probiotika i maten som fermenterer i saltlake. Pickles er enkle å forberede ved hjelp av:

  • syltet agurker
  • salt
  • vann

Varme temperaturer vil akselerere fermenteringsprosessen. Har du noen gang prøvd sommeren pickles?

MERK PÅ BRINE FOODS: Fordi de blir gjæret i saltlake, kan saltlake grønnsaker legge til en bit & # 8216; av salt til kostholdet ditt, som kan få deg til å holde vannet og øke blodtrykket. Spis i moderasjon og kombinere den til andre matvarer uten salt og rik på probiotika.

Kimchi

Hvis du noen gang har vært på en koreansk restaurant, er du kjent med denne gjærede og krydret mat basert på kål og ulike krydder. kan Lag din kimchi (det er verdt det), eller du kan kjøpe det i naturlige matbutikker. Inntil du har noe imot varmen, vil du ha nytte av en tradisjonell mat som har eksistert i tusenvis av år.

Gjærede soyabønneprodukter

Hvis du er forsiktig med soyabønne matvarer på grunn av deres innhold av fytoøstrogen, kan du føle deg komfortabel som forbruker gjærede matvarer som Miso og Tempeh. Du kan finne dem begge i den kalde delen av din naturlige matbutikk og bruke dem som angitt. Pass på at du bruker varmt, men ikke varmt vann for å forberede miso suppe, da høye temperaturer kan drepe gunstige bakterier.

Kombucha

Hvis du aldri har hørt om det, er det den korte versjonen: Kombucha er en drikk basert på gjæret te som produseres ved hjelp av en spesiell gjæringskoloni kalt scoby (symbiotiske avlinger av bakterier og gjær). Dens historie er lange århundrer, og helsemessige fordeler er bekreftet av en studie i Medisinsk avis. Du kan kjøpe scoby starteren online eller i naturlige matbutikker eller få det fra en venn.

Kombucha te notater:

  • Denne gjærede te-drikken har en lav mengde Alkohol (1 prosent) så vel som mange fordelaktige organiske syrer sammen med levende bakterier
  • Det er bedre å starte din kultur hjemme ved hjelp av en scoby uten patogener, med mindre du får en fra en god kilde (det skal se ut som en hvit gelatinøs pannekake uten mold flekker).

Bunnlinjen

Probiotiske bakterier er helsemessige fordeler og finnes i ulike gjærede vegetabilske matvarer. Effektene på probiotisk helse er mange og forskjellige. De kan hjelpe med:

  • avgiftende
  • fordøyelse
  • Vektkontroll
  • Forbedre humøret ditt
  • Lindre angst og depresjon
  • Juster blodsukkernivået

Ikke dårlig for noen organismer som ikke engang er synlige uten et mikroskop.

Hvis du tenker på å ansette et probiotisk supplement, se etter et produkt som inneholder mer enn 6 stammer av levende bakterier og inneholder minst 20 milliarder mikroorganismer per dose.

Yoghurt basert på kokosmelk, soya og mandler som inneholder probiotika, blir stadig mer tilgjengelige på markedet. L’Kjøp av ferdige matvarer som inneholder probiotika tilpasser seg en hektisk livsstil, men gjør dem friske ikke ta lang tid. Det er definitivt verdt det. Friske matvarer som er rik på probiotika, inneholder mer fordelaktige bakterier, og du vil få bedre resultater før.