Det er en samspill mellom statiner og omega-3?

Hva er statinene?

Statin er allment foreskrevet medisiner som forstyrrer kolesterolproduksjonen i leveren. Kan senke kolesterolnivået og triglyserider av lipoproteiner med lav tetthet (LDL). De har også antiinflammatoriske egenskaper.

LDL er en farlig type kolesterol fordi de kan danne innskudd som kalles plater på veggene i arteriene. Disse platene kan bryte og danne blodpropper. Coaguli i sin tur kan blokkere blodstrømmen til hjernen og forårsake et slag. Hvis en blodpropp blokkerer blodstrømmen til hjertet, kan det forårsake hjerteinfarkt.

Ikke alt kolesterol er dårlig. Kroppen din trenger faktisk kolesterol for å produsere viktige hormoner og fordøye mat. Kolesterolet av lipoproteiner med høy tetthet (HDL) betraktes som et godt kolesterol fordi det kan bidra til å fjerne noen LDLer fra blodet. For mange LDL kan hindre arteriene. Dette er kjent som aterosklerose.

11 matvarer for å øke HDL

Det finnes forskjellige typer statiner. Som alle stoffer, hva som fungerer for en person, kan ikke fungere for en & # 8217;. Dette er viktig fordi en statin ikke kan være effektiv nok til å håndtere kolesterol. En annen type kan trenge å gjøre jobben.

Bestem stoffet og den rette dosen for deg kan også be om noen eksperimenter. Folk som tar statiner, starter vanligvis med den anbefalte dosen for deres helseproblemer. Hvis bivirkninger oppstår, kan doser senkes for å redusere eller eliminere komplikasjoner.

Hva er omega-3 fettsyrer?

Omega-3 fettsyrer er essensielle fettsyrer. Dette betyr at omega-3 skal være en del av det vanlige dietten av alle. Forskning & # 8211; Undersøkelser antyder at det vanlige inntaket er forbundet med forbedring i kolesterol, redusert risiko for hjerterytmeanomalier og bedre generell helse i hjertet.

Omega-3 inneholder nøkkelbestanddelene økosapentaensyre (EPA) og docosaesaenosyre (DHA). Voksne skal sikte på en daglig ansettelse av EPA og DHA på minst 25 gram og ikke mer enn 2 gram uten anbefaling av legen på grunn av risikoen for blødning. Noen vegetabilske oljer, valnøtter og frø inneholder alfa-linolensyre (vinge), som kan omdannes til EPA og DHA i kroppen. De Kontor for kosttilskudd Anbefal A’en daglig vinge rekruttering av 1.1 gram for ikke-gravide voksne kvinner og 1.6 gram for menn for de som tar omega-3 fra ikke-emtiske kilder.

C’er en lenke?

Statiner er konsolidert medisiner som har vist seg å bidra til å redusere kolesterol og forbedre hjertesykdom. Selv omega-3 kan spille en rolle.

Hvis du lurer på om det er trygt å kombinere de to for å få maksimal effekt, er det hva en 2017 Studio Funnet: kombinasjonen av 1800 milligram (mg) av EPA med en dose på 4 mg statiner hver dag har betydelig redusert kolesterolplater i blodkarene i hjertet sammenlignet med # 8217; antagelsen av statinen alene.

En terapeutisk strategi som bruker denne kombinasjonen kan være nyttig for personer med økt risiko for kardiovaskulær sykdom. Imidlertid er det nødvendig med videre forskning på de potensielle beskyttelsene som kombinasjonen av omega-3 og statiner kan gi.

Slik legger du til kombinasjonen i rutinen din

Statin er reseptbelagte legemidler. Legen vil avgjøre om å starte behandlingen med statiner, samt typen av statiner og den rette dosen for deg.

Statin er egnet for personer med moderate LDL-nivåer eller andre risikoer for kardiovaskulær sykdom. Disse risikoene kan inneholde følgende:

  • Et tidligere hjerteinfarkt, hjerneslag eller andre kardiovaskulære forhold
  • diabetes
  • Familie Hypercholesterolemi
  • Høy risiko for fremtidig hjertesykdom

De American Heart Association Anbefal statinterapi hvis du har et LDL-kolesterolnivå mellom 70 og 189 milligram for decilitre (mg / dl) og du har diabetes. L’Association anbefaler også denne terapien hvis du har en risiko for 7.5% eller høyere infarkt eller slag i løpet av de neste 10 årene. Enhver voksen med en 190 mg / dL LDL bør også vurderes for statinbehandling.

L’Hypertensjon, fedme og røyk øker risikoen for hjertesykdom, uavhengig av nivået av kolesterol.

Hvorfor skal du ta statiner om natten?

Omega-3 fettsyrer er tilgjengelige som benkilskudd. De finnes også i høye konsentrasjoner i noen matvarer, inkludert:

  • Fett fisk kaldt vann, som laks og tunfisk
  • valnøtter
  • frø
  • Vegetabilske oljer
  • Grønne bladgrønnsaker
  • Befestet meieriprodukter

Spise fisk to ganger i uken eller rik mat av omega-3 som linfrø, chia frø, valnøtter, grønne grønnsaker og egg for hele uken skal gi dietten en tilstrekkelig mengde omega-3.

Snakker med legen din

Hvis du tror at dietten eller rutinen ikke gir nok omega-3, snakk med legen din om måter å øke rekruttering. På samme måte, hvis din årlige blodprøve viser at LDL-nivåene dine øker, spør om startstatinterapi kan være nyttig for deg.

Hvis du for øyeblikket tar en statin, må du sørge for at du rapporterer noen symptomer, for eksempel muskelstivhet, ømhet eller smerte. En endring i typen eller dosering av statinen din kan være alt du trenger for å løse problemet. Du bør også vurdere om statinen din gjør en passende jobb i å kontrollere kolesterol.

Det er også en god ide å snakke med legen om kardiovaskulær helserisiko. Informert om risikoen for hjerneslag, hjerteinfarkt eller andre former for hjertesykdom. Hvis du er i fare, er det viktig å diskutere måtene du kan begynne å forbedre din kardiovaskulære helse.