Det er en sammenheng mellom brystkreft og kosthold?

Det er to typer risikofaktorer for brystkreft. Det er noen, som genetikk, som unnslipper til din kontroll. Andre risikofaktorer, som det du spiser, kan styres.

L’Vanlig trening og vedlikehold av en sunn vekt kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle brystkreft. Hvis du har hatt brystkreft, kan disse livsstilsvalgene bidra til å redusere risikoen for tilbakefall.

Hvilke brystkrefterisikofaktorer kan ikke kontrolleres?

Følgende risikofaktorer for brystkreft kan ikke kontrolleres:

  • Selv om menn har brystkreft, er den viktigste risikofaktoren for brystkreft å være en kvinne.
  • Risikoen for å utvikle brystkreft øker med alderen i alderen.
  • Å ha en familiehistorie eller brystkreftpersonell betyr at du har større risiko for brystkreft. Videre bærer noen mennesker genetiske mutasjoner som gjør dem mer utsatt for brystkreft. L’Enkelt måte å vite med sikkerhet hvis du er bærer av denne genetiske mutasjonen er med genetiske tester.
  • Hvis du var mindre enn 12 år da du startet menstruasjon eller mer enn 55 år i overgangsalderen, er risikoen for brystkreft noe økt.
  • Hvis du har fått bryststråling, spesielt som barn eller ung voksen, kan du være i størst risiko.

Etnisitet som en risikofaktor

Når det gjelder etnisitet, løper hvite kvinner en litt høyere risiko for å utvikle brystkreft, etterfulgt av svart og deretter spanske kvinner. Native American og asiatiske kvinner synes å ha en lavere risiko for å utvikle brystkreft i forhold til andre kvinner.

Farge kvinner er mer sannsynlig å bli diagnostisert i en tidlig alder og å ha en mer avansert og aggressiv sykdom. De har også mer sannsynlig å dø brystkreft enn noen annen gruppe. Å være anstendig Ashkenazi-jøder øker også risikoen for å utvikle brystkreft.

Godartede mammasvilkår som risikofaktorer

En historie om visse godartede pamm-forhold er en annen risikofaktor som ikke kan styres. En av disse forholdene er å ha tett bryststoff, som kan ses på et mammogram. L’atypisk kanktural hyperplasi (ADH), L’atypisk lobulær hyperplasi (ALH) og Lobular in situ (LCIS) kreft er typer atypiske celler som kan utvikles i brystvevet. Disse atypiske cellene kan øke risikoen for å utvikle brystkreft.

Legen kan identifisere disse forholdene gjennom en biopsi. Legen din kan råde deg til å ta et stoff for å redusere risikoen for å utvikle brystkreft.

Hva er noen risikofaktorer knyttet til livsstil?

Følgende er risikofaktorer knyttet til livsstil:

  • Du kan få litt beskyttelse mot brystkreft ved å amme barna dine.
  • L’Inntak av prevensjonspiller eller hormonbehandling etter overgangsalderen kan øke risikoen for brystkreft.
  • Mer alkoholdrink, desto større er risikoen for brystkreft. Hvis du drikker fra to til fem briller om dagen, vil du øke risikoen for 1.5 ganger den av en kvinne som ikke drikker.
  • Være overvektig, spesielt etter overgangsalderen, øker risikoen.

Graviditet som en risikofaktor

Graviditet ser også ut til å spille en rolle. Kvinner som forblir gravid i ung alder, eller som har mange graviditeter, har en tendens til å ha redusert risiko for brystkreft. Ikke å ha barn eller ha det første barnet etter 30 år ser ut til å øke litt og risikoen.

Imidlertid kan graviditet øke risikoen for å utvikle seg Trippel negativ brystkarsinom.

Hvordan påvirker dietten risikoen for brystkreft?

Ifølge L’American Cancer Society (ACS), har hatt studier på kostholdet og brystkreft Blandede resultater. Studier har også blitt utført på vitamin- og brystkreftnivåer Blandede resultater.

Forskning viser imidlertid at et dårlig kosthold og den fysiske inaktiviteten er risikofaktorer for alle typer kreft.

Fordi overvekten er en kjent risikofaktor, er diettens rolle avgjørende.

Tips for å oppnå en sunn vekt

Hvis du ikke er sikker på hva din ideelle vekt er, sjekk kroppsmasseindeksen (BMI). For å redusere risikoen for kreft, er en BMI mindre enn 25 bra.

Å spise godt er ikke komplisert og vil ikke få deg til å føle deg privat. Her er noen forslag til å komme i gang:

  • Vær oppmerksom på deler: Ta litt & # 8216; mindre enn du tror du spiser; Spis sakte, så du vil gjenkjenne når du begynner å lene deg tilbake før du spiser for mye.
  • Ikke bli lurt av matetiketter. & # 8220; lavt fett & # 8221; betyr ikke nødvendigvis sunn eller lavt kalori. Unngår behandlet mat til høy kalori, men de tilbyr liten eller ingen næringsverdi.
  • Spis frukt og grønnsaker. Mål for 2 1/2 kopper frukt og grønnsaker per dag. Fersk mat er tillatt, hermetisert og frosset.
  • Spis de riktige kornblandingene. Velg integrerte matvarer i forhold til de som er laget med raffinerte frokostblandinger.
  • Velg sunt protein. Spis bønner, kylling eller fisk i stedet for rødt kjøtt og jobbet.
  • Kontroller fettene. Se etter flerumettet og enumettet fett i stedet for mettet og transfett.
  • Se hva du drikker en alkoholholdig drikke fra tid til annen, er bra, men kvinner bør forbruke mindre enn en drink om dagen. For menn, anbefales de mindre enn to. Erstatt lavt kalori og søtet drikke med vann; vann.
  • Etablere realistiske mål du trenger å miste mer enn noen få pund? Ikke forhast deg. Plutselige dietter er usunn og uholdbar. For noen mennesker er det nyttig å holde en matdagbok.

Ikke glem om’Øvelse: ACS anbefaler 150 minutter med moderat drift eller 75 minutter med intens trening per uke. Velg aktivitetene du liker, så du er mer sannsynlig å beholde dem.

En daglig tur reduserer risikoen for brystkreft med 14%

Selv gjøre små endringer i løpet av dagen, kan hjelpe deg med å flytte mer. Valget av parkeringsplasser som tvinger deg til å gå litt og # 8216; eller å bruke trappene i stedet for heisen er noen eksempler. Unngå lange perioder med inaktivitet. Hvis du passerer dagen med å sitte på et skrivebord, dedikerer noen minutter hver time for å stå opp og strekke.

I tillegg til å redusere risikoen for kreft, kan noen endringer i kostholdet, sammen med vanlig trening øke energinivået og humøret ditt.

Arbeid med eksperter

Hvis du er overvektig eller har en medisinsk tilstand, snakk med legen din før du starter et intensivt treningsprogram. Du kan også finne nyttig arbeid med en personlig trener eller en ernæringsfysiolog.

Det er viktig å diskutere brystkreft screeningsalternativer med legen din, spesielt hvis du har kjente risikofaktorer. Legen din kan gi deg råd om de beste måtene å holde helsen din.